• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av backvideoskärm

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har kört fast i brist på idéer om lämplig placering av backvideoskärmen.
Har en alkovbil Fiat 2008-års modell. Jag antar att alkov och delintegrerad bil har samma utförande på "styrhytten".

Har du några bra tips om placeringen av en 7"skärm så är jag tacksam.
Viktigt är att skärmen inte skymmer sikten framåt samtidigt som den skall vara lätta att kunna se på och kontrollera backningen och bakomvarande trafik.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Placering av backvideoskärm

Tack Kingen!
Jag sa att jag kört fast. Hade inte en tanke på att kunna placera den där.
Nu skall jag ut i husbilen och kolla hur det blir med den placeringen och kabeldragning mm.
Tack!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Placering av backvideoskärm

Jag har också tittat på att placera skärmen där.

Tänkte slakta backspegeln och använda delar av fästet, är dock osäker på om kabeln räcker att dra upp vid a-stolpen och fram till backspegeln.Har inte kollat det ännu.

// Pär
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Placering av backvideoskärm

Kingen och Pär!
Den placeringen av skärmen är nog bra men kabeldragningen "är inte att leka med".

Dels är det en 7mm tjock videokabel med 13mm koppling men sedan är det delningsbox, +/- kabel och ytterligare styrkabel.

För en snygg och dold kabeldragning, måste jag plocka ner innertaket och finns det plats för allt detta där?

Jag antar att kabeln får dras parallellt med vindrutan till A-stolpen (om det finns plats för allt detta vid A-stolpen) alt över innertaket mot B-stolpen och ner där.

Vad är din erfarenhet av detta?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backvideoskärm

Jag har hjälpt min bror, eller snarare tittat på när han monterade larm mm. Det var inga problem att dra kablar för skärm/dator, USB-kabel och larmkabel i A-stolpen. Detta var visserligen en Renault men jag är ganska övertygad om att det ser ungefär lika ut på Fiat.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Placering av backvideoskärm

Backspegeln är limmad på vindrutan så den får sitta kvar även om den inte fyller någon egentlig funktion annat än att se på inredningen eller kolla på passagerarna.

Fäster backvideoskärmen i taket. Innertaket är tunnt och inte särskilt stabilt så
nu gäller det att hitta på ett stabilt fäste som stadgar upp innertaket så att det går att skruva fast skärmen.
 
Senast ändrad:

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backvideoskärm

Jag tror att du kan dra backspegeln uppåt då lossnar den säkert från sitt fäste.
Så är det i alla fall på vår Renault.
Jag har använt en kromad klädkrok för fastmotering av skärmen, den passade precis.
På vår bil så ligger plåttaket emot innertaket längst fram (dubbelplåt) där borrade/skruvade jag fast kroken.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Placering av backvideoskärm

På många husbilar sitter display nära vänstra A stolpe på instrumenpanel, när man tittar på vänster backspegel, ser man också bakkamera display. På Fiat sitter backspegel på samma sätt som på Renault, alltså man ska trycka uppåt, då lossnar den.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Placering av backvideoskärm

Hej!
Det finns en display som heter Veba, den monteras på backspegelns plats och fungerar både som display och backspegel genom en knapptryckning.Om jag minns rätt så kan Ni söka på Veba.se

Lycka till MVH Birgitta
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Placering av backvideoskärm

Har en backspegel som är limmad på vindrutan...någon som vet om ett sådant fäste klarar vikten av en backmonitor på 7"?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backvideoskärm

Backspegelfästet är limmat på glaset och backspegeln lossas genom att skjuta foten uppåt. Själva fästet är kilformat. Det kan vara trögt.

Limningen är mycket hållbar. Det kan inte vara några problem med en 7" skärm.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Placering av backvideoskärm

Tack för det...då skall jag se hur det går att fixa till på ett hyfsat snyggt sätt med kablar och fäste. Har inte köpt något system ännu, men funderar på ett med två kameror så att monitorn kan även vara "backspegel" på invand plats!!

MVH Owe
 
Toppen