• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planering av ny el

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej allihopa,

Denna fråga är för dem som har kunskapen att svara så inga gissningar tack (Kan bli kostsamma gissningar annars).

Bifogar mitt planerade bygge i husbilen. de funderingar jag har är följande:

1. Kan jag koppla in 18A laddningen från EBL 99 rakt in på Victron DC/DC laddaren tillsammans med generatorn (De går ju inte samtidigt)? Detta mest för att säkerhetsställa rätt volt till husbatteriet och så kan jag även "boosta upp" 30A laddaren med extra 18A vid behov (Kontrolleras med en brytare). Detta bör även ge laddning till startbatteriet om jag stänger av DC/DC laddaren eller när husbatteriet är fullt?

2. Idag är EBL 99 kopplad direkt på pluspolen på AGM batteriet. Då jag vill ha allt på "rätt sida" av ANL säkringen bör det väl inte vara några konstigheter att koppla in plus till EBL 99 direkt på plinten istället?

Avståndet mellan batteri och EBL 99 är ca 1m samt från batteri till lådan där plintarna och alla laddare/Inverter ligger är runt 1m så det är inte några långa avstånd.
Den längsta kabeln blir från generatorn/startbatteriet till DC/DC laddaren och blir 2-2,5m.

Ser ni några direkta fel eller har ni bättre ider på dragningar?

Fridens / Sakke
 

Bilagor

  • Husbil.jpg
    Husbil.jpg
    1,8 MB · Visningar: 211

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Har du tittat på EBL:s kretsschema i manualen?
Vi skulle ju inte gissa i den här tråden men min gubbgissning är att ingången "18 A laddning" du tänkt ansluta generatorn till är den som manualen kallar "Accessory charging device" och då är en 20 A säkring och shunten det enda som finns mellan den plusplinten och plusplinten för bodelsbatteriet.

Visa bilaga 227261
Hej,

Nu har jag hittat lite ritningar och du har rätt....till 80%....Ha, ha
Laddningen på 18A går ut på samma kabel som bodelsbatteriet går in i EBLen (+Living area battery (batt 2)) på din ritning. Laddaren är den som heter LAS 1218 14,3-18A på ritningen och är en egen modul inne i EBLen.
Accessory porten är till för en extra laddare på max 20A som kan kopplas in på EBLen vid behov, då går strömmen som du markerat med gult.

Det blir "rundgång" med sättet jag tänkte först då både laddaren och bobatteriet går igenom shunten (Dubbelriktad ström) inne i EBLen så mätarna visar rätt i panelen (A).

Jag har nu ritat om mitt schema så att DC/DC laddaren hamnar först, sen går den in på ingången ovanför den gulmarkerade (starter battery (Batt 1)). Den gör en loop inne i EBLen genom shunten och går ut till bodelsbatteriet (Markerat med blått).

220v Laddaren 18A är kopplad till samma "Lina" genom shunten (Markerat med grönt).
Laddaren för start batteriet går igenom ett eget relä (Markerat med rött).

På detta sätt blir enda abret att 18A laddningen är "på" jämt när bilen står med landström så jag får fundera ut något, kanske dra säkringen till laddaren när den inte behövs?

Jag får nog dra alla tre DC/DC, 30A Laddare samt MPPTn genom EBLen då dessa aldrig jobbar tillsammans utan det blir max 50A samt mätaren på panelen i bilen kommer visa rätt.

Tack för hjälpen :msn_thumbup:
 

Bilagor

  • 1679388710457.png
    1679388710457.png
    108,8 KB · Visningar: 29
  • Husbil 2.jpg
    Husbil 2.jpg
    1,8 MB · Visningar: 27

Segelken

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
29075
Medlemskap
2024
Jag skulle nog välja att placera shunten mellan batterijord och BMS:en. Därigenom kan jag fortfarande se batteristatus och förbrukning även då BMS:en av någon anledning brutit kretsen.

/ Kenneth
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Jag skulle nog välja att placera shunten mellan batterijord och BMS:en. Därigenom kan jag fortfarande se batteristatus och förbrukning även då BMS:en av någon anledning brutit kretsen.

:msn_thumbup:/ Kenneth
Jag funderade på det först men tänkte sedan att om man köper ett nytt litium batteri som är inkapslad så kommer shunten hamna efter BMSen så jag gör så med. Men du har en poäng i att sätta shunten närmast batteripolen, ska studera vidare i den frågan :msn_thumbup:

Det som jag direkt kan komma på är att BMSens hela uppgift är att skydda batteriet och skulle det hända något konstigt med shunten så kan inte BMSen gå in och koppla bort utrustningen.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ny ritning....Vi kommer närmare sanningen steg för steg...:msn_laugh:
OK, du har samlat +utgångarna från MPPT, DC/DC och den externa 230V-laddaren på en plint, och därifrån vidare till EBL. Anslutningen på EBL antar jag är plinten + Starter battery ? Mellan den plinten och bodelsbatteriets anslutning + Living area battery sitter frånskiljarreläet (i den krets du markerat med blått i inlägg #21). Normalt sluts det relät av signalen D+ när motorn går och generatorn laddar. Tänkte du ändra det på något vis? Annars får du ingen laddning från solcellerna eller externa 230V-laddaren om inte motorn är igång......
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle nog välja att placera shunten mellan batterijord och BMS:en. Därigenom kan jag fortfarande se batteristatus och förbrukning även då BMS:en av någon anledning brutit kretsen.

