• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polisen och Kronofogdens uppgifter mot campare

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Polisen och Kronofogdens uppgifter mot campare

Va'bra, då är det ingen risk att bli bortkörda var man än ställer sig med husbilen och övernattar. Skriv ut informationen och ta den med i husbilen och visa upp den om nödvändigt. Sätt ut stolar och bord så att det inte uppfattas som enbart parkering. :)

Kronofogden lär inte jobba nätter och helger. :D

Visa bilaga PolisenAktuellt.pdf

F

F.d. 50069

Guest

Detta är för hemskt tandlöst:mad:
Vilken byråkrati, fritt fram:mad:
Även helt klara brott som nedskräpning, skall inte Polis få ta det ens?

Det är faktiskt synd om Polisen, inte lätt att vara bakbunden!

Även om INTE vi kommer att vara så knäppa att vi utnyttjar detta pissiga regelverk så finns det grupper som säkert kommer att göra det, fy tusan:mad:
Sprider sig som en löpeld.. fritt fram, bara att ta för sig:mad:

Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag håller med om att Polisen inte har det lätt med all byråkrati (som är utan dess like i.o.f.s., dock kanske helt befogat och i linje med lagstiftningen) och undrar samtidigt hur liknande frågor hanteras t.ex. i Spanien? Där är vi i princip likställda med vad som sker här hemma (olaglig camping), fast med betydligt större antal besökare (jag menar inte på att HBK:are är den gruppen som ligger i täten).

I Spanien har man t.ex. kampat olagligt (helst havsnära och i centrala stadsdelar) i många år, tills alla slutligen har blivit bortkörda... Hur löser man problemen här hemma på ett annorlunda och bättre sätt?

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Om du inte har något leg kan inte heller fogden köra bort dig .
Står man på kommunens mark tar det någ nån månad eller så innan man blir avhyst men står man på privat mark så är det lugnt

F

F.d. 24697

Guest

Sorligt nog kan jag konstatera följande. Vår Polismyndighet har blivit något som "tar upp anmälningar". Oftast leder dessa anmälningar till "Ärendet nerlagt, brist på bevis". Jag är helt övertygad om att finns viljan att stävja de som missbrukar detta med att "ta sig friheten" att slå läger där jag finner det för gott är att göra helt vanliga Fordonskontroller. För det behövs varken Kronofogde eller Åklagarbeslut.
1. Är fordonet försäkrat (Grönt kort)? Kontroll mot utfärdaren.
2. Är fordonet i körbart skick, däck bromsar, rätt utrustning?
3. Om fordonet framförs på väg (Bil som släp) inte överlastat?
4 Inte minst. Har förararen giltigt Körkort? Kontroll mot utförarande myndighet. Kontroller av giltighet från annat land kan ta tid. Det är nog poängen med att göra det jobbigt att bli just kontrollerad.
Som sagts finns viljan hos Polismyndigheten så skulle dessa kontroller bil jobbiga för de som inte har "rent mjöl i påsen", förutsatt att fordon/förare kvarhålls tills allt är klarlagt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Man kan kontrollera hos irländska bedragare:

Polis:
Terrängkörning
Besiktning
Olaglig parkering mer än 24 timmar
Hastigheten i trafiken
Körning på cykelbanor och gångbanor
Falska skyltar - många har svenska skyltar på dagtid.
Stulna fordon
Överlast
Försäkring
Skatt
Olovlig kraftavledning - strömstöld
Nerskräpning - miljöbrott
Nattliga aktiviteter - inbrott

Skattemyndigheten:
Skattebrott - falska skatte-/registreringsbevis
Svart arbetskraft (östeuropeer)

Räddningstjänsten:
Brandfarlig uppställning av husvagnar
Förstora gasolflaskor i husvagnarna
Lösa gasolflaskor på fel platser i fordonen

Socialtjänsten:
Barnmisshandel - brott mot barnkonventionen

Länsstyrelsen:
Djurmisshandel

Och för campingplatser kan det vara bra att inte ta in mer än max två brittiska husvagnar åt gången. Men om det står andra brittiska husvagnar i närheten kommer dessa att få koder mm för att kunna besöka duschar, toaletter och andra utrymmen.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag håller med om att Polisen inte har det lätt med all byråkrati (som är utan dess like i.o.f.s., dock kanske helt befogat och i linje med lagstiftningen) och undrar samtidigt hur liknande frågor hanteras t.ex. i Spanien? Där är vi i princip likställda med vad som sker här hemma (olaglig camping), fast med betydligt större antal besökare (jag menar inte på att HBK:are är den gruppen som ligger i täten).

