• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis med 27000 mil

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej
Ser en plåtis med 27000 mil på mätaren som legat ute rätt länge på Svea Husbilar i Älmsta utanför Norrtälje. Den är från 2007 och skulle passa oss även om vi skulle vilja ha långbäddar.. Men den ligger inom vår buget.
Kan det vara så att man drar öronen åt sig när den gått så långt?
Det är en Adria Twin med lastvikt 760 kg och ser fin ut åtminstone på bilderna. Det finns solcell men värmaren går bara på gasol vilket jag tror vi kan leva med. Lyckas inte kopiera in länken...
Mvh Leif
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Kan denna länk vara något?
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet med långmilare är att en del slitdelar kan vara på G. Generator startmotor hjullager stötdämpare osv. Sen finns det ju saker som är specifika för en husbil som värmare osv.
Man brukar hitta mer och mer över tid som gör att man tappar tålamodet och med en timkostnad på minst 1000kr så blir det lätt dyrt. Finns ofta en orsak till att en bil varit osåld länge. Det man ev. kan tjäna in på köpet förlorar man lätt när den skall säljas eller bytas in. Normalt rullar inte en husbil speciellt många mil per år så den kanske fått gå hårt långa sträckor.
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Problemet med långmilare är att en del slitdelar kan vara på G. Generator startmotor hjullager stötdämpare osv. Sen finns det ju saker som är specifika för en husbil som värmare osv.
Man brukar hitta mer och mer över tid som gör att man tappar tålamodet och med en timkostnad på minst 1000kr så blir det lätt dyrt. Finns ofta en orsak till att en bil varit osåld länge. Det man ev. kan tjäna in på köpet förlorar man lätt när den skall säljas eller bytas in. Normalt rullar inte en husbil speciellt många mil per år så den kanske fått gå hårt långa sträckor.
Tack Bengtic!
Kan ju höra med de förra ägarna, som bara är två till antalet,hur de lyckats komma upp i så många mil- Sen är ju en välfylld servicebok intressant. Det är ju en Renault och jag undrar om den ite har kamkedja, men det får man ju kolla.
Mvh Leif
 
F

F.d. 22252

Guest
Enl Sök registreringsnummer / fordon ägare i bilregistret / bilvärdering gratis på Biluppgifter.se
så verkade det vara flera och den som står som ägare är ju privatperson så firman som säljer har inte skrivit över bilen på sej som det verkar. En bekant i klubben köpte ju en långbäddad 3 år gammal roadcrusier för 430000 men det var 2016. Jag tycker inte den verkar billig har fått tips om en riktig husbil med 6500mil på mätaren och bra mycket mer bil än en plåtis för 300000kr långbäddad. Ska man köpa så ska man köpa det man vill ha inte för att man tror det är billigt så att man får byta snart. Det kommer säkert att dyka upp bättre bilar om man väntar, jag brukar ha lång framförhållning det är grunden till ett bra köp.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
grejen med så många mil är oxo att mycket är säkert bytt på den,typ lagert kanske stötdämare egr ventil,bland annat.........
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
firman som säljer har inte skrivit över bilen på sej

Det är inte någon firma som säljer, det är ett förmedlingsföretag som hjälper en privatperson att sälja sin bil.

Om just det förmedlingsföretaget har det skrivits åtskilligt, både i klartext och i förtäckta ordalag, på detta forum.

En viss trygghet har man dock att konsumentköplagen är tillämplig även när det gäller denna typ av förmedlingsaffärer.

Pålle
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tack Bengtic!
Kan ju höra med de förra ägarna, som bara är två till antalet,hur de lyckats komma upp i så många mil- Sen är ju en välfylld servicebok intressant. Det är ju en Renault och jag undrar om den ite har kamkedja, men det får man ju kolla.
Mvh Leif
Det ser ut som det varit en privat ägare som haft den i 12 år, 2007-2019. Går ju att få fram uppgiften hos Transportstyrelsen eller biluppgifter.se. Det är en 2,5 l motor, och då har den kamrem. Men den borde ju vara bytt flera gånger, å andra sidan. Men inget är ju mer tillförlitligt än den mest slitna delen, och det är ju mycket som har varit igång under 27000 mil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som Talbot skriver så var det samma ägare hemmahörande i Kalix, från ny till början av 2019 då hade bilen gått ca. 24200mil.
Den 20/02 -19 blev det en ny kvinnlig ägare från Stora mellösa som fortfarande äger bilen.
Sista besiktning 08/06 -20 med 25801mil på mätaren.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen