• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pilote R800

F

F.d. 53954

Guest
Hej
Jag har en Pilote R800 från 1989. Är det någon som vet något om denna husbil? Den har haft 22 ägare inkl. handlare.
Kul om någon vet något
Björn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R800

Hejsan och välkommen :).

Först, står den på Fiat/Peugeot chassi, eller står den på Mercedes som också var rätt vanligt på Pilote, bensin eller diesel?

M.v.h. JANKRO.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Pilote R800

Det beror på vad du vill veta.
Vill du kontakta tidigare ägare så kan du ringa till transportstyrelsen och få reda på vilka som har ägt bilen.
Det finns en hemsida för Club Pilote, där kan du ställa en fråga om din bil.
ClubPilote
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.953
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Pilote R800

Hejsan och välkommen :).

Först, står den på Fiat/Peugeot chassi, eller står den på Mercedes som också var rätt vanligt på Pilote, bensin eller diesel?

M.v.h. JANKRO.

Ovanstående fråga behöver man inte ställa, om man tror sig kunna bidraga med någon information.

1989 var samtliga Pilote-modeller, utom R320, byggda på Citroën C25 eller Peugeot J5. (Den sistnämnda var byggd på Renault Traffic 1200.)

Motoralternativen var tre: 78 hk bensin, 75 hk diesel eller 95 hk turbodiesel.

De två förstnämnda rullade på 14-tummare (185R14C), medan turbodieseln rullade på 195R16C.

Alla tre varianterna hade totalvikten 3.100 kg, och tjänstevikterna var 2.500 kg, 2.575 kg och 2.640 kg.

Nypriserna låg på 312.000, 326.000 och 339.700 kr.

Modellbeteckningen R800 dök upp första gången 1985, och var fabrikens första helintegrerade husbil.

Året därpå ändrades designen. Modellbeteckningen blev R800DA, och fler helintegrerade modeller såg dagens ljus.

Fram till 1989 var R800DA tämligen oförändrad. Övriga helintegrerade modeller det året var R750 och R850.

1990 hette modellen R800S, och alla helintegrerade modeller hade fått ny utvändig design.

Sista årgången för dessa "enkla" modellbeteckningar var 1991 (året därpå introducerades namnet Galaxy på de helintegrerade modellerna), och utbudet bestod av R780, R800, R850 och R860.

Även 1991 fanns bensinaren (nu på 85 hk) och turbodieseln kvar på programmet, men sugdieseln hade utgått.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R800

Ovanstående fråga behöver man inte ställa, om man tror sig kunna bidraga med någon information.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag tror mig kunna bidraga med bättre info när jag vet säkert om det är en diesel eller bensinare i hans bil. Då jag själv var på gång för länge sedan att köpa en helintegrerad Pilot på Mercedes 310 bensin, en R 900 nypris: 407.000:- och den modellen kom redan 1988 enl.gamla reklampapper. Dessutom är jag ganska säker på att det fanns några tidigare på Mercedes med benämningen R ???, så då ville jag även försäkra mig om bilmärke....Sorry :rolleyes:.

JANKRO.

Ps. Skrev fel nr. på den älsta Mercan, ursäkta om någon hann reagera.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.953
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Pilote R800

I vårt förra svar koncentrerade vi oss på 800-modellens historia, detta eftersom det var just denna modell som frågan gällde.

Vi gjorde dock även en del utvikningar, där vi bl.a. konstaterade att företagets första helintegrerade modell kom 1985.

Vi har nu i stället tittat på vilka Mercedes-baserade modeller Pilote byggt från 1983 (då importen till Sverige startade) fram till 1992.

Vi har då hittat följande:

1984 och 1985 fanns en alkovmodell kallad R650. Första året baserad på MB 409D, andra året på MB 309.

Som årsmodell 1988 erbjöds den helintegrerade modellen R900, som kunde fås med både bensin- och dieselmotor.

Under de första åren i Sverige fanns en del Ford-baserade Pilote-modeller. Dock har Citroën/Peugeot (senare även Fiat) varit det vanligaste chassiet för de större modellerna, medan man under den aktuella perioden använde Renault Traffic för de allra minsta.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R800

Det enda jag ville veta var om han hade bensin eller dieselmotor i sin bil och om det ev. var en Peugeot och om det då var en diesel, för Peugeot körde med en egen dieselmotor med dubbla kamremmar som det kan vara bra att i så fall bli upplyst om.
Då jag inte heller har vetskap om att just 800 modellen aldrig stog på Mercedeschassi så tyckte jag att det också verkade vara en vettig fråga för bortsortering, innan man berättar om hur och var man enklast får tag på reservdelar till sin modell, och vad man kanske behöver kolla över inför sommarsäsongen m.m.

Men nog om det. Då för ca. tio år sedan, när jag letade efter en lite större bil (hittade bl. a. R900'an som var såld till Norrland över telefon på fm. den dag jag åkte nära 30mil för att köpa just den :().

Första hälften på -90 talet så byggde bl. a. HYMER lite kraftigare bilar på Mercedes med tvillinghjul på bakaxeln, jag vet tyvärr inte benämningen på Mercedeschassit.
Men då för tio år sedan så var de fortfarande relativt dyra och blev därmed bortsorterade.
Nu är det en bekant som vill ha en lite större äldre bil (före -95 troligen). Vet du om Pilote snidade till någon på det större Mercedeschassit med tvillinghjul, för jag tror inte jag har sett någon, och det verkar på ditt inlägg som det inte tillverkades några större av de äldre på Merca efter -92, eller var det kanske bara perioden upp till år -92 du kollade modeller på ?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50084

Guest
Sv: Pilote R800

Klubb pilot Riktig skitsida!!! när man måste registrera sig för att läsa forumet = medlemsfiske inget annat,kan väl starta en egen Pilote forum inget tu tal om det.
Om någon ställer en fråga så behöver man inte vara stöddiga/översittare när någon svarar eller hur Ingrid o Pålle komma efteråt och försöka släta ut det inget som hör hemma bland vuxna personer.
Tack Jankro för svaren mvh Huggo
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.023
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Pilote R800

Själv börjar jag tröttna på fattiglappar, dom har som regel en stöddigare attityd.

Får jag dina fullständiga uppgifter kan jag betala din medlemsavgift.
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Pilot

Hej på Er alla, vi har en pilot 740, har blivit påkörd på vår garageluckan där vi har den uppställd men där det hände vill inte han ta det på sig han säger bara att han vet inte vad han har för försäkring. Så nu måste vi tejpa upp luckan annars kan vi inte ut och köra. Hade tänkt att åka till Tyskland och frankrike men det blir inte av. Det tar minst 4 till 6 veckor innan företaget får luckan och då är sommaren över, sedan tar det minst 2veckor att sätta på den. Vi är så besvikna på alla främst på Pilot som inte kan leverera. Hälsningar.
 
Toppen