• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtis - diesel

Kajbys

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2025
Vi funderar på en plåtis utan gasol, dvs spis o värmare går på diesel. Någon som har erfarenhet ? Vad jag förstår så drar dom mer el, och spisen har sämre effekt än en gasolspis - men hur stora är de problemen ?:confused:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis - diesel

Har dieselvärmare och kompressorkylskåp och båda fungerar bra. Däremot vill jag inte byta bort gasolspisen, hur bra som helst att laga mat på gas. När vi renoverar köket hemma så ska det bli några gasplattor där också! Snabb start och exakt reglering är fördelen. En liten gasoltub i husbilen varken väger eller tar mycket plats.

H

Husbilgolf

Guest

Tycker som Jonas, men du behøver ett extra batteri. Under tre år och ca 220 dygn i bilen har jag brukt ca 3 kg gas til spisen. Liten 2.8 kg gasolflaska racker!

SiggeD

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4517
Medlemskap
2025

Vi har en plåtis utan gasol och med kompressorkylskåp. Däremot har vi solceller på taket. Problemet med diselspisen är att det tar lite längre tid att få den varm för att laga mat. Vi har varit ute i Frankrike, Italien och Tyskland i två somrar och vi har aldrig haft några problem med laddning. Det är skönt att slippa gasolen, det utrymmet kan man ha till annat.
Hälsningar SiggeD

Toppen