• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis med kontor för en person

F

F.d. 54659

Guest
Hej! En nybörjare här med klassiska nybörjarfrågor, hoppas ni har tålamod med mig! Jag har läst mycket men det är en riktig djungel och vissa frågor har jag inte hittat svar på. Det jag är ute efter är en vinterbonad plåtis (eller en liten husbil) och jag har några specifika krav. Eller, väldigt många specifika krav, men jag förstår att alla krav kan inte uppfyllas så jag måste börja med de största!

Det är bara jag själv som ska bo i bilen. Då tror jag att en långsäng-lösning är smidigast, jag vill ju inte slösa bort utrymme på sängyta jag inte behöver. Då är frågan, om jag bara behöver en säng, kan den andra sängen tas bort och användas för nånting annat? Jag tänker t.ex. att förvara min cykel, någon garage finns det ju inte i en plåtis.

Ett annat stort krav är att det ska vara bekvämt att sitta vid en dator. Jag är egenföretagare och gör jobbet med datorn, så det är väldigt viktigt för mig att hitta en bekväm ställning. Alla bilder jag ser om sittplatserna ser bara obekväma ut, de är ju bilsäten, inte några ergonomiska arbetsstolar direkt. Hur mycket kan man ändra på sittplatserna? Jag brukar aldrig ha passagerare, skulle lätt kunna skaffa bort en sätesrad och ersätta med ett "kontor".

Med mina krav är det svårt att hitta en beg plåtis som passar. Jag hade tänkt att skaffa en 1-3 år gammal bil för att undvika det värsta värderaset i början. Med det sagt, så räcker min budget ändå för en ny plåtis i mellanklassen. En La Strada Avanti H vore trevlig, men för dyr. Just nu är jag inne på Globestar 600L eller Pössl Roadstar 600L, eller kanske Pössl Concorde Compact. Vad jag förstått så är dessa vinterbonade, och det är viktigt, jag måste kunna fricampa på vintern. (Åsikter om dem?)

Och till sist, för tillfället. När jag går till en husbilshandlare och erkänner att jag ingenting vet (jag kan ju inte låtsas att jag kan mer än jag gör), hur pålitliga brukar de vara? T.ex. skulle de försöka sälja en icke-vinterduglig husbil även om jag tydligt betonar att jag behöver en vinterbonad bil?

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa till med frågorna. Jag har ungefär tusen frågor till, för det är en ny värld för mig och inlärningskurvan är väldigt brant just nu. Men nånstans ska man börja! :)
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vinterpaket är extra och bilen måste vara beställd med det! Se sid 7 (Pössel).

Läs prislistor för olika bilar så får du lite kläm på vad du skulle vilja ha för utrustning.
Dieselvärmare 6 kw, solcellsanläggning och hur stor krävs för att fixa el-försörjningen vår/höst.
Även äldre prislistor är guld värda! Utbudet av begagnat kommer att explodera då dagens ”piloter” faller för åldersstrecket! Alla blir vi ett år äldre för vart år som går, inte yngre!

Den Europeiska marknaden är också intressant att studera eller handla på! Problemet är bara att kronan är näst intill värdelös idag! Lägsta kursen på 17 år idag mot €!
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...rationDate=2014&minPowerAsArray=KW&scopeId=MH

På La Strada är ”soffan” reglerbar. Framstolar med svankstöd, snurrbara, passar perfekt som VD-stol med ställbara armstöd och värme i ”sitsen”!

Pössel (€):
https://www.poessl-mobile.de/cms/wp.../katalog/Poessl_Preisliste_DE_V4_Internet.pdf

La Strada (SEK):
http://husbilar.ansluten.se/wp-content/uploads/2018/07/Avanti-Prislista.pdf

https://husbilarpukavik.se/wp-content/uploads/2019/08/Prislista-possl-20190812-SE.pdf
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
För mig låter det som du har såpass speciella behov att du kan få det du behöver hos en byggare. Det finns nog några kvar som kan hjälpa dig. Nackdelen är nog att bilen blir svårsåld om du vill sälja.
Plåtisar är nästa alla dåligt isolerade i dörrarna. Fram klarar ett täcke typ MASA från Finland isoleringen, bak har jag gjort ett invändigt täcke att hänga upp. Vintertid får du räkna med att oftast stå på landström.
Här är en byggare, vet inget om dem, det finns säkert fler.

Startsida | Scandimobil
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
En plåtis som har tvärbädd bak som är för två personer. Bygg om så att du får en säng 80 cm. Bygg vägg och du får bättre isolering bak och bra förvaring. Kontoret får du ha på matbordet. Men en tapetserare kan nog fixa en mer ergonomisk sittgrupp.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
I Globestar 600L har du ett väldigt litet kylskåp. Även jag körde själv med den men valde att komplettera med en kompressorkylbox som jag öppnade upp så jag nådde den inifrån bilen.
Som någon sa tidigare behövs det att bilen beställts med vinterpaket för att den ska fungera bra även i kyla. Bl a ingår då uppvärmd gråvattentank och ett vintertäcke att sätta innanför bakdörrarna.
 
F

F.d. 54659

Guest
Tusen tack för alla svar! :) Nu har jag fått många nyttiga råd och tips och kan fortsätta planera. Det lutar åt en beg plåtis som jag då får fixa till lite grann, men inga sådana ändringar att det inte går att återställa lätt. Då borde det vara lättare att sälja den vidare när det är dags. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är ju en bit från Härjedalen till Blekinge och Pukavik. Men jag tror mig veta att man kan gå bo över i ett hus i anslutning till försäljningen. Ring Richard före och berätta om dina krav. Det finns en seriös verkstad i närheten i Kylinge jag har anlitat.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar att du bokar en tid och inte gör som vi gjorde då vi besökte Pukavik för ALLA bilar är låsta så jag blev förbannad och åkte därifrån.

Kika på plåtisar från utsidan kan jag göra på E4:an.

Jag skulle aldrig åka enkom dit för att kika på plåtisar nu när det finns överallt.
 
F

F.d. 54659

Guest
Det är ju en bit från Härjedalen till Blekinge och Pukavik. Men jag tror mig veta att man kan gå bo över i ett hus i anslutning till försäljningen. Ring Richard före och berätta om dina krav. Det finns en seriös verkstad i närheten i Kylinge jag har anlitat.

Tack för tipset! Låter som ett vettigt alternativ att handla bilen i Pukavik och låta verkstan att fixa till den lite. Jag har en kompis som bor i södra Sverige så jag kan ev bo hos vännen, om det blir en resa söderut. :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag sitter och jobbar (dator) i bilen ibland, typ en dag. Skriver en del och har videomöten. Sitter i förarstolen och jobbar med en laptop på köksbordet. Man sitter ganska högt, har funderat på en pall under bordet för att avlasta benen och kunna variera sig. Höj- och sänkbart bord är nog att föredra, och större än idag. Du kan ju bygga ett eget bord och lätt sätta tillbaka det gamla när du säljer. Skulle jag jobba konstant i bilen hade jag satsat på att installera en bättre router med extern antenn. Kanske kunna köra datorn på TV:n som sitter över soffan. Eller extern monitor på bordet om det täcker soffdynan.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag vet att det finns olika åsikter om Richard i Pukavik. Han kan upplevas som lite kärv. Men han har fördelar också, svarar på mail, ringer tillbaka och är hjälpsam även efter man gjort affär med honom. Ordnade då att jag fick lägre skatt på bilen. Detta är det inte alls handlare dom är. Jag har haft med många att göra och det är bara Bengt i Örkelljunga och Richard i Pukavik som varit intresserade efter köpet och ringt tillbaka. Mail ska vi inte tala om det tycks inte ha upptäckts i husbilshandlar kretsar. Det finns stora handlare i tex Örebro som är onåbara på telefon och mail.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Om jag vore du, skulle jag nog hellre titta på en liten plastis. Om jag förstår det rätt är dom bättre isolerade. Det finns 2 st Lmc 595 ute på blocket, och en av dem har jag ägt, och har erfarenhet av. Du får gärna ringa om du vill. Thomas 0705 848689.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Glömde nämna att vi fick in två hopfällbara cyklar i garaget.
Lycka till! Hälsningar, Thomas
 
Toppen