• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtis som enda bil ?

F

F.d. 24356

Guest
Har bestämt sedan ett tag att det skall bli en Plåtis nästa gång, men inte som ersättning för en husbil utan för min vanliga bil. Jag har aldrig haft en husbil (husvagn några år och båt många år) så jag behöver lite hjälp om någon har tid. Har sträckläst alla trådar om plåtisar på forumet, det tog två dagar, och lärt mig otroligt mycket om vad man skall tänka på, stort tack alla som bidragit. Men jag har inte hittat något om Plåtis som enda bil.

Eftersom jag tänkt att detta skall vara min enda bil och ibland min bostad så tvekar jag mellan lite olika typer av bilar och har lite udda krav på bilen också kanske eftersom det blir min enda bil. Jag bor sedan ett halvår i norra Italien i en liten by en bit upp i alperna med smala hårnålskurvor så bilen får helst inte vara mer än 5 meter max 5,5. En sexmeters har för lång hjulbas den kommer inte runt i kurvorna i byn.

-Hemma i Italien behöver jag fyra bältade sittplatser helst fem och utrymme att lasta 600-800 kg pellets och lite möbler ibland men inte samtidigt som passagerarna.

-På tur i Italien behöver jag två sovplatser i dubbelsäng kök och toa med enkel dusch men det behövs ingen lyx jag är van att tälta och leva i trånga båtar. Men finns det en extra tredje sovplats är det en bonus.

-På resa till Sverige kommer jag att bo i bilen några veckor några gånger per år men oftast ensam så det behövs inte så mycket plats. Bonus om det får plats några kartonger vin och en cykel däremot ;-)

-Bilen kommer att användas året om för dagliga resor och övernattningar men inte för övernattning vintertid i Sverige mest vår/höst/sommar och resten av året i Italien.

-Jag kommer att köpa bilen ny och i Italien i augusti så jag är begränsad till de bilar som säljs här i Italien.

Kan man klara sig med en Plåtis som enda bil, tacksam för alla synpunkter och erfarenheter ! Vad skall man tänka på och vilken typ och vilken bil är bästa valet ?

Jag har betalt medlemsavgiften så jag blir medlem om några dagar !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtis som enda bil ?

En modell som jeg vet selges i Italia er Rimor Horus denne er bassert på en Ford.
Laika sine Sport modeller er blant de mange "plåtis" som bygges i Italia.

Men også Adria Twin modellene bassert på Fiat Ducato burde finnes.

Toppen