• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Planlösning som Adria 660 SP

F

F.d. 4859

Guest
Hej,

Med detta mitt första inlägg skulle jag vilja be om lite hjälp. Efter att ha campat med husvagn i många år, rullade nu vagnen av gården för några timmar sen och operation hitta husbil har nu inletts:yes:. Vi har spanat en del hos handlare och på nätet och fastnat för den typ av planlösning som Adria 660 SP har, dvs garage under dubbelsäng bak, vinkelkök och snurrbara framstolar.

Har sett att även LMC 698G har samma, liksom någon variant av Dethleffs Fortero. Finns det fler? Hade varit bra att få lite tips om vilka modellbeteckningar man ska söka efter på Blocket och Mobile. Vår budget är upp till ca 500 tkr och vi är framförallt inriktade på alkovbilar. Kan även tänka oss helintegrerad (typ Dethleffs I6501), där ställer dock budgeten till det lite:).

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Planlösning som Adria 660 SP

Ni säger att ni är inriktade på alkovbilar. Köp bara alkov om det är nödvändigt ( barnfamiljer ).
Som alla förstår gör alkoven bilen mer vindkänslig och får den att bruka mer bränsle.

Senast ändrad:
F

F.d. 4859

Guest

Ni säger att ni är inriktade på alkovbilar. Köp bra alkov om det är nödvändigt ( barnfamiljer ).
Som alla förstår gör alkoven bilen mer vindkänslig och får den att bruka mer bränsle.
Jo, det är just pga antalet sängplatser vi lutar åt alkov (eller integrerad med dropdown säng). Har blivit bortskämda under husvagnsåren med att slippa upp- och nedbäddning.

F

F.d. 50097

Guest

Vi har en Adria Coral 660 sp och trivs superbra med den! Det känns som att ytorna är väl utnyttjade, genom att man kan snurra stolarna och genom garaget under dubbelsängen. Möjligtvis kan man ibland undra vad man ska med ett så stort garage till när man ändå (pga viktgränser) inte kan packa hur mycket som helst? Men det är väl ett vanligt problem...

Har ofta fått höra detta om att man kommer att tröttna på alkovbil och vilja ha något annat. Vi är dock jättenöjda med alkovbilen! Vi är fyra ibland, och då är det ju väldigt praktiskt!

Vet inte vilka andra modeller som har liknande lösning. Har ni provat att kolla bland modeller i modellkatalogen? Modellkatalogen - CampingGlädje

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

F

F.d. 4859

Guest

Tack för tipset om Modellväljaren, den hade jag inte sett förut. Där fanns ju en del matnyttig info! Ja, vi har nog fastnat lite för just Adria Coral men är som sagt alldeles i början av vår sondering av marknaden.

En annan fråga, även om det blir lite OT med tanke på rubriken; Vi har insett att vår budget för oss till bilar i årsmodellerna ungefär ca -06 till -08 vid affär i Sverige, kanske nån årsmod nyare vid ev import. Är det stor skillnad på Fiat-chassit av den gamla resp nya modellen map ljudisolering, körkomfort, transmission etc?

Finns det några märkestypiska problem på bo-del under de aktuella årsmodellerna? Tänker då på de vanligaste märkena, LMC, Dethleffs, Adria etc. Vet ju att i husvagnsvärlden finns vissa saker man ska kolla upp är åtgärdat på garantin på olika modeller.

Ursäkta alla nybörjarfrågor, kanske har ni svarat på dem förut.... försöker läsa på på forumet så gott jag kan men just dessa har jag inte sett någonstans...

Ducati

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
956
Medlemskap
2022

Har en Adriatik 660 SP-07.Har kört 3800 mil och vi är myket nöjda med bilen.Snacket om alkovens nackdelar tycker jag är överdrivet.Bra kraft i motorn gör att man inte märker några nackdelar.Kursstabliteten är bra,har maxichassiet.Kan verkligen rekomendera denna husbil.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Modellkatalogen var väl en vacker tanke men man kan ju inte göra mycket urval.
Exempelvis om man tänker från 400000:- kommer ju alla däröver med.
Alkov, halv, helintegrerad går heller inte att välja, söker man på 3 bäddar får man alla med däröver! etc, etc.
Nej det funkar inte men tanken var nog god.

F

F.d. 4859

Guest

Modellkatalogen var väl en vacker tanke men man kan ju inte göra mycket urval.
Exempelvis om man tänker från 400000:- kommer ju alla däröver med.
Alkov, halv, helintegrerad går heller inte att välja, söker man på 3 bäddar får man alla med däröver! etc, etc.
Nej det funkar inte men tanken var nog god.
Nja, fast helt fel var den ju inte. Vet man vad modellen heter, finns det ju rätt mycket info om mått, vikter, vilken utr som är standard resp tillval mm.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Hej, såg att du tittat på LMC 698 G.
Om du vill ha tips om den modellen är du välkommen att ringa mej.
Ola 0705336906

Toppen