• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Plastmatta släppt på vissa isolerade områden

standers

HBK Intresserad
Kommun
Svedala
Hej,

Vi har en Dethleffs från 2017. Mycket fin på det stora hela, vi har köpt den från en husbilsfirma med bra renommé. Precis innan leveransen så hade man upptäckt att plastmattan som ligger i köket / ingångsområdet har släppt på ett par ställen, detta känns inte alls roligt då kan känner det tydligt även om det ligger formsydda mattor ovanpå.

Vi accepterade köpet trots detta och vi har nu tänkt att ta tag i det. Alla fuktvärden är helt ok, så det verkar bara vara att mattan har släppt och bubblar upp. Finns det någon som har haft motsvarande problem och som löst det på något sätt? Det låter ju inte som att det borde vara så knepigt att fixa till det men bilen har elektrisk golvvärme också så jag vill inte ge mig på detta innan jag vet lite mer.

Ytterst tacksam för tips och råd.

Med vänlig hälsning, Stefan

Senast ändrad:

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Är priset nedsatt pga av att mattan släppt? Om inte är det ett fel som fanns vid leverans och det skulle jag aldrig acceptera. Finns en anledning att mattan släpper. Bilen är ju trots allt ganska ny.
Fuktvärden är bra, jo men vem har utfört mätningen? Är det den säljande firman så skulle jag också vänt mig till en oberoende om detta.

Sen vet jag inte, är detta ett känt problem hos Dethleffs så kanske lite lim löser problemet men det borde ändå ankomma på säljaren att fixa detta.

standers

HBK Intresserad
Kommun
Svedala
Stort tack för era svar :) Vi är medvetna om att det är säljarens ansvar att fixa problemet, alternativt kompensera med priset. Vi diskuterar saken med säljaren och ser var det landar. Vi var mest ute efter om det var andra som stött på samma problem och hur dom i så fall hade åtgärdats.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en Dethleffs från 2017. Mycket fin på det stora hela, vi har köpt den från en husbilsfirma med bra renommé. Precis innan leveransen så hade man upptäckt att plastmattan som ligger i köket / ingångsområdet har släppt på ett par ställen, detta känns inte alls roligt då kan känner det tydligt även om det ligger formsydda mattor ovanpå.

Vi accepterade köpet trots detta och vi har nu tänkt att ta tag i det. Alla fuktvärden är helt ok, så det verkar bara vara att mattan har släppt och bubblar upp. Finns det någon som har haft motsvarande problem och som löst det på något sätt? Det låter ju inte som att det borde vara så knepigt att fixa till det men bilen har elektrisk golvvärme också så jag vill inte ge mig på detta innan jag vet lite mer.

Liknande fel har burstner haft tidigare olika modeller i deras program på vår elegance 2017 9 meter lång släppte laminatet på ca halva golvet dem fick fräsa upp golvet och då försvann el golvvärme sen fick skåp justeras i höjd mm totalkostnad över 90000 tusen kr som tur tog burstner det mot självrisk på 2500 euro men pga att golvvärme försvann blev det bara 1500 euro i självrisk

standers

HBK Intresserad
Kommun
Svedala
Liknande fel har burstner haft tidigare olika modeller i deras program på vår elegance 2017 9 meter lång släppte laminatet på ca halva golvet dem fick fräsa upp golvet och då försvann el golvvärme sen fick skåp justeras i höjd mm totalkostnad över 90000 tusen kr som tur tog burstner det mot självrisk på 2500 euro men pga att golvvärme försvann blev det bara 1500 euro i självrisk

Hoppas verkligen inte att det är så pass omfattande problem vi har här. I bilens specifikationer så står det att vi har elvärmegolv men vi har fortfarande inte lokaliserat var man sätter på eller reglerar temperaturen på golvet. Det är spännande att vara nybliven husbilsägare.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hoppas verkligen inte att det är så pass omfattande problem vi har här. I bilens specifikationer så står det att vi har elvärmegolv men vi har fortfarande inte lokaliserat var man sätter på eller reglerar temperaturen på golvet. Det är spännande att vara nybliven husbilsägare.
På vår burstner var det en svart rund brytare med lysdiod i men ingen reglering bara av o på

standers

HBK Intresserad
Kommun
Svedala
Vi har faktiskt en brytare som ser ut så, men enligt manualen så tolkar jag det som att den styr en extra cirkulationspump till värmeväxlaren. Det är verkligen inte helt enkelt när det varken finns symboler eller tydlig information i manualer osv. Om man hade varit veteran på det här området så antar jag att allt sånt här är superenkelt... överväldigande känner jag det just nu. :msn_embarrassed:

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Vi har faktiskt en brytare som ser ut så, men enligt manualen så tolkar jag det som att den styr en extra cirkulationspump till värmeväxlaren. Det är verkligen inte helt enkelt när det varken finns symboler eller tydlig information i manualer osv. Om man hade varit veteran på det här området så antar jag att allt sånt här är superenkelt... överväldigande känner jag det just nu. :msn_embarrassed:
Om det är till en pump borde du höra när den startar , alternativ tryck på den o känn på golvet efter en stund du måste nog stå på 230 volt kopplad

Kåraboda

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2025
Hej,

Bürstner har haft liknande problem 2017-2020, vår bil åtgärdades på HGs skadecenter i Mantorp.
åtgärden bekostades av Bürstner. Man skar loss mattan och limmade om hela. Vi hade elektrisk golvvärme under mattan som togs bort, men ersattes med ny ovanpå plastmattan som täcktes av formsydd heltäckningsmatta.

Ingemar

Toppen