• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planera resan - Söker ett bra verktyg

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Att planera en resrutt kräver en hel del arbete. Man behöver söka sevärdheter på nätet för ett otal olika orter etc. Sedan ska man få ihop det till ett vettigt vägval.
Ett alternativ är att åka lite som man känner för dag för dag.
I båda fallen kan man missa så mycket intressant eftersom man inte känner till vad som finns på respektive plats. Jag vet själv vad som finns i min hemstad och om det finns lika mycket på andra orter så inser jag att jag måste ha missat massor vid mina besök.

Jag har sökt på nätet efter ett bra ruttplaneringsverktyg, men inte lyckats finna det jag söker efter.

Jag ger ett exempel på hur jag skulle vilja använda verktyget:
  • Jag anger start- och slutmål Ex. från Östergötland ned till Toulon i södra Frankrike.
  • En föreslagen resrutt visas som jag kan justera om jag önskar.
  • Det finns gott om tid för själva resan och vill därför välja en resväg som optimerar, för mig, intressanta sevärda upplevelser. Så i anslutning till en karta skulle jag vilja välja mellan kategorier och underkategorier för sevärt inom exempelvis 15 mil från bästa vägalternativet.
    • Så jag väljer t.ex. följande som intressanta för mig: Katedraler, UNESCO-märkta mål, gruvor, vissa typer av museum, slott. Väljer bort allt annat.
  • Kartan visar då mina val av intressanta platser längs den föreslagna resrutten.
  • Jag väljer vilka av de föreslagna platserna jag planerar att besöka. Detta justerar vägvalet då vilket i sin tur medför att kartan uppdateras för att visa sevärdheter inom det valda avståndet (15 mil) till den nu gälande rutten.

Känner någon till någon sådan site på Internet eller i varje fall något liknande?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Plus passande bra övernattningsalternativ längs med rutten kanske, ställplatser, etc?
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
BaseCamp, som medföljer Garmin GPS'er, kompletterat med HBKH.kml fungerar så som du vill. Det har jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror de mener Husbilsklubbens Husbilplatsers. Du ser innholdet via Husbilsplatser i den blå raden øverst på siden. Rammeverket og ställplatsene er på plass, tømmeplassene klargjøres for innflytting på siden. Teknisk kan severdigheter legges til om ønskene er sterke nok, men ikke planlagt ennå - det ville kreve endel innsats fra mange medlemmer.
 
Toppen