• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planlösning

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej!

Vi är väldigt intresserade av en viss planlösning. Vi har letat men inte hittat några begagnade i rätt prisklass. Däremot finns det väldigt många nya modeller av exempelvis Dethleffs och Hobby m.m som har den. Nu till frågan. Finns det någon i klubben som vet om det finns några husbilar som är cirka fem år gamla med följande planlösning?

Dubbelsäng och toalett med separat ducshkabin bak, vinklat kök i mitten, bäddbar dinett med tvärställd soffa och vändbar förar/passagerarstol där fram.

Tacksam för alla svar.

Mvh / Per

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Planlösning

Är det en dubbelsäng med garage under och på korten längst bak eller är det en längsgående säng som smalnar av i slutet typ lite oval aktig?

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Det är den med dubbelsängen i färdriktningen som smalnar av i fotänden. På andra sidan finns då toalett med separat duschkabin.

/Per

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej Per & Camilla!

Adriatik Coral S650 Sp har, så vitt jag kan förstå, även denna planlösning på äldre modeller.
Vi har en sådan 2008:a som vi som totala nybörjare i husbilsgebitet, nu efter körda 1200 mil, är mcket nöjda med.

:) Trevlig Helg!

Hälsningar
Kjell

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi är också intresserade av sådan modell och jag såg på en variant så hade dom en väldigt stor lucka på utsidan trots att inte sängen var så högt monterad , nästan som att golvet var lite nersänkt just vid sängen .

Vi vill dock har stolar på båda sidor av matplatsen för detta med svängbara stolar verkar ju vara rena skämtet för man får ju trixa rejält innan man får runt förarstolen på dom jag provat .

På en modell var man även tvungen att släppa på handbromsen , hur kul är det när man kört upp på klossar .

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024

McLouis ,Glen-363, årsmodell 2005 har just denna planlösning. Kanonbra tycker vi=hustru & jag. Hugo,sofftis gillar bilen likamycket.

ha det..................:music-icon:

Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Jag vill tacka för alla svar. Vi har fastnat lite för Hobby 650 fsc. Detta verkar vara en trevlig bil. Vi får se hur det blir i framtiden..........

Mvh / Per

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025

Hej
Har en Hobby T650 FSC. Helnöjda. Fordchassi. Inga problem. Två år utan någonting att klaga på. Dessutom är Hobby lite "lyxigare# invändigt. Massor av så smart detaljer. Även detaljer bara för designens skull. Men det förhöjer livet. Det ska vara lite lyxigare när mam har semester.

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

hej lite lustigt, jag läste denna tråd först nu, och jag undrade egetligen samma sak som er, såg nämligen denna fina planlösning i en bil i vintras, och det var en Frankia 700
Jag hittade en annons som ligger ute just nu, kolla dessa bilder, är det en sån planlösning ni menar?
Det som jag gillade med denna bilen var att det fanns flera stora garderober samt att den kändes som "jättestor" inuti!

Bilagor

• ViewImage.jpg
    ViewImage.jpg
    166,4 KB · Visningar: 4
  • ViewImage2.jpg
    ViewImage2.jpg
    165,8 KB · Visningar: 2
  • ViewImage3.jpg
    ViewImage3.jpg
    180,7 KB · Visningar: 2
  • ViewImage4.jpg
    ViewImage4.jpg
    148,7 KB · Visningar: 1
  • ViewImage5.jpg
    ViewImage5.jpg
    163,9 KB · Visningar: 2
  • ViewImage6.jpg
    ViewImage6.jpg
    125,6 KB · Visningar: 2
  • ViewImage7.jpg
    ViewImage7.jpg
    132,8 KB · Visningar: 4

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej

Om du tittar på inlägget från Jörgen och går in och tittar på hans bilder på husbilen Hobby 650 fsc så är det denna planlösning vi är ute efter. Liknar Frankian ganska mycket. Alla garderoberna saknas dock i Hobbyn och jag tror att Frankian är bra mycket längre.

Det som vi har varit ute efter är framförallt att slippa "gå på varann" och med denna planlösning känns det som att husbilen blir uppdelad i olika rum vilket känns positivt. Det blir liksom en helt annan rymd i husbilen än vi är vana vid.

En annan viktig aspekt är att det skall finnas separat duschkabin då vi vill att det ska vara smidigt att duscha så slipper man ta in på camping för detta ändamål.

Den husbil vi vill ha är ju dock inte gratis men det är klart......... Det kostar att ligga på topp. :wink:

/Per

Toppen