• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis max 6m?

boason

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
30834
Medlemskap
2024
Hej!
Är osäker på om denna bår frågeställning hamnar rätt i detta forum, men gör ett försök!
Som ny medlem och på väg att köpa en plåtis vore vi tacksamma om hjälp med att reda ut det så omtalade 6m-måttet! Vi hittar inga myndighetsregler!
Avgifter på färjor o broar mm. kan skilja, men finns det andra begränsningar för plåtisar över 6m, förutom att kortare bil är lättare att hantera.
Finns det möjligen regelverk någonstans hemma eller i EU som begränsar körning eller parkering i storstäder till just max 6m längd? Finns det i så fall även max mått för bredd över 2m?
Frågan känns viktig då det finns större utbud runt 6,4m med tex längsbäddar och vettig toa/dusch-lösningar.
Tacksam gör synpunkter.
boason
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nej ,men 6m eller under är lättare att hantera på vanliga parkeringsplatser i städer samt att det blir billigare på överfarten till sydligare nejder..jag var tvungen att ha cykel (vikbar) inne i bilen ex.för min Autobizz medger bara upp till 6 m och med cykel på bakstammen var det 30 cm som skilde så dom dina 40cm extra kan bli dyr affär i längden
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ett lite längre svar än mitt tidigare ovan.... ;)

Stirra dig inte blind på bara sängarnas längd och placering.
Kolla även andra skillnader mellan 600 och 640 när du jämför bilar.
  • En längre bil väger mer. Ofta är ju lastvikten hyfsat kritisk i en plåtis.
  • Kan du parkera en 640 bil hemma? Vissa p-platser är ju trånga.
  • Kolla på kylens placering och storlek.
  • Storlek/layout av toalett/badrum.
  • Garderober...
Går man från en 600-bil till en 640 så blir det ju oftast långbäddar istället för tvärbädd.
Chassiet ökar med 40 cm men sängarna ökar oftast från 140-145 cm till 190-195 cm. Dvs minst 10 cm saknas. Då får oftast kylen omplaceras från högt placerad 90-liters kyl till lågt placerad 40-50 liters kyl under spisen. Eventuella tidigare garderober mellan soffan och badrummet försvinner också (oftast).

Men..... Burstner City Car 640 har kvar garderoben och den högt placerad kylen från 600-modellen även i 640-modellen.
Ok, jag är partisk, vi har en 600. :)

Bäst är att du sätter upp en prio-lista och surfar runt och titta inuti olika bilar på t.ex. Blocket och bytbil.com.

2018-burstner-city-car-c600-seating_1_1.jpg2018-burstner-city-car-cupboard_1_1.png2018-burstner-city-car-fridge_1_1.jpg
 

Bilagor

  • DSC_0757.JPG
    7,2 MB · Visningar: 52

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ett lite längre svar än mitt tidigare ovan.... ;)

Stirra dig inte blind på bara sängarnas längd och placering.
Kolla även andra skillnader mellan 600 och 640 när du jämför bilar.
  • En längre bil väger mer. Ofta är ju lastvikten hyfsat kritisk i en plåtis.
  • Kan du parkera en 640 bil hemma? Vissa p-platser är ju trånga.
  • Kolla på kylens placering och storlek.
  • Storlek/layout av toalett/badrum.
  • Garderober...
Går man från en 600-bil till en 640 så blir det ju oftast långbäddar istället för tvärbädd.
Chassiet ökar med 40 cm men sängarna ökar oftast från 140-145 cm till 190-195 cm. Dvs minst 10 cm saknas. Då får oftast kylen omplaceras från högt placerad 90-liters kyl till lågt placerad 40-50 liters kyl under spisen. Eventuella tidigare garderober mellan soffan och badrummet försvinner också (oftast).

Men..... Burstner City Car 640 har kvar garderoben och den högt placerad kylen från 600-modellen även i 640-modellen.
Ok, jag är partisk, vi har en 600. :)

Bäst är att du sätter upp en prio-lista och surfar runt och titta inuti olika bilar på t.ex. Blocket och bytbil.com.

Visa bilaga 202281Visa bilaga 202282Visa bilaga 202283
Jag antar att de löst plats för garderob och stor kyl genom att ha tvärbädd. I en 6 m plåtis måste du alltid kompromissa på något av det man egentligen skulle vilja ha. Själv valde jag en Globecar Globestar 600L med långbäddar och litet och lågt placerat kylskåp. Löste det med en extra kyl/frysbox längst in i garaget som jag kunde nå inifrån bilen.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag antar att de löst plats för garderob och stor kyl genom att ha tvärbädd. I en 6 m plåtis måste du alltid kompromissa på något av det man egentligen skulle vilja ha. Själv valde jag en Globecar Globestar 600L med långbäddar och litet och lågt placerat kylskåp. Löste det med en extra kyl/frysbox längst in i garaget som jag kunde nå inifrån bilen.
Nej 640:n på de tre första bilderna ovan har hög kyl på 90 liter. Samt garderob.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag förstår att det är så i 640 men i 600 antog jag att det är tvärbädd för att kunna ha kvar Den garderob och det högt placerad kylskåp du hänvisar till.
I just de här modellerna (600/640) är det samma inredning, de har lyckats bra att få in långbäddar på +40 cm utan att försaka något annat.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Förutsatt att du inte skall åka färjor och över broar hela dagarna skulle jag inte låta skillnaden på 40cm begränsa urvalet av bilar. Jag har aldrig sett några förbudsskyltar för fordon över 6m.
Åker man några gånger om året till vår kära Tyskland då blir det ganska många tusenlappar som betalar till rederierna och för dom pengarna kan jag (och har)roligare för ..för min resa t/r kostar 1220 kronor för min 570 cm lång bil med autobizz
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Åker man några gånger om året till vår kära Tyskland då blir det ganska många tusenlappar som betalar till rederierna och för dom pengarna kan jag (och har)roligare för ..för min resa t/r kostar 1220 kronor för min 570 cm lång bil med autobizz
När jag bytte från 6 m plåtis till husbil 6,5 m för tre år sedan fick jag betala 150kr extra för färjan Malmö Trawemünde när jag ändrade bil. Kollade nu och det skiljer 230kr mellan en bil under 6 m respektive 6-8 m på en enkelresa. Om man inte ska pendla regelbundet är prisskillnaden försumbar jämför med övriga kostnader. Att välja bil utifrån den extrakostnaden kan bli dyrt om man ångrar sig och får ta kostnaden för ett bilbyte.
 
Senast ändrad:

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
For vores vedkommende er parkering og vægt en udfordring, derfor 6m plåtis, større er no-go for os.
Alt bliver ikke 100% på 6 meter, man må beslutte hvad der er vigtigst, og vide det kan ændre sig hen over tid.

I 2012 var vores 1.prioritet maksimal bagageplads i bagenden under sengen og gode passagersæder, vi valgte en Knaus Boxstar Street 600, helt traditionel indretning med tværvendt seng og køleskab placeret oppe, det har fungeret for os, eneste minus, at wc-rummet ikke er optimalt til bad (dush) Vi har Truma diesel, kompressorkøleskab og solceller.

Nu er vores 1.prioritet baderum egnet til bad (dush), og langsgående senge, Truma diesel og kompressorkøleskab.
Jeg har tænkt meget over køleskabets placering nede, visuelt synes jeg indretningen virker mere lys og åben, da jeg ligger inderst er det nok mig der har den største fordel ved langsgående senge, så bukker jeg gerne for køleskabet ;-). Det giver nok en smule mere mere plads på køkkenbordet.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Motivet att det är lättare att parkera en 6,0 jämfört 6,4, är bara delvis sant. Hjulbasen är samma och även en 6,0 inkräktar på rutan framför eller bakom, beroende på hur man står. Dvs i bägge fallen är det med ett nödrop man får in alla 4’a hjulen i rutan, vilket är tillräckligt för att klara eventuella p-vakter. Men det är inte många parkeringssituationer där skillnade blir avgörande.
Har en pick-up också det är aldrig någon som ställer sig i fil med den och då är den ”5,35” lång. Möjligen kan jag få in den om det redan står någon på den andra rutan, som lämnat lite plats över i sin ruta. Husbilen som har längre hjulbas går inte in i dom lägen så att hjulen hamnar innanför.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om man är normalt endast två personer så varför låta en soffa vid bordet ta upp värdefull yta. Kan användas till hög kyl, större toalett/dusch mm.
Jag håller fullständigt med dig. För att skärpa till funderingen lite undrar jag om det finns någon plåtis 5,40 utan soffa och bättre kyl mm istället.
 
Toppen