• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pioneer AVIC-F900BT - GPS-navigator m.m.

F

F.d. 29838

Guest
Sv: Pioneer AVIC-F900BT - GPS-navigator m.m.

Vi har en i vår nya bil - Håller på att lära mig alla funktioner och finesser, så jag har inga direkta recensioner att ge hittills.
Håller precis på att installera min iPod till den. Fick beställa en extra kabel för att kunna få detta att fungera.
Så här långt (drygt 100 mil) är jag nöjd!
/Kristofer

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Klarar den spela upp Divx o kan man lägga in positioner själv på den?/Staffan

F

F.d. 58621

Guest

Hej Staffan,
enligt broschyren så ska det gå att spela upp DivX.
Det ska även gå att lägga in egna POI-punkter.
V-backen

Senast redigerad av en moderator:
T

tomgus

Guest

Hej!
Vi har också en sådan.Min erfarenhet är att den fungerat uruselt! Under vår resa i Frankrike o Tyskland märktes att våran va dåligt uppdaterad.Vi körde ofta på gröna fält.Vi får ej heller vår I-pod att fungera. Svagt att det inte ingår I-pod-kabeln till en sådan dyr leksak.Vår GPS är ca 6 mån. gammal.Däremot funkar det bra att spela Dvd-skivor med musik mp3 ! Backkameran är också bra.
Vi talade med en representant för Pioneer på Dusseldorfmässan.Han bekräftade att vår "nya" GPS tillhörde den gamla modellen.Vi testade nya versionen....den va väldigt snabb o verkade funka perfekt!

Tyvärr så är vi ordentligt missnöjda men livet fortsätter trots allt. Hälsning Tomas Gustavsson i Ljungby

F

F.d. 58621

Guest

Hej Tomas,
ja det där med uppdateringen av kartorna är tydligen ett sorgligt kapitel oavsett vilket GPS-fabrikat man väljer. Det kanske blir bättre med tiden när Google kommer med sina nyheter. Då om inte förr kanske konkurrensen ökar och för med sig att de tekniska prylarna överlag får tillförlitliga kartor, alltså det vi tror oss få när vi köper varan. Det dröjer säkert innan vi kan sluta ta med oss papperskartor. Skillnaden mellan papperskartan och GPS-kartan är att nog bara den, tots allt, att papperskartan (ännu så länge) inte signalerar när man är ute och kör vid sidan om på öppna fält. Med GPS ser man det direkt.
V-backen :rolleyes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej! Under vår resa i Frankrike o Tyskland märktes att våran va dåligt uppdaterad.Vi körde ofta på gröna fält.

Vissa navigatorer har en inställning som "visa plats - på vägar". Detta för att missvisningen ibland gör att man tycks åka ute i terrängen.

Annars får vi skylla på karttillverkarna, i huvudsak Naviteq som ägs av Nokia och TeleAtlas som ägs av TomTom.

Problemet kanske är löst när Google Maps Navigation kommer.

Senast ändrad:

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har en Pioneer AVIC-F500BT. Efter den senaste programuppdateringen ska de i princip vara liknande GPSer. 500 är dock portabel. Jag köpte min GPS för ett år sedan. Jag var ute efter en GPS med en större skärm. Efter att ha åkt omkring med en Mio 269 inågra år ville jag ha en stor skärm. Det fanns dock inte särskilt mycket att välja på. Garmins 7" skärm var ett museiföremål. I Camos kunde man inte lägga in koordinater. Fler fanns det inte att välja på för ett år sedan.

Pioneer är trots allt helt OK. Den har TMC. Man kan lägga in koordinater. Den har körfältvisning osv. Men jag rekommenderar den ändå inte!

Huvudsakliga skälet till att jag inte rekommenderar den är priset. Den är dyr. Kartuppgraderingarna är dyra. Tillbehören är dyra, om man nu inte beställer dem över nätet från USA.

Jag var ute efter en Ipod-kabel till min GPS. BRL i Västerås ville ha 1 000 kr!!! Media Markt ville ha 1 145 kr !!!???!!!

Jag hittade samma kabel i USA för 40 $ (ca 280 kr). Jag hittade en för 30 $ också, men den firman levererade inte till adresser utanför USA. För lite drygt 300 kr har jag nu en Ipod-kabel. Mitt råd är - Leta tillbehören på nätet. Kartuppgraderingar kost hälften i USA. Men då får man förstås en karta över nordamerika. Den är inte särskilt användbar i Europa.

Jag har en invänding till mot GPSen. 500-modellen har ett inbyggt flashminne på 2 GB. Det är för lite. Ska man lägga in Archies alla ställplatzer och campingar måste man skapa ett 60-tal filer och lägga in dem på 6 SD minnen. Det innebär att man måste sortera filerna på ett intellegent sätt, för att det ska fungera i praktiken på resorna.

På resan ute i Europa i somras fungerade den dock helt ypperligt. Den hängde sig inte en enda gång. Vi blev inte dirigerade till några mysko ställen. Och vi blev dirigerade till rätt körfält i god tid. Dessutom är skärmen tydlig och fungarer väl även i starkt solsken.

Mvh

Home-car

F

F.d. 58621

Guest

Vi har en i vår nya bil - Håller på att lära mig alla funktioner och finesser, så jag har inga direkta recensioner att ge hittills.
Håller precis på att installera min iPod till den. Fick beställa en extra kabel för att kunna få detta att fungera.
Så här långt (drygt 100 mil) är jag nöjd!
/Kristofer

Hej Kristofer,
det blev till slut en AVIC F 910 BT. Jag är helnöjd än så länge med alla funktioner.
Har också börjat kika på att koppla in min iPod och har förstått att det krävs en speciell kabel för detta. Den är otroligt dyr eller hur? Frågan om det är värt den kostnaden.
Var det svårt att fästa de tre kontakterna på baksidan?
V-backen :wink:

PS Ser nu att även Home-Car har skaffat en iPod-kabel från USA. Tack för tipset! /DS

Toppen