• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Pip när bilens generator laddar

JanTolf

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30837
Medlemskap
2022
Hej

Jag har an Adria Compact SLS från 2017. Helt plötsligt har en summer i bodelen börjat pipa så fort jag startar bilens motor och generatorn börjar ladda. Vad kan detta bero på? Allt verkar annars fungera normalt.PIP.jpg
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Den verkar vara inkopplad på Alden solcellsregulatorn. Jag antar att det är förbrukningsbatteriet du visar på bild. På förra Kaben hade jag ett larm på solcellsregulatorn som slog till när det var överspänning över batteriet t.ex. när solcellerna laddade och jag startade motorn. Det larmet slocknade efter ett tag när utspänningen från generatorn sjönk. Detta kan ju vara något liknande. Kolla med den som installerat detta.
 

JanTolf

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30837
Medlemskap
2022
Nej, summer är inte kopplad till regulator. Jag ska försöka följa kablarna men det är inte så lätt. De går in i ett rör.
Laddaren som sitter i samma utrymme är en Nordelettronica 237
 

Bilagor

  • 20210406_120603.jpg
    20210406_120603.jpg
    3,2 MB · Visningar: 25

JanTolf

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30837
Medlemskap
2022
Nu har jag hittat en förklaring till PIPet. Min bil är lite speciell eftersom det är en Adria Compact SLS. Det innebär att man kan ”förlänga” bilen genom att trycka på en knapp. Innan man åker vidare skall man förkorta bilen igen. För att kolla att man har gjort detta innan man åker finns en sensor som är placerad under en säng. Jag såg alltså inte denna sensor när jag kollade i bilen. Men nu har jag hittat hela förklaringen. En bild säger mer än 1000 ord!
 

Bilagor

  • Pip2.jpg
    Pip2.jpg
    3 MB · Visningar: 113
Toppen