• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåten lös på husbilstaket

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Hej var och tittade på husbilstaket i fredas och blev förskräkt, på båda sidorna av bilen var det en smal och lång "bula"
Var i dag till försäljaren, han så att han tror att det skall vara så men han ringde till importören och förklarade hur det såg ut där sade de att taket är limmat så att det skull kunna leva med temperaturen. Har inte sett detta tidigare varken på denna bil eller vår föregående har någon av Er sett detta? Bulan är mellan takluckorna och den svarta pricken
MVH
Ulf Wikar
Får inte in bilden nu skall försöka när jag kommer hem

Bilagor

• 012.JPG
    012.JPG
    1,1 MB · Visningar: 64
Senast ändrad:
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Plåten lös på husbilstaket

Jag hade en husbil Adriatik -05 där takplåten förändrades sig med temperaturen.
Ibland bular o ibland inget. :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om takplåten er limmat på et rammeverk så er dette en helt normal sak. Tak som er hellimte i en sandwich har ikke samme friheten, kraften fra utvidelsene blir der fanget av koblingene mellom tak og vegger.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Om takplåten er limmat på et rammeverk så er dette en helt normal sak. Tak som er hellimte i en sandwich har ikke samme friheten, kraften fra utvidelsene blir der fanget av koblingene mellom tak og vegger.

Hej bilen har ingen träkonstruktion men om jag förstod rätt så skulle det vara olimmat med ett visst mellanrum
Ha de Paffw

F

F.d. 55554

Guest

Hade samma problem när jag upptäckte att solcellen gick att lyfta upp/ned och taket följde med.
Ringde Forsbegs och fick svaret att dom inte skruvar fast fästena för solcellen utan limmar dom direkt mot plåten, plåten ligger lös med en skiva limmat mot skivan under.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad händer då i längden med en aluminiumplåt som är tunnare än 1mm, när det skumpar hoppar väl solcellen på taket, och plåten med den? Aluminium är känsligt för utmattning av böjning/rörelser. Det skulle jag aldrig acceptera/göra! :wideeyed:

F

F.d. 55554

Guest

DET fick jag inget svar på!
Lär väl få reda på det i framtiden, vilket jag inte hoppas på!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skulle like å vite hvordan det taket er konstruert og hva som gir bæringen av takflaten. Ser ikke ut som et tak en kan gå på!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag hade ett liknande fenomen på min förra husvagn, en Kabe Hacienda.
Två längsgående bulor av "extra plåt", ca 2 meter långa och 3-4 decimetar breda. Detta uppträdde endast vid tak temp över ca 30 grader.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag hade ett liknande fenomen på min förra husvagn, en Kabe Hacienda.
Två längsgående bulor av "extra plåt", ca 2 meter långa och 3-4 decimetar breda. Detta uppträdde endast vid tak temp över ca 30 grader.

Hej var i går kväll och tittade på taket ca 18 grader utan sol då var bulan på högra sidan helt borta och vänstra sidan under 1 m lång några mm hög så troligen är det solvärmen som gjort detta (ifjol var det så kall sommar så kom dessa bulor aldrig)
Ha de Paffw

Toppen