/ Kenneth

Så skulle jag inte göra, har BMS brutit spänningen så är det av skyddsskäl, skulle det t.ex vara kritisk låg spänning i en cell, och shunten fortsatt förbrukar el, då kan det gå riktigt illa.
Alltså BMS måste kunna bryta all laddning/förbrukning.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
OK, du har samlat +utgångarna från MPPT, DC/DC och den externa 230V-laddaren på en plint, och därifrån vidare till EBL. Anslutningen på EBL antar jag är plinten + Starter battery ? Mellan den plinten och bodelsbatteriets anslutning + Living area battery sitter frånskiljarreläet (i den krets du markerat med blått i inlägg #21). Normalt sluts det relät av signalen D+ när motorn går och generatorn laddar. Tänkte du ändra det på något vis? Annars får du ingen laddning från solcellerna eller externa 230V-laddaren om inte motorn är igång......
Det har du ju helt rätt i, såg inte relät. Då blir det till att fundera på nytt igen :msn_laugh:

DC/DC laddaren är ju inga konstigheter då den går när motorn går och därmed får D+.
MPPT skulle jag kunna lägga in på "auxiliary charger" porten då vanliga solpanelsporten endast tål 15A och jag misstänker jag kommer över det en riktigt fin solig sommardag.

Sen har vi 30A laddaren kvar.......Den får jag nog dra direkt till batteriet då det inte finns port för 30A på EBLen.

Då får jag börja knåpa på ritning version 56...:mh2:
 

Bilagor

  • Husbil 5.jpg
    Husbil 5.jpg
    1,8 MB · Visningar: 43
Senast ändrad:

Segelken

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
29075
Medlemskap
2024
Så skulle jag inte göra, har BMS brutit spänningen så är det av skyddsskäl, skulle det t.ex vara kritisk låg spänning i en cell, och shunten fortsatt förbrukar el, då kan det gå riktigt illa.
Alltså BMS måste kunna bryta all laddning/förbrukning.
Jag förstår din synpunkt, men om man använder Victron BMV-712 eller Victron SmartShunt är egenförbrukningen < 1 mA vilket i praktiken innebär att en sådan shunt efter 1000 timmar har förbrukat mindre än 1 Ah. Genom denna inkoppling har jag alltid full kontroll av batteristatus, antal Ah som tagits ut och batterispännning även om BMS:en skulle bryta bort förbrukare. Via Global Link kan jag konfigurera lågspänningslarm mm via mejl och även kontrollera annan status.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag förstår din synpunkt, men om man använder Victron BMV-712 eller Victron SmartShunt är egenförbrukningen < 1 mA vilket i praktiken innebär att en sådan shunt efter 1000 timmar har förbrukat mindre än 1 Ah. Genom denna inkoppling har jag alltid full kontroll av batteristatus, antal Ah som tagits ut och batterispännning även om BMS:en skulle bryta bort förbrukare. Via Global Link kan jag konfigurera lågspänningslarm mm via mejl och även kontrollera annan status.
Även jag har min Victron smart shunt monterad mellan relä och batteri, så den bryts aldrig bort, samt även bms'et drar lite ström konstant, men jag kanske inte råda andra det ifall de inte är införstådda.
Dock har jag inte "full kontroll av batteristatus" då min shunt enbart visar SoC samt in/ut strömmar och spänning.
Vill jag veta det viktigaste cellstatusen måste jag koppla upp mej mot bms'et.
Så har jag det. :oops:
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Får tacka alla för hjälpen. Allt är nu kopplat, testat och dubbeltestat.

Batteriet är strax fulladdat och första turen närmar sig.
 

Bilagor

  • BB265AF5-EAA9-4FC8-859B-88B84E8FEA89.jpeg
    BB265AF5-EAA9-4FC8-859B-88B84E8FEA89.jpeg
    4,2 MB · Visningar: 76
  • 8BF6D0A7-B8D4-4BBB-8DE2-34218DF91384.jpeg
    8BF6D0A7-B8D4-4BBB-8DE2-34218DF91384.jpeg
    3,7 MB · Visningar: 76
  • 4022DACF-355B-4A4E-A5DD-3FDCC7D38ED2.png
    4022DACF-355B-4A4E-A5DD-3FDCC7D38ED2.png
    336 KB · Visningar: 74
Toppen