• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pilote Galaxy 50

F

F.d. 9194

Guest
Kanske är fel forum, men....

Jag och min sambo såg en Pilote Galxy 50 hos Bengt i Örkelljunga. Är det någon som har erfarenhet av denna bil?

Jag har nu under fyra år hyrt husbil några veckor varje år, och detta mycket för att lära mig vad man skall ha, vad man inte vill ha.

Lära sig lite om vad som funkar och inte. Och när vi klev in genom dörren på detta exemplar, så blev både jag och min sambo mycket förtjusta.

Vi har dock aldrig varit ute med en helintergrerad bil, utan bara alkov och halvintergrerat.

Och eftersom jag kör taxi, och då bl.a. minibussar, så har jag kommit fram till att en fiat funkar nog, men helst vill jag ha en stjärna på ratten. Men dessa verkar inte finnas med Alko-chassi, men man kan ju inte få allt.

Största skräckresan var nu i somras, när vi under förra sommaren hyr en bil med rasad turbo. Jag var rädd att detta skulle vara fallet, men bekymret med de flesta hyrbilar brukar vara att dom är så fruktansvärt igensotade, så man måste "gasa ur dom" innan dom börjar fungera som det var tänkt från fabrik.

Men inte detta exemplar.

Toppfart 105 Km/h. I nedförsbacke...
Femmans växel användes kanske under totalt tre eller fyra timmar under hela resan.

Då åkte vi ned till franska medelhavskusten.

Vid medelhavet upptäcker vi, i värmeböljan med typ snittemp på 35 grader att luftkonditioneringen inte funkar.

Resan ned till rivieran tog tre övernattningar, istället för som planerat en.

Tur är väl att man varit ute förr, för hade detta varit första resan så hade resultatet varit... Aldrig mer husbil.

För att ni skall förstå. Jag har varje sommar sedan 12 år tillbaka varit i sydfrankrike varje sommar. Med bil tar resan 18-20 timmar, så jag hade tänkt mig att köra 2 x 15 timmar, för att komma fram. Nu tog resan ner nästan 40 timmar i ren körtid. På rakorna körde man, sakta men säkert, om långtradarna. I backarna körde dom om mig.

På campingen i sydfrankrike, fick navigatorn värmeslag, och mitt SD-ram med kartorna i navigatorn raderades.

Nä detta var en resa som man var lycklig när den var över, och som man ångrade sig att man gett sig ut på från början.

Ingen skugga skall falla över uthyraren när det gäller bilen. Jag fick en god ekonomisk kompensation för den förstörda semestern. Förklaringen kan vara att jag som ung (41 år) kanske hade större erfarenhet än dom 65+ are som hade hyrt bilen för mig.

Nu skall jag köpa egen bil för att få grejor som är utrustade som jag vill ha dom, och som det bara är mitt fel när det inte fungerar. så nu är jag ute och tittar hos handlarna i och runt södra och västra Sverige. Och som sagt en Pilote Galaxy 50.

Men frågan är också. Hur funkar denna i nordiskt vinterkllimat? Hur är den att köra, äga, bo i...

Någon som har förslag på alternativ?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.854
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Pilote Galaxy 50

Jag känner inte till just denna bil men jag kan försäkra dig om att Integrerat är alldeles utmärkt oavsett årstid. En utvändig isolermatta tar hand om kallraset i hytten som faktiskt är mycket mindre än på de som har originalhytt.
Det enda som inte är isolerat är ju rutorna och ev under instrumentbrädan på en Integrerad. Detta kan man lösa med div. åtgärder som du kan läsa om i tråden Vintercampa

Så om resten känns bra med denna bil så tror jag inte du ska vara orolig för Vintern. Det viktigaste med Husbilen är att man är bekväm med planlösning och utrymmen samt att den är i rätt storlek för det man tänkt använda den för.
Min erfarenhet är, många mil, mindre bil, men jag är ju inte pensionerad ännu så jag kommer säkert att byta åsikt där med.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50


Hej, Ulf​


Vår tredje husbil är nu en helintegrerad och den ger en härlig resekänsla genom bredden, komforten och sikten.​

Hela interiören ger en annan dimension av rymd.​

Vi har haft både alkov och en form av halvintegrerad innan.​


Dock har vi redan efter två månader även upptäckt vissa nackdelar - åtminstone på vår modell - en Adria Vision.​


Svårare att få upp värmen under körning pga större glasytor.​

Immar igen lätt på sidorna och på backspeglarna vid fuktig väderlek.​

Verkar som att värme saknas i backspeglarna.​

Man måste ha full värme uppåt om man inte väljer att även köra gasolvärmen, för att undvika kalla fötter.​

Högre vindbrus.​

Eftersom sidorutorna är helt vertikala så får man störande reflexer i dessa vid mörkerkörning. Dvs ljus från tex vänster sida utifrån reflekteras i höger ruta.​


Men som sagt, det ger en härlig åkkänsla med helintegrerat.​

Pga av verkstadbesök med Adrian har vi fått disponera en alkovbil, och den känns som att sitta i en ubåt.​

Man blir snabbt bortskämd med en Integrerad - tyvärr.​


Lycka till med ditt köp...​

Hälsningar​

Dag​

 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Pilote Galaxy 50

Vi har en Frankia och håller med om nackdelarna som du beskriver, kanske inte att vi fryser om fötterna , men för övrigt.
Skall erkänna att vi har inte åkt i riktiga minusgrader ännu.
Men vi har Alde 3000 och värmeväxlare från motorn.
Så mycket bättre än vad man tror.
Vi vrider upp termostaten mycket , så cirkulationspumpen går och hela bilen med varmvatten och värme är varm och skön.
vinterhälsningar frå gert8
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50


