• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtpolis i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 25111

Guest
Råkade köra i ca 65 km/tim på en tillfällig 50-väg (normalt 70) i Tyskland när en plåtpolis blixtrade till i ögonen. Fångad !!!!!

Någon som vet hur höga böterna är, och om det finns något samarbete mellan tysk och svensk polis för indrivning av böterna.

Donna

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåtpolis i Tyskland

Vi hade en liknande incident i Magdeburgtrakten för två år sedan. 2 x 50 euro men vi fick rabatt av någon anledning (kanske mitt glada och vinnande sätt) :D så vi slapp undan med 50 euro. Dock var det en mobil fartkontroll så boten betalades kontant mot kvitto.

Jappe

F

F.d. 25111

Guest

Tack för svaret. Det var ju inte så farligt med 50 euro. Jag får hoppas på något liknande. Den tillfälliga hastighetsnedsättningen var ca 5 km lång och jag blev stressad av alla bilar som samlades på kö bakom mig, så omedvetet ökade jag farten lite för varje kilometer tills den olycksaliga kameran väckte mig. Men då var det försent. Körde över 400 mil i Tyskland och Frankrike under försommaren och försöker alltid hålla mig inom lagens råmärken.

Donna

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Råkade köra i ca 65 km/tim på en tillfällig 50-väg (normalt 70) i Tyskland när en plåtpolis blixtrade till i ögonen. Fångad !!!!!

Någon som vet hur höga böterna är, och om det finns något samarbete mellan tysk och svensk polis för indrivning av böterna.

Donna

Hej!!
Det blev 1/7-2010 indrivning av böter
i hela EU:(, men hörde i TV att det fungerar väldigt tåligt:yes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag pratade med GB om detta och hon menade att det inte alls var mitt "glada och vinnande sätt" som var anledningen till rabatten utan snarare hennes ödmjukhet när vi diskuterade det uppkomna läget med polisen! Tydligen kostade varje 10 km över fartgränsen 50 euro och eftersom vi inte körde så mycket över 60 km/tim så kunde vi förhandla bort den delen av boten som var för mellan 60 och 70 km/tim. Vi fick en känsla av att dom ville vara snälla mot turister också.

När vi var i Tyskland för femtio år sedan så räckte det med att säga "Nix verstehen, auf wiedersehen" men jag tror inte det fungerar längre!

Jappe

J

Jarn

Guest

Hej!!
Det blev 1/7-2010 indrivning av böter
i hela EU:(, men hörde i TV att det fungerar väldigt tåligt:yes:

Jag tror att det finns en gräns på 67 €. Under det drivs inte böterna in.

Eftersom jag ofta är i Tyskland både med husbil och andra fordon, så har jag då och då råkat ut för att bli fotograferad.
Är det då obemannad kontroll så behöver du inte oroa dig alltför mycket för att få ett inbetalningskort sänt till Sverige.

B

Boxer

Guest

Råkade ut för detsamma för några år sen men hörde aldrig något efteråt.
Jag vet inte om Tyskland har samma lagar som vi att föraren måste identifieras?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Körde ca 10 km för fort utanför Celle i september 2010 och blev fotad. Det kom inget till hemadressen. Det är tack o lov besvärligt att skicka över till Sverige. Bengt

F

F.d. 53078

Guest

Sist när jag körde i Frankrike så blixtrade det till, visserligen höll bara lite över Ca 5 km/h. Har inte heller hört någonting.

F

F.d. 5361

Guest

Donna

Det blir 25€ och för så lite pengar gör de ingenting tror jag :)

MVH

Norbert

F

F.d. 29954

Guest

Likadant här, fast 30km/h för fort. (mitt i natten) hörde inget av dem..
Tror att de vill inte göra besväret och dåligt turist PR är det också..
Vi håller tummarna för dig!

F

F.d. 53012

Guest

Har gått på några blixtar men aldrig fått indrivning, men och andra sidan har det vara ringa fortkörning, som kan vara anledningen. Dom tycker nog att det kostar mer att driva in än det smakar. Men se upp i Schweiz där gömmer dom sig med kamerorna och dom driver in allt så där får man passa sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen