• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis - Funderingar kring daglig användning

F

F.d. 54776

Guest
Hej på er, ny här och även ny inom området.

Köpte mig precis en plåtis av modell Tourne-Mobil, som nu rullat 130mil. Mycket nöjd än så länge.
För tillfället så har jag bilen stående på uppfarten då jag använder den dagligen för lite mindre ärenden och lär mig hur det tekniska sitter ihop.
Förmodligen kommer jag fortsätta med det ett bra tag till då allt är så nytt och roligt =).

Temperaturen pendlar mellan -1 och +7 för tillfället, så när bilen står still på dagarna och nätterna har jag ställt webastovärmaren på 14 grader för att hålla bort fukt m.m. Rätt tänkt?

Varmhållning av gråvattentanken är på konstant ifall temperaturen faller under noll.
Vattentanken är inbyggd i interiören så varmhållning av den sker via webaston.

Är det dumt att hålla på som jag gör? Borde jag istället tömma hela vattensystemet när jag har bilen på uppfarten och låta webaston vara avstängd och bara starta den när jag väl är i bilen?
Vad anser ni?

//Jesper
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du ikke har planer om å bruke vatnsystemet så er det sikrere å tømme det. Webastoen kan stoppe og vatnet fryser med vatnskade som følge.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Siden 2011 har jeg haft husbilen i indkørslen hjemme.

Alt der kan fryse er tømt og vandrørene er pustet tomme.

Jeg har aldrig varme på om vinteren, da varm luft kan indeholde mere vanddamp en kold luft kan. Der findes jo tvangsudluftninger i husbilen.

Jeg ser sådan på det: Hvis min almindelige bil kan holde til at stå i indkørslen hele året rundt, så kan min husbil også. Bortset fra det med vandet i husbilen, så er begge biler jo i princippet ens!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
så länge du är medveten om det och testar sakerna för att du är nyfiken hade jag med varit så är det lugnt ! men synd om du glömmer av vid nåt tillfälle då det är kallt och nåt falerar med värmesystemet av nån anledning ? då kan det frysa sönder saker för dig även om frostvakten utlöser till vattentanken men det finns ju slangar beredare kranar osv som kan frysa sönder för dig och det skulle ju vara en mindre katastrof ! men testa dig och kolla grejorna men ska du inte använda bilen på ett tag så se till och fu ut allt vatten ur systemet samt tankar ! lycka till ! grattis till bilen förresten !
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Jag har också värme på med c:a 10-11 grader och allt vatten kvar i och med att vi åker en del.
Skulle jag se på väderprognoserna att det skulle bli väldigt kallt så kommer jag tömma vattnet i förväg för säkerhets skull.

Men, som en extra hjälp när husbilen står uppställd hemma har jag en sensor som är kopplad via wifi till min väderstation.
Det gör att jag har koll på både temperatur och relativ luftfuktighet i husbilen med både app och internet. Finns larm också för låg temp.

Sitter på jobbet nu men kan ändå läsa av 10,8 grader och 64 % relativ luftfuktighet.
Alltså ingen som helst risk för kondens.

/Roger
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej.
Jag vet inte om webaston är din huvudsakliga värmepanna eller om du har en annan också. Om du har en truma så kan du koppla till en Inet-box och där ställa in ett temperaturlarm som meddelar om du skulle kom under en i förväg inställd kritisk nivå.
DavidS
 
Toppen