• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Placering strömomvandlare

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Jag skall sätta in en inverter men batterierna sitter 4 meter från där jag vill placera den.Skall jag sätta den nära batteribanken och dra lång kabel 230 eller kan jag dra grov 12 volt 4 meter.Jag vill ladda cyykelbatterier i garaget.
Anders.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Placering strömomvandlare

Det rör sig om en spänningsomvandlare från 12V till 230V förstår jag av ditt inlägg.

Då skall du sätta invertern så nära batteriet som möjligt eftersom det kommer att gå stora strömmar genom kablarna mellan inverter och batteri. Det är strömmen som dimensionerar kabelarean, ju större ström desto större kabelarea. Kommer det dessutom till större avstånd ökar detta i sin tur på kravet på stor kabelarea.

När du omvandlar en viss ström vid 12V till 230V kommer strömmen att bli 12/230-delar, alltså cirka 0,05 gånger den ström du skickar in i invertern. Kabelarean från invertern till cykelbatteriladdaren behöver då inte vara speciellt grov, kanske vanlig 0,75Kvmm sladd skulle räcka. Skulle du däremot ha invertern vid cykelbatterihållaren så blir kabeln betydligt grövre, antagligen minst 6 kvmm (lite gissningar här eftersom jag inte vet hur kraftig batteriladdaren är).

Tänk på att 12v är likström och då måste du beräkna avståndet dubbelt mellan inverter och batteri, först en väg till invertern och sedan vägen tillbaka till batteriet.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Om jag då sätter en strömbrytare,skall den sitta före omvandlaren. Placering av säkring?
Anders

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Notera också att en inverter skall startas innan den belastas så du måste göra den lätt åtkomlig.
//Conny
PS
Svaret på din samtidiga fråga blir, ja för invertern drar ström obelstad.
Men du får inte ansluta laddnigsobjetet innan du startat inverten (även om många gör det ändå)

Inverter brukar ha en egen säkring.
DS

Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Säkring på 12 voltsidan alltså. Kan inte omvandlaren 500w vara påslagen hela tiden om jag lägger brytaren mellan batteri och omvandlaren?
Anders

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har en inverter inkopplad i bilen som går till några vanliga eluttag. Jag har spänning kopplad från batteriet till invertern via en säkring på plussidan. Här finns ingen brytare utan spänningen ligger ständigt på inkommande poler till invertern. Det finns också en strömbrytare på invertern som startar denna. Denna har jag tagit bort och kopplat in en sladd med en strömbrytare nära mina eluttag. Jag kan på så sätt fjärrstarta invertern när jag behöver 230V i bilen.

Ett enkelt sätt vore att ha en treläges, tvåpolig vridströmbrytare som i läge "0" har allt avstängt. I läge "1" startar invertern. i läge "2" går invertern och cykelbatteriladdaren startar. Jag antar att polerna i läge 1 och 2 som går till invertern måste vara sammankopplade för att inte bryta spänningen till invertern när batteriladdaren kopplas in. Genom att vrida denna brytare från 0 till 1 startar invertern. Efter några sekunder kan sedan brytaren vridas ytterligare ett steg till 2 varvid även batteriladdaren startar. Eftersom det bara är manöverspänning respektive 230V som går genom denna vridströmbrytare så kan den placeras utan hänsyn till kabellängder. Manöverströmmen är låg liksom strömmen på 230V sidan.

Nu har jag tänkt lite till. Det går nog inte med en vredströmställare. Den kommer antagligen att bryta strömmen till invertern när den vrids från 1 till 2 oavsett om polerna för 12V är ihopkopplade eller ej. Det måste nog vara två separata brytare där den ena kopplar in invertern och den andra släpper fram 230V till laddaren. Om den första brytaren är tvåpolig kan man koppla in en liten 230V LED-kontrollampa som visar när invertern är igång.

Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest

Jag skulle utan tvekan sätta konvetern så nära batterierna som möjligt med grov kabel, minst 10 mm2, och sen dra 4 m 220V kabel till garaget. Har själv det arrangemanget. Med vänlig hälsning Philip

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Eftersom TS enbart ska ladda cykelbatterier kommer belastningen på invertern att vara ganska låg. Därför går det bra (i detta fall) att sätta invertern 4 m från batteriet.
Dock gäller fortfarande rätt kabelarea, säkring nära batteriet och en brytare före invertern.

F

F.d. 55616

Guest

Hänger på frågeställaren: Vi har en Adria Supreme, 2014, till höger om dörren finns en sittplats o under den finns en låda där batterierna är placerade, dvs vi har kompletterat med 2 st 95 W när vi skaffade solceller 2 st 100 W, samt köpt en inverter 1000W m ren cinuskurva som vi tänkt använda när vi vill ha tillgång till 230 V i husbilen. Var är lämpligast att placera invertern? är lite trångt att sätta den bredvid batterierna då utrymmet är för litet. Vi vill hitta en lättåtkomlig plats inne i husbilen, ska vi ladda batterierna till elcyklarna tar vi tar in dem i bilen. Tacksam för tips.

Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Batterierna är nog inte på 95 W :)
Det beror på vad du ska använda din inverter till. Ska du BARA ladda batterier till t ex cyklarna, då är det lite friare. Men om du senare kommer på att koppla in hårfönen, en mikrovågsugn etc, då är det väldigt viktigt att ha korta kraftiga kablar till invertern. 1000 W är rätt mycket. Du bör hålla dej till en halvmeter, max en meter, ju längre avstånd från batterierna, desto grövre kabel.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det beror ju på vad du tänker lasta med? Kommer du att koppla in något som har en uppstartseffekt i närheten av peak? Det är ju beroende på vad du kopplar in, inte hur mycket invertern klarar av... 5kW är ju rätt mycket :)

Toppen