Sv: Pilote R800
Hejsan och välkommen
.
Först, står den på Fiat/Peugeot chassi, eller står den på Mercedes som också var rätt vanligt på Pilote, bensin eller diesel?
M.v.h. JANKRO.
Ovanstående fråga behöver man inte ställa, om man tror sig kunna bidraga med någon information.
1989 var samtliga Pilote-modeller, utom R320, byggda på Citroën C25 eller Peugeot J5. (Den sistnämnda var byggd på Renault Traffic 1200.)
Motoralternativen var tre: 78 hk bensin, 75 hk diesel eller 95 hk turbodiesel.
De två förstnämnda rullade på 14-tummare (185R14C), medan turbodieseln rullade på 195R16C.
Alla tre varianterna hade totalvikten 3.100 kg, och tjänstevikterna var 2.500 kg, 2.575 kg och 2.640 kg.
Nypriserna låg på 312.000, 326.000 och 339.700 kr.
Modellbeteckningen R800 dök upp första gången 1985, och var fabrikens första helintegrerade husbil.
Året därpå ändrades designen. Modellbeteckningen blev R800DA, och fler helintegrerade modeller såg dagens ljus.
Fram till 1989 var R800DA tämligen oförändrad. Övriga helintegrerade modeller det året var R750 och R850.
1990 hette modellen R800S, och alla helintegrerade modeller hade fått ny utvändig design.
Sista årgången för dessa "enkla" modellbeteckningar var 1991 (året därpå introducerades namnet Galaxy på de helintegrerade modellerna), och utbudet bestod av R780, R800, R850 och R860.
Även 1991 fanns bensinaren (nu på 85 hk) och turbodieseln kvar på programmet, men sugdieseln hade utgått.