• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plattladdning

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min jätteplatta Samsung 12,2 vägrade att låta sig laddas med sin vanliga laddare tidigare idag så jag for iväg till Kjell & Co i Stenungsund för att inhandla en ny laddare. Den gamla till vänster och den nya till höger.

ladd-e.jpg

Jag är inte säker på att laddaren till vänster är originalladdaren men jag tror det.

Jag kopplade in den nya laddaren men ingen laddström! :eek::msn_cry::quest::wall: !

När jag koppar plattan till en kinesisk batterigrunka på 38000 mAh så sätter laddningen igång utan problem! :confused:

ch loa.jpg

Förklara Wizard! (Eller någon annan.)

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plattladdning

Jag kan förklara själv! Längst ner i det allra djupaste avgrundshålet i resebilen hittade jag originalladdaren. :oops: Det står Samsung på den!

Med den laddaren fungerar laddningen igen! :)

Wizard, eller någon annan! Hur kan det komma sig att bara originalladdaren fungerer? 5v och 2A är väl bara 5v och 2A?

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kan det vara så att uttaget inte gillar att metallen på piratladdarnas kontaktstift bara sitter på yttersta änden? Jag har varit ut för detta tidigare, när man drar ut laddaren några mm blir det helt plötsligt kontakt. Jämför med originalladdaren.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Där är det ingen skillnad. Samsung har väl byggt in ett Samsungfilter för att inga obehöriga ska släppas in. Kanske något kvalitetskrav som ska uppfyllas.

Jappe

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Det kanske är någon före detta appleanställd som inte anpassat sig till livet ute i verkligheten och fortsätter göra stygga saker mot sina kunder utan att tänka sig för??

:wink:

(Jo, den som kommit ända hit ner borde inse att det var ironi)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes forskjellige signaler fra lader til forbruker om hvor mye strøm en kan hente. 0,5 A og opp til 0,75A signaleres ikke men prøves. Over dette finnes det usb standard og Apple sin definisjon, men det er og forskjeller mellom usb2 og usb3. Usb3 kan gi opp til 5A, med forslag om løsninger opp til 20A og muligens mer.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Apple har minst 3 forskjellige laddare og du ka ikke se forskjell uten med lupe.
Det er lagt ut to forskjellige spenninger på datalinjene i usb kontakten, dette forteller iPxx utstyr om hvor mye strøm de kan få. Usb2 standarden bruker en motstand mellom datalinjene for samme signalering. Usb3 standard er enda enklere å utvide, en øker strømforbruk til laderen stengef av og trekker deretter litt mindre. Dette åpner for ladning av større enheter også - eller hurtigladning.

Toppen