• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Platt vatten slang

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej!
Är det några av er som har skaffat den platta vattenslangen som finns i Kama katalogen K18-26 sid123.
Det vore kul att höra vilka erfarenheter ni har av den .
Må så gött
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Jag har både den med 3 smalare parallella slangar (15 meter) och den behöver man ju inte rulla ut och även den platta (15 meter) och den fungerade bra men man får ju rulla ut hela samt inte göra för kraftiga svängar på den för då veckar den sig .

= När du fyller på vatten för du hålla i den lite uppåt och sedan så den går mjukt mer till marken annars så viker den sig så det inte kommer något .

Jag skall även kolla hur mycket plats 10 meter vanlig slang tar för den är ju klart bäst när det gäller att inte krångla , man ansluter den och sedan så kan den ligga som en ringlad orm men det kommer ändå vatten .

Är du i närheten så kan du få testa mina olika slangar .
 
Senast ändrad:

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Hej Bengt-Åke!


Kan du utveckla den 3 smalare parallella slangar (15 meter) och den behöver man ju inte rulla ut,vad är det för slangar?
Jag skall även kolla hur mycket plats 10 meter vanlig slang tar för den är ju klart bäst när det gäller att inte krångla , man ansluter den och sedan så kan den ligga som en ringlad orm men det kommer ändå vatten, på en slanvinda eller?
Tack för ideerna.

Må så gött
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Platt vatten slang

Jag tycker att den funkar bra. Inga problem vid tappstället som vanligtvis är en vanlig tappkran som jag anpassar med olika lämpliga anslutningar.
Slangen kräver att man håller i slangen vid husbilsanslutningen, i annat fall så viken den ner sig och stryper vattentillförseln.
Det problemet kan jag stå ut med eftersom det så lätt att rulla ihop slangen och sedan tar den mycket lite plats.
V-backen :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Hej Bengt-Åke!


Kan du utveckla den 3 smalare parallella slangar (15 meter) och den behöver man ju inte rulla ut,vad är det för slangar?
Jag skall även kolla hur mycket plats 10 meter vanlig slang tar för den är ju klart bäst när det gäller att inte krångla , man ansluter den och sedan så kan den ligga som en ringlad orm men det kommer ändå vatten, på en slanvinda eller?
Tack för ideerna.

Må så gött

Den slangvindan med 3mm 8mm slangar parallellt med varann skall motsvara flödet och den är lite ginglig men den behöver man inte rulla ut hela som man får göra med den platta .

Det är så sällan som slangarna används så tanken var att prova och ta med en vanlig slang på 10 meter och se hur stor plats den tar samt skillnad på smidighet , den kan man ju med lätthet rulla ihop och slänga ner i en plastpåse och skippa slangvindan .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Använder för min del en plastträdgårdsslang delad i 2 st 4,5m långa bitar som försetts med gardenakopplingar, ena biten med en avstängningskran.

Vid >90% av vattenpåfyllningarna har det räckt med en av slangarna vilket innebär att bara en av slangarna behöver vara lättåtkomlig/hanteras.

Lösningen fungerar perfekt, är lätthanterlig - smidig - billig och bra för t.ex tyska servicestationer för vattenpåfyllning - avlopp, på campingar och vid bensinstationer i sverige.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Jag har gjort ungefär som Relax, men jag har Kamas Slangvinda (15 m slang som inte tar någon plats och knappt väger något heller) och sedan har jag 5 m vanlig grön vattenslang, dessa slangar har snabbkopplingar, och sedan har jag lite olika anslutningar för vattenkranar/utkast.
Oftast räcker det med den vanliga vattenslangen, men vid några tillfällen i sommar har den platta varit bra att ha.
/Tommy
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Platt vatten slang

Jag använder också den platta slangen och då tillsammans med ett lock som har gardenkoppling på sig som jag fäster slangen i på husbilen. Har inga bekymmer med att fylla tanken så

/Thomas
 
Toppen