Sv: Pioneer AVIC-F900BT - GPS-navigator m.m.
Hej!
Jag har en Pioneer AVIC-F500BT. Efter den senaste programuppdateringen ska de i princip vara liknande GPSer. 500 är dock portabel. Jag köpte min GPS för ett år sedan. Jag var ute efter en GPS med en större skärm. Efter att ha åkt omkring med en Mio 269 inågra år ville jag ha en stor skärm. Det fanns dock inte särskilt mycket att välja på. Garmins 7" skärm var ett museiföremål. I Camos kunde man inte lägga in koordinater. Fler fanns det inte att välja på för ett år sedan.
Pioneer är trots allt helt OK. Den har TMC. Man kan lägga in koordinater. Den har körfältvisning osv. Men jag rekommenderar den ändå inte!
Huvudsakliga skälet till att jag inte rekommenderar den är priset. Den är dyr. Kartuppgraderingarna är dyra. Tillbehören är dyra, om man nu inte beställer dem över nätet från USA.
Jag var ute efter en Ipod-kabel till min GPS. BRL i Västerås ville ha 1 000 kr!!! Media Markt ville ha 1 145 kr !!!???!!!
Jag hittade samma kabel i USA för 40 $ (ca 280 kr). Jag hittade en för 30 $ också, men den firman levererade inte till adresser utanför USA. För lite drygt 300 kr har jag nu en Ipod-kabel. Mitt råd är - Leta tillbehören på nätet. Kartuppgraderingar kost hälften i USA. Men då får man förstås en karta över nordamerika. Den är inte särskilt användbar i Europa.
Jag har en invänding till mot GPSen. 500-modellen har ett inbyggt flashminne på 2 GB. Det är för lite. Ska man lägga in Archies alla ställplatzer och campingar måste man skapa ett 60-tal filer och lägga in dem på 6 SD minnen. Det innebär att man måste sortera filerna på ett intellegent sätt, för att det ska fungera i praktiken på resorna.
På resan ute i Europa i somras fungerade den dock helt ypperligt. Den hängde sig inte en enda gång. Vi blev inte dirigerade till några mysko ställen. Och vi blev dirigerade till rätt körfält i god tid. Dessutom är skärmen tydlig och fungarer väl även i starkt solsken.
Mvh
Home-car