Hej, Gert​
Den här värmeväxlaren - är det något som går att köpa till i efterhand?​
Betyder det att ni värmer hela bilen under körning från motorns värme ?​
Vi har märkt av kylan och behov av att köra gasolen under färd redan vid ca + 8 grader.​
Två andra nackdelar med Integrerat - åtminstone på vår modell är att den smutsar ned sig betydligt mer på sidorna än våra tidigare bilar.​
Kanske beror det på att en bil som har hytten kvar skapar en luftström som tvingar ut "skiten" från bodelssidorna.​
Den andra är att strålkastarna behöver rengöras oftare vid mörker o smutsigt väglag.​
Troligen pga av att våra glas sitter helt vinkelrätt mot färdriktningen, istället för att som på tex Fiatglasen ge en sorts självrengörande effekt genom en strömlinjeformad yta mot färdriktningen.​

Detta är väl en konsekvens av att designen får gå före tekniken.​
Ljuset var betydligt bättre på FIATarnas originallampor än på dessa små päronsnuttar till lampor.​

Mvh​
Dag​

 
Senast redigerad av en moderator:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Pilote Galaxy 50

Vi beställde värmeväxlaren vid köpet av Frankian, och fick svaret att den monterar vi i Sverige. Det glömdes bort och jag fick själv välja verkstad och Forsbergs betalade. Inga problem där.
Vi frågade BLD, Bossing i Linköping. Han fick ha bilen där så länge han behövde. Den blev ganska snart klar och och vi kom på kvällen och hämtade den. Jag kunde inte se var den var monterad. Letade och letade och hittade ett nygjort hål och kände med fingrarna i hålet. Jo där satt en kran.Det var allt som syntes.
Dolt bakom en vägg i dubbelgolvet(lastutrymmet) finns värmeväxlaren, osynlig och kranen i hålet är till för att stänga av på sommaren om man vill.
JÄTTESNYGGT JOBB av BLD, Bossing.
Jag kör med termostaten på ung. 23-24 grader bara för att cirkulationspumpen skall gå igång, annars ingen värme.
Att jag kör så hög temp är ju att jag vill ha det lite för varmt, för när jag kommer fram och man springer i dörrarna så är tempen nere i det normala.Men det tar längre tid att få full motortemp så klart.
Vitsen tycker jag är att man får hela bilens inredning uppvärmd på "djupet" så att säga, verkligen skönt.Sparar gas på det.
Vad gäller strålkastare så har jag samma upplevelse som du. Di gamle på FIAT's halvintgrerade var stora och lyste bättre.

Har också köpt en madrasserat täcke att sätta för vind och sidoruterna, vilken skillnad.
Man får vara noga med reglaget som styr om att friskluften går in värmepaketet på bilen, att den är stängd vid övernattning annars kan det blåsa in kall vind där. Lika är det med köksfläkten, där kan det blåsa in kalluft vid kraftig vind.

hälsningar gert8


 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50

Köksfläkten och friskluftsintaget var ett mycket bra tips! Det har jag aldrig tänkt på.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50

Hej, Gert
Då förstår jag hur det fungerar ....
Det bygger väl på att du har en vattenburen bodelsvärme. Vi har tyvärr en luftburen med fläkt, så det finns väl ingen lösning att ta värmen från motorn i vårt fall.

Kom förresten på en nackdel till med integrerat - priset.
Tack, för intressant information.

Mvh
Dag
ps
har uppmärksammat att SCR nedkommit med årets campingkatalog....
såg inledningsvis nåt om införandet av quick stop - skall väl tolkas som ställplatser måhända. kan bli en tråd under markisen över detta intressanta ämne

ds
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Pilote Galaxy 50

Vi har också luftburen värme, men utnyttjar motorvärmen till att värma upp vattnet i beredaren under färd. Fungerar jättebra.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50

Hej...

Det går att överföra vattenvärmen till den luftburna värmen utan större problem. Man ansluter bara en form av element med fläckt som dockas ihop med befintlig luftvärmesystem.

Finns någon firma som fixar detta. Jag pratade förra året med dem, i min Dethleffs skulle kostnaden bli ca 5-6000Kr. Det tyckte jag lät förmånligt för man skulle spara mycket gasol.
Jag förbrukar själv ca 8 st P11:eek:r på en säsong och många av dem går åt just under körning när det är kallt.

Ha det mvh Ånefjord
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50


Hej, Ånefjord o ni andra​

Tack för tipsen.​

Hälsningar​


Dag​

 
F

F.d. 25089

Guest
Sv: Pilote Galaxy 50

Hej
Vi har en exakt likadan som den i Örkelljunga, min sambo var nere och provkörde den där, vi tog invår från Tyskland, den vi har är exakt likadan samma årsmodell, och samma klädsel tom, men ca 80 000 billigare när vi köpte den i Tyskland, vi är kanonnöjda med vår. Vi gillar lösningen i den, vinkelkök, 2 ställen att bädda på, stor kyl och frys mm. Kan verkligen rekommender den. Jag tror det finns fler bilder på vår hemsida www.varahundar.se. Vi far land och rike runt på hundutställningar med den. Mvh / Mats och Marie i Norrköping
 
Toppen