I Spanien har man t.ex. kampat olagligt (helst havsnära och i centrala stadsdelar) i många år, tills alla slutligen har blivit bortkörda... Hur löser man problemen här hemma på ett annorlunda och bättre sätt?

Vad är camping?
Har någon hittat en definition som är lagtext, som kan fastställa vad som är camping?

Vad jag vet är all parkering tillåten inom P-ruta eftersom de flesta har en personbil som vi åker omkring med.
Då gäller lagstadgad text och den gäller ALLA PERSONBILAR OAVSETT LÄNGD OM DEN STÅR PARKERAD INOM RUTAN.
Det är inte vi som har att lösa detta "problem, så länge vi följer lagar och bestämmelser.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Va'bra, då är det ingen risk att bli bortkörda var man än ställer sig med husbilen och övernattar. Skriv ut informationen och ta den med i husbilen och visa upp den om nödvändigt. Sätt ut stolar och bord så att det inte uppfattas som enbart parkering. :)

Kronofogden lär inte jobba nätter och helger. :D

Visa bilaga 99208

Ja det är faktiskt frestande att göra så. Kanske mest för att forcera fram lagändringar som gör det möjligt för polisen att direkt jaga bort de miljövandaler som nu skrattande reser runt och förstör i vårt land.

10.000 husbilar som plötsligt börjar slå läger där det passar märks nog direkt. :D

F

F.d. 30553

Guest

Sverige, Sverige, vad är vi på väg.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Vad är camping?
Har någon hittat en definition som är lagtext, som kan fastställa vad som är camping?

Vad jag vet är all parkering tillåten inom P-ruta eftersom de flesta har en personbil som vi åker omkring med.
Då gäller lagstadgad text och den gäller ALLA PERSONBILAR OAVSETT LÄNGD OM DEN STÅR PARKERAD INOM RUTAN.
Det är inte vi som har att lösa detta "problem, så länge vi följer lagar och bestämmelser.

Om du har en trädgård så kan jag ställa min husbil i den och börja campa.
Börja festa som fan och pissa i dina rosor .
Blir du då förbannad och kommer ut och hotar mig är det du som åker dit

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Vad har detta med parkering på P-plats att göra??????????????????

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Måste ställa min fråga igen.

Vad har detta med parkering på P-plats att göra??????????????????
Jag förstår inte kopplingen?

Om du kommer till mig antar jag att vi har kommit överens om detta.
Då kommer du i så fall som inbjuden gäst. Då campar du definitivt inte.

Vad är att campa? Det finns mig veterligen ingen lagstiftad definition om detta.
Om det förmodligen skulle finnas en sådan dokumentation.
Vänligen ge mig i så fall en länk som bekräftar detta.

Detta handlar om hur man lagligt PARKERAR en personbil och inget annat.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Du behöver inte ta det som ett personligt påhopp.
Vad jag menar är , kalla det vad du vill parkering camping stanna stoppa
Man kan ställa sig i stort sätt var som hells beroende på hur stort samvete man har
Parkerar man på gatan kan man få böter men kör man över trottoaren och ut på middingen är det lugnt

BenkeUppsala

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2025

och inte sällan är det körförbud på dessa bilar !

guranp

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
6947
Medlemskap
2025

Det verkar som att många av "oss husbilsåkare" inte gillar hur dessa "oseriösa Irländska hantverkare" uppträder, campar lite här och var, då vill inte jag göra likadant och bli jämförd med "dom". Jag vill att vi i HBK ska vara ett föredöme och parkera och campa med sunt förnuft, inte provocera.

MVH/Göran

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Vad är camping?

Nja, personbilar är uppdelade i klass 1 och 2 och husbilar tillhör i regel klass 2.
Här blir det allt vanligare att parkeringar skyltas med "parkering personbil klass 1).
Parkerar man en personbil klass 2 på en sådan parkering så utfärdar Polisen böter på detta. Något som många surt har fått erfara.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är väl bara på västkusten och i Visby det är så. Övriga Gotland och övriga landet finns det väl inga sådana dumheter?

Toppen