• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pizzasallad

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Äter inte längre pizza av någon underlig anledning - vikten?, men är idiotiskt förtjust i pizzasallad.
Detta eminenta forum får nu frågan om någon har receptet på en riktig pizzasallad.
Hälsningar
Bror

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Pizzasallad

Det finns lika många pizzasallader som det finns pizzabagare
Men de flesta är gjorda på vitkål
Prova med detta ta bort o lägg till efter behag
  • 1/2 vitkålshuvud
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3/4 dl olja
  • 1 dl matättika
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk strösocker
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • 1 tsk senapspulver (eller krossade senapsfrön eller senap)
  • 1 tsk basilika och/eller oregano

F

F.d. 55334

Guest

Den här gillar jag, och gör ganska ofta

1 vitkålshuvud, ca 1 kg, strimlas
1 ½ dl matolja
½ dl vinäger
1 krm (eller 2) vitlökspulver
½ tsk (eller 1-2) svartpeppar
1 brk strimlad paprika (400 g) eller ½-1 brk syltlök

Rör ihop. Låt stå minst 1 timme. Kan sparas i kylskåp minst en vecka.

:yes:
Agneta W

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Den här gillar jag, och gör ganska ofta

1 vitkålshuvud, ca 1 kg, strimlas
1 ½ dl matolja
½ dl vinäger
1 krm (eller 2) vitlökspulver
½ tsk (eller 1-2) svartpeppar
1 brk strimlad paprika (400 g) eller ½-1 brk syltlök

Rör ihop. Låt stå minst 1 timme. Kan sparas i kylskåp minst en vecka.

Agneta W

Hejsan :)
Vi brukar göra som Agneta men ha i lite " italensk salladskrydda" någon tsk. ( Finns att köpa på burk) Eller när man har brottom så e det knorr italensk sallads dressing :)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Äter inte längre pizza av någon underlig anledning - vikten?, men är idiotiskt förtjust i pizzasallad.
Detta eminenta forum får nu frågan om någon har receptet på en riktig pizzasallad.
Hälsningar
Bror

Hej Bror! Det där med vikten. Du är rädd för att åka dit för övervikt på husbilen förstås.

En riktigt tillagad Black and Wite med hemlagad bearnease kan få en att strunta i övervikten. Dock inte mer än en per månad.

Mums!
/alve

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nja........ är inte direkt beroende av vikten. Varken min eller totalvikt på husbilen.
Försöker leva så smalt som möjligt - just idag 77 kg - men skulle vilja väga mindre.
Tycker inte att man behöver äta sig till döds trots att det är gott med mat och dryck.
Tycker inte att man behöver bära på onödig vikt. Sliter på leder och hjärta mm.
Alla har säkert en trivselvikt och det skall man kanske lyssna till. Alla måste inte vara pinnsmala..... Käkar gärna fet bearnesås mm och dessutom med förtjusning, men som Robban Broberg sjunger----man måste hejda sig, man måste hejda sig..... men det var ju om man såg en tjusig tjej och det är ju skillnad. Man har ju nästan glömt varför......... Nja lite finns ju kvar!!!!!
Hälsningar
Bror

F

F.d. 55261

Guest

Pizzasallad

ca 1 liter finstr. vitkål
blanda och koka upp: 2 dl vatten + 2msk vatten,3 msk strösocker, 1 msk rödvinsvinäger, 3 msk ättikssprit 12%,
1/2 dl matolja
Häll den varma lagen över kålen. Låt svalna. Krydda med fin-
krossad svartpeppar.

F

F.d. 5798

Guest

Krydda efter smak,men det jag tycker är viktigast är att man knådar,stampar,masserar vitkålen,innan man blandar den med något.Då får man en mjuk go pizzasallad.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror på Chics recept! Vitkålen behöver lite varmt vatten för att få den rätta konsistensen.

Jag brukade göra Pizza på Hönökaka för rätt många år sedan och då försökte jag också göra Pizzasallad vilket inte är så lätt (om man inte vet hur man gör)!

Jappes snabbpizza:

1 eller 1/2 Hönökaka (färsk) med krossade tomater (ketchup + Chilisås för barbarerna), tunna råa lökringar, Picksalami eller Chorizo och ovanpå det riven ost efter behag. Några minuter i ugnen tills osten smält. Klart!

Vansinningt gott!

Jappe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det finns lika många pizzasallader som det finns pizzabagare
Men de flesta är gjorda på vitkål
Prova med detta ta bort o lägg till efter behag
  • 1/2 vitkålshuvud
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3/4 dl olja
  • 1 dl matättika
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk strösocker
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • 1 tsk senapspulver (eller krossade senapsfrön eller senap)
  • 1 tsk basilika och/eller oregano
Hej Juan,

har nu ikväll gjort denna sallad. Hade inte basilika eller oregano hemma så det fick bli motsvarande mängd italiensk salladskrydda. Få se hur det blir.
Skall få stå i fred till imorgon. Tjuvsmakade lite och det verkar bli gott.
Skall senare prova de andra recepten och även Jappe's pizza.
Hälsningar och Tack
Bror

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hej Bror

Var på återbesök hos läkaren för ett tag sedan, provsvaret på blodfetterna hade inte gått ner tillräckligt, blev då ”tvungen” att gå till en dietist, läkaren frågade om vem som lagade maten hemma, jag svarade ärligt, frun,
då skall hon följa med dig kom svaret,

Notera att jag inte är speciellt överviktig!

Bland annat detta recept på Pizza sallad fick vi av dietisten,

Jag var ju som vanligt skeptisk, är så över alla grönsaker, men, men, denna sallad äter jag till de flesta maträtter, saknar den på bordet om den är slut,

Strimla ett halvt vitkålshuvud, skiva 2 st morötter,

Gör en lag av 1dl vatten, 1dl olja (gärna rapsolja), 1dl vitvinsvinäger, koka upp och töm det hett över salladen, krydda med salt, svartpeppar och oregano.

Väl värt att prova, obs, salladen är utan det förrädiska sockret!
Lennart

H

hianders

Guest

Hej! Låter lite grand som det recept jag lade in på Treveckorssallad. Vi har ju också purjolök och paprika i salladen och 1/2 dl socker i lagen samt var det äppelcidervinäger i den. Vi gjorde den igår och den blev så god!!

Inger/fru hianders

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu har vi provat recept nummer ett. Fantastiskt gott men som vanligt äter man för mycket. Halva salladen gick åt, kanske skall man äta lite mindre.
Hälsningar Bror

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Ät vidare Bror,
Är det blodfetter och kanske lite övervikt som man vill komma åt så är du på rätt väg, mera sallad, mindre potatis, makaroner, spagetti o dyl.

Lennart

H

hianders

Guest

Gör inte det Bror - lagom är bäst!! 50% sallad - 50% mat.

Sallad kan inte vara fel. Som sagt kanske i min 3veckorsssallad-tråd, kan vara lagom att ha som ersättning för pasta, potatis eller ris!

Nu ger vi järnet med viktnedgången! Jag har några kilo till att ta bort! Men, min viktuppgång har att göra med ämnesomsättningen som kom på sne (se nedan).

Men, om man har högt kolesterolvärde så uppmanar jag alla att också kolla ämnesomsättningen med ett blodprov. Jag hade i januari förra året skyhöga värden (fick jag reda på senare) och det visade sig att jag har hypotyreose (underfunktion i sköldkörteln). Nu är värderna normala efter att ha ätit Levaxin i ett år. Skall kolla mina tsh-värden i februari igen!!

Så, kämpa på med vikt och salladsätandet!

fru hianders/Inger

Senast redigerad av en moderator:
Toppen