• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av solpaneler och takgenomföring på Hymer Exsis-t588 2018

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Jag tänker sätta 2 st. 100 watts 72 cells paneler på Exsisen som vi bytte till oss i Tyskland i våras. Jag har läst i forumet att det kan finnas inbyggd tv-antenn i taket, och att det är olämpligt att sätta panelerna över denna. Jag frågade vår lokale Hymerförsäljare var denna antenn är placerad på vår bil. Svaret blev att ”ifall det finns ett spröt på taket, så är detta antennen”. Det finns ett spröt på taket vid SOG ventilen. Jag har trott att detta spröt var radioantennen. Vi har jättebra radiomottagning. Vidare fick jag veta att ”kan det ligga sträckmetall i taket för att stabilisera ev infästningar för skåp mm och det kan vara dem du riskerar att stöta på”. I övrigt fick jag rådet att låta dom montera.

Min tanke var att placera panelerna på vardera sidan om takluckan ovanför sängen och göra takgenomföringen i den smala garderoben mellan köket och sovrummet och gå därifrån genom golvet och under bilen till vänster sida och upp genom golvet till EBL 30. Där sitter batterierna och där tänkte jag montera LRM 1218B.
Det vore kul att få lite råd från er som redan har monterat solpaneler på era Hymer Exsis.
Hälsningar från Umeå!
Henry B
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hej. Jag har bara en 100w solpanel. Monterad till vänster om bakre takluckan sett i körriktningen. Man drog ner kabeln i det vänstra köksskåpet närmast toaletten. Sedan är det raka vägen ner till batteriet.
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Tack Labic!
Hur drogs kabeln vidare från köksskåpet och ner mot batterierna? Jag hittade ingen kabelkanal där.
 
F

F.d. 54395

Guest
Man får göra egen kabelränna.. Inga problem.. Kan bara bli bra
 
Toppen