• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Har varit i Pukavik i dag och tittat på plåtisar . Övernattar i Hässleholm för vidare granskning i morgon, skulle till Bengt i Örkeljunga i morgon som har stängt i morgon Lördag. Någon som vet andra allternativ på återförsäljare/ i Skåne / Halland ut efter E6 på väg till Göteborg.
Johbe .
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man kan köpa privat och besikta objektet själv eller med en kunnig kompis så lär man få mycket mer för pengarna.
Ska man köpa hos en handlare ska man nog kolla att man får valuta för merpriset om det krånglar. Ryktesvägen brukar ju vissa handlare ha ett bättre renomme. Nu har det ju blivit förbjudet som jag förstår av andra trådar att ange olika firmor men om man söker så har det varit uppe tidigare och där kan man nog hitta uppgifter.
Är rädd för att plåtisar som är lite missskötta kan ha en hel del problem lika som personbilar som ju faller som en sten i värde efter några år.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Richard i Pukavik är nog den som har mest att välja på. Kan upplevas som lite kantig men är bra att ha att göra med efter affären. Svarar på mail, telefon och är hjälpsam. Fixade ett intyg till mig från Pössl så att jag fick en rimlig skatt på min plåtis. Bra verkstad i närheten Kylinge Bilservice.
 

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Har tittat på ett antal plåtisar.
Men har en fundering runt. Fiat och dess motorer, alt Citroen. upplever att allt är byggt på Fiat chassi. men att Citroen ligger lite lägre i pris. Vad beror detta på??
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Ni som är ”plåtis” experter! Är något märke mer isolerat? Vad skiljer märkena åt förutom designen på inredningen? Jag har plöjt igenom varenda annons på Blocket, men blir inte särskilt klok. Vi ser naturligtvis skillnad på inredningarna och har full förståelse varför t.ex. Carthago kostar mer än andra. Finns nån vanlig mediumplåtis, typ Sunlight, Weinsburg m.fl. som duger i vinterklimat? De krav vi har gör att utbudet minskar dramatiskt. Pristak på ca 700. Vi kollar på årsmodell 18-ny.

1. 6m.
2. Långbäddar ett måste då jag är 185cm.
3. Gärna kylen i brösthöjd, men inget krav.
4. Manuell låda. Den nya 9-stegade automaten duger oxå, men inte robotlådor.
5. Gärna +150 hk. Har kört 130 hk en liten rutt, men den kändes ynklig.

Ola och Marleen
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det är precis det jag har 150 Hk jättebra det är en Pössl 12. 6.40 med långbäddar har nu kört 12000 mil bytte kamrem vid 11000 har haft den sen 16 ja jag har varit i Portugal två gånger allt funkar
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Ditt liv påminner starkt om det vi försöker skapa oss . Vi planerar även husköp i Portugal, men det är en senare fråga. Tänker åka runt i Portugal i sommar, om inte Coronahelvetet sätter käppar i hjulen. Målet är även att flytta ner med tiden. Husbilen är en del av verktygslådan för att smidigt kunna genomföra den förändring vi planerar. Trots allt vill vi komma hem på sommaren och träffa barn och vänner så HBn kommer fylla en funktion var vi än befinner oss.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hade nog också åkt till hösten men nästa månad fyller jag 80 så barnen vill inte att jag åker själv sist fick jag sonen att köra ner till Alicante där hämta den
 
Toppen