• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtis

Y

YSA1

Guest
Har tänkt att köpa mig en liten husbil till mig och hunden. Är det någon som har erfarenhet av ett märke som heter Sun Living, tror det är Adria som tillverkar dem.:)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåtis

Den såg fin ut. Som många andra plåtismodeller, men jag har några synpunkter.

1. Totalvikt 3300 kg lite lågt
2. Kylskåpet på golvet
3. Lite liten dusch jämfört med andra modeller

Men det är petitesser. Bilen är ju en Adria och de gör bra bilar. Men ska du köpa en ny och inte ett begagnat kap, rekommenderar jag att du tittar på någon som har kylskåpet högre. Får man ont i knät är det jobbigt med lågt.

Lycka till...

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Modellübersicht | Westfalia Mobil GmbH

Här har du många små husbilar. Modellen som heter Amundsen borde vara perfekt, bara 5,41 m lång. Mot ett mindre tillägg kan den fås med 3.500 kg totalvikt. Mycket hög kvalité på allt, efter ca 800 mil i en ny sådan finns egentligen inget att klaga på. Köp den för allt i världen i Tyskland, då kommer du undan med minst 100 000 kr mindre än för samma bil köpt i Sverige!!

Och kylskåpet sitter perfekt, nås med fördel innan man går in i bilen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bra plåtar är inte "billiga". Leta efter en som passar din plånbok och helst dina önskningar. Det blir alltid kompromisser i början.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Plåtisgarage är härliga. Lite compact Living men det fungerar utmärkt. Längtar tills min levereras i april....

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tjusig bil. Tittade i länken men fick inte klart för mig om toaletten. Är det busken som gäller?

Bennie

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

På en av bilderna syns en toalett med ett ovanförliggande, uppfällbart handfat och på en annan bild syns duschkaret som verkar vara en del av passagen mellan kök och sängar.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kollade på den i somras. Duschen och muggen är nog helt ok, men det lilla kylskåpet på golvet reagerade jag mest på. Samt att garderoben har hamnat i garaget som man kommer åt via en lucka inifrån.

Jämför man och tittar på Roadcrusern som jag har så saknas hela sektionen för kylskåp och garderob. Det är där man har hittat cm:arna. Mindre säng toa och sittgrupp på andra sidan.

Funkar nog och man inte är lika stor heffaklump som jag.

Skärmklipp 2015-11-20 09.13.18.png

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har haft en Sun Living Flexo 6 meter 130 hästkrafter. Har följande synpunkter:
Toan är hög, byggde ett teakgolv och la in på toaletten.
Adria kräver årlig fukttest av bilen, dyrt, inget sådant krav från Pössl/Globecar
Isoleringen i yttertaket är sådan att det kondenserar mot plåden och droppar från takbelysningen vid vinteranvändning
Dåligt med uppvärmning av färskvattentanken, risk för frysning vid vinteranvändning.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

På en av bilderna syns en toalett med ett ovanförliggande, uppfällbart handfat och på en annan bild syns duschkaret som verkar vara en del av passagen mellan kök och sängar.

Precis så är det och det fungerar väldigt väl. Vi hade samma upplägg i den Pössl vi hade tidigare. Gott om plats att duscha.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Kollade på den i somras. Duschen och muggen är nog helt ok, men det lilla kylskåpet på golvet reagerade jag mest på. Samt att garderoben har hamnat i garaget som man kommer åt via en lucka inifrån.
.........................

Din invändning mot kylskåpet håller jag fullständigt med om men det går inte att få in ett större och högre placerat kylskåp om man vill hålla sig under 6 m. För min del handlar det om att få plats med bilen på uppfarten hemma och lätt kunna parkera var som även annars. Valde därför kompromissen med detta kylskåp före att kompromissa och ta en tvärbädd som jag verkligen inte gillar. Tänkte att man kan ha en kylväska i garaget om det inte räcker till.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Adria kräver årlig fukttest av bilen, dyrt, inget sådant krav från Pössl/Globecar
Isoleringen i yttertaket är sådan att det kondenserar mot plåden och droppar från takbelysningen vid vinteranvändning
Dåligt med uppvärmning av färskvattentanken, risk för frysning vid vinteranvändning.

Jag har valt till vinterpaket med isolerade och uppvärmda tankar.

Problem med kondens som droppar in känner jag inte igen från den tid vi hade en Pössl trots att vi även använde den på vintern.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Välkommen i plåtisgänget!
Vi har kört plåtis sedan 2009 och vill inte återgå till fullbredd, som vi hade tidigare. Vi har haft Knas BoxStar 600 -08 och nu -15. Tycker det är en välbyggd bil - utan några tendenser till kondens etc. Se tidigare inlägg.
Vi tycker högt placerat kylskåp är ett måste - vill inte krypa efter maten och speciellt inte i en plåtis med lite mindre golvyta. Däremot väljer vi gärna bort en toa med dusch i gången. Den hindrar ofta vid bruk, både som toa o dusch, passagen mellan sängkammare o dinett och ofta går det inte att öppna kylskåpet heller. Ger givetvis större dusch men nackdelarna är större än fördelarna.
Lägg sedan till diselvärmare och rejäl solcell så har du marknadens mest flexibla och användbara fritidsfordon - året om.
Hälsningar från oss i Maja -just nu på rull!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag har valt till vinterpaket med isolerade och uppvärmda tankar.

Problem med kondens som droppar in känner jag inte igen från den tid vi hade en Pössl trots att vi även använde den på vintern.
Det beror på att Pössl har en annan typ av isolering, limmad direkt mot plåten medan Adrias Sun Living Flexo har isoleringen i innertaket och det blir en luftficka mellan innertak och plåt där det kan kondensera. Pössl och Globecar är för övrigt i stort sett samma bil. Kan skilja marginellt på tex fönster.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Aldrig sett en enda droppe vatten i någon av våra bilar (plåtisar) kört året runt sen 2005.
Fukt testen har alltid varit gratis ingått i handeln på mina bilar.

Leif

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

I Sverige kostar fukttesten i Sun Living Flexo som är ett Adria bygge.
Kondens på plåten som ligger naken, mitt för takbelysningen, i Sun Living Flexo, Utetemp -20 inne temp +20 matlagning kokning pasta.
Tycker att det kan var läge att kolla hur isoleringen ser ut om man går i köptankar och tänker "campa" i kallt klimat. När man kör vädrar det kanske?

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Det beror på att Pössl har en annan typ av isolering, limmad direkt mot plåten medan Adrias Sun Living Flexo har isoleringen i innertaket och det blir en luftficka mellan innertak och plåt där det kan kondensera. Pössl och Globecar är för övrigt i stort sett samma bil. Kan skilja marginellt på tex fönster.

På Globecar kan du nu som tillval få mycket bättre fönster

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Sun Living är en billigare variant som byggs i Spanien inte i Adrias fabrik i Slovenien. Man kan inte jämföra, inte likadana.

Leif

Toppen