• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plywood, masonit eller board

F

F.d. 55128

Guest
Någon som har erfarenhet av alternativ till 3mm plywood vid byte av skivorna som utför innerväggar/innertag i husbilen?
Har kollat på varianter av oljebeständig bord och oljebeständig masonit. Fungerar det bra?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Någon som har erfarenhet av alternativ till 3mm plywood vid byte av skivorna som utför innerväggar/innertag i husbilen?
Har kollat på varianter av oljebeständig bord och oljebeständig masonit. Fungerar det bra?

tror att oljebeständig masonit borde funka lika bra som plywood
jag tänker iaf. prova den, har själv misslyckats med "vitmålad masonit"
ej fukttålig:( Kommer att sätta den i taket för att sen klä den med nån ljus matta eller nått tyg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood, masonit eller board

För att komma ner i pris så kan man använda 4 mm plywood. Under förutsättning att man byter alla skivor. Eller sätter en list där en 3mm och 4mm skiva möts. Om man väljer 4mm björk så kan man betsa och lacka ytan. Björk har en finare yta än furu. Då behöver man inte klä ytan. Så har du möjlighet att välja 4mm så skulle jag föredra plywood. Den är formstabil.
Ha det
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Om du skall renovera på ett riktigt sätt läs Brors alla inlägg, använd inte masonit eller 3 eller 4 mm plywod det finns särskild plywa du kan köpa från husbilsfirmor eller skicka efter från någon som reparerar husbilar även lim använd aldrig siliconlim,men som jag skrivit fötut läs Brors eller någon av de andra som renoverat.Hälsningar Yngve
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood, masonit eller board

Plywood 3 eller 4 mm i björk/furu går jättebra att använda. Man kan även köpa hos Reimo dom använder poppelplywood den är lite lättare samt oftast klädd med en tunn film. Den är också mycket dyrare. Även 3mm plywood är dyr om man jämför med 4mm. Den plywood som säljs i Sverige är så gott som alltid limmat med ett vattenfast lim. Man ser det genom att det är en tunn svart rand mellan de olika skikten.
Ha det
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Hela min buss är klädd i grunden med oljebeständig marin masonit. Utanpá det har jag visserligen lagt en tunn plywood i körsbär, som jag har behandlat med vax. I taket limmade jag en matta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plywood, masonit eller board

Plywood är mycket mera formstabil än Masonite. Masonite oljebehandlad eller inte tenderar att buckla sig. Kolla bara att plywooden är limmad med vattenfast lim.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Helt rätt masoniten bucklar sig när den sväller p.g.a fukt, men den oljebeständiga marin masoniten tar inte át sig fukt. samma sak gäller for playwood fast det bucklar sig inte sá lätt utan den ruttnar och släpper faneren. Min masonit jag satte i taket gjorde jag en massa 5mm hál endast för att fá en liten luftcirkulation om det skulle bli fukt. Den limmade mattan döljer hálen. Om det gör nágon nytta vet jag inte när mattan hade gummibotten.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Plywood, masonit eller board

Gå in på vilken bilskrot som helst. Riv bort dörrpanelen på den äldsta bil du hittar. Antagligen är det masonit, och om den inte stått utsatt för regn, brukar den se ut som ny.....
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood, masonit eller board

Man kan fundera på varför husbilsfabrikanterna använder plywood eller aluminium. Det är för att få en så stabil konstruktion som möjligt. En 4mm masonit är lätt att bryta av likaså en träregel på 4mm. Men en skiktlimmad skiva är betydligt starkare än de två föregående.
Ha det
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Även masonit i bildörrar som limmas eller skruvas fast blir "bucklig"
på grund av att skivan är lös kan den röra sig, blir det inga spänningar
och den förblir "rak"
MVH//Jocko:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plywood, masonit eller board

Någon "oljebeständig Marinmasonite", har jag aldrig hört talas om. Om jag hittar Masonite i en båt river jag nog bort den med en rasande fart. Däremot finns det oljebehandlad masonite som har en bättre motståndskraft mot fukt, men som fortfarande rör sig mycket beroende på luftfuktigheten. För övrigt kan det vara viktigt att notera att oljebehandlad Masonite är både svår att måla och att limma på, vilket kanske är något man vill göra i en husbil?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Någon "oljebeständig Marinmasonite", har jag aldrig hört talas om. Om jag hittar Masonite i en båt river jag nog bort den med en rasande fart. Däremot finns det oljebehandlad masonite som har en bättre motståndskraft mot fukt, men som fortfarande rör sig mycket beroende på luftfuktigheten. För övrigt kan det vara viktigt att notera att oljebehandlad Masonite är både svår att måla och att limma på, vilket kanske är något man vill göra i en husbil?

Det kanske inte heter masonit pá Svenska. Pá Spanska MFD Marina.
Det är som masonit, men nästan svart eller mörk brun och mycket hárdare. Finns som playwood oksá. Kanterna är málade röda för att kunna skilja pá kvalitén.
Dessa kommer jag ihág att dom användes pá Öresundsvarvet av ett bygge av en Norsk bát till att kunna släcka oljebränder med. Dessa "masonit" skivor sattes som inneväggar i hytterna och b.l.a matsalen. Vet oksá att det används till surfbrädor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Plywood, masonit eller board

Juan

Menar du MDF Marina? MDF Marina är en typ spånplatta men mycket kompaktare. Den är som all MDF-board ganska hård & svår att böja. Den finns som du säger behandlad för att motstå fukt.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Återuppväcker den här tråden igen. Har nu letat efter 3mm plywood och har hittat skivor som är 1 gånger 1 meter och som är dyra.
Borde det inte gå med oljehärdad masonite som limmas?
Finns det någon som har erfarenhet kring detta?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood, masonit eller board

Köp 4mm björkplywood istället. Viktökningen mellan 3mm och 4mm är inte stor. Det är betydligt billigare med 4mm än 3mm.
Lycka till
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Köp 4mm björkplywood istället. Viktökningen mellan 3mm och 4mm är inte stor. Det är betydligt billigare med 4mm än 3mm.
Lycka till

Har köpt ett par skivor 4mm plywood men inser att jag kommer att få problem vid skarvar och platsbrist där skåp och annan inredning idag finns exempelvis väggskåpen upp mot taket eller gssolskåpet). 4mm plywood är normalt inte 4mm tjock utan snarare 4.2mm.
Kan lägga till att jag tänkt att tapetsera ytan, så frågan är om oljehärdad masonite bucklar ut sig trots att den är hellimmad?
 
M

Micke M

Guest
Sv: Plywood, masonit eller board

Kan Lauan-Merantiplywood 3,6mm vara ett alternativ? Finns att läsa om på bonnet.se.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Plywood, masonit eller board

Jag redovisade nyligen i en annan renoveringstråd att 3mm'rs-skivor får man tag på hos firmor som renoverar husvagnar & Husbilar. Skivorna är 1220x 2440 mm. Jag betalade 600:-/st.

Bennie
 
Toppen