• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Peugoet j5 Deisel 2,5 640 Bustner ev. Burstner -92 sovalkov

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Peugoet j5 Deisel 2,5 640 Bustner ev. Burstner -92 sovalkov

Är det en turbodiesel ? Annars så är det risk att den blir lite trött .

F

F.d. 55425

Guest

Nej det är ingen turbo.Bilen har en max vikt på 3100.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Är ny på detta med husbil. Har renoverat en gammal Pilote på Peugeot J5 chassie utan turbo och kört c:a 230 mil i sommar. Allt ok men motorn är trött-minst sagt. Byter till Turbomotor till nästa år. Min bil är också på max 3100 kg.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Kolla att tätningslistera på taket (mellan vägg och tak) inte "faller sönder" (tätningsmassan lossnar) För jag upptäckte att Bürstner inte viker ner takplåten över väggplåten. Kan leda till fuktproblem Märkte också att bakom plastskivorna i toaletten saknas isoleing. Men i stort sett så får man mycket bil för pengarna. Jag ogillar att plastkranarna i husbilen endast hålls på plats av O-ringar. När dessa torkar så lossnar vattenledningarna från kranen. Bytte ut kranarna mot kranar som man har hemma. För en sak som är säker att förr eller senare så lossnar slangen. Värmen i bilen är helt okej. Ingen vinterbil om man inte vill byta gasoltub varannan dag. Har själv en Bürstner T625 halvintegrerad med 2,5 TD motor. Håller man sig kring 90km/tim så drar den ca 0,90 per mil. En alkovbil drar mer. Och har du motorn utan turbo så drar den lite mer. Men man får tänka på att bilarna är tunga så kring litern är helt okej. Skall ni åka många i familen så tänk på lastvikten. All extra utrustning ex markis är extravikt som inte är medräknad i lastvikten. Så då försvinner lite lastvikt. Min bil med all utrustning väger 2800kg och totalvikten är 3100 kg. Så jag har en lastvikt på ca 300 kg. Lastar jag in 3 personer à 70 kg så får jag bara lasta 90kg. inte mycket så man får lämna lite grejer hemma för att spara vikt.
Ha det

F

F.d. 55425

Guest

hur menar du trött ?? Fixar den en marsch fart på 90-100 då är iaf jag nöjd. Hur långt har din gått???

F

F.d. 55425

Guest

Tack för tipsen Peter Ska kolla taklisterna noga. kram Agge

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

hur menar du trött ?? Fixar den en marsch fart på 90-100 då är iaf jag nöjd. Hur långt har din gått???

körd 18000 mil men i bra kondition enligt verkstan. Kan lätt hålla 90-100 km det är inget problem men då det lutar emot så kör långtradarna om. Har provat och vet att det är stor skillnad om man har turbo.
Vill du sen min bil så titta under "sköt om husbilen" och där "fortsatt renovering" så ser du hur min ser ut nu
Hälsningar Bror

F

F.d. 55425

Guest

Oj vilket jobb du lägger ner, men va roligt när det är klart.Hoppas verkligen det inte är sådana fel på våran då köper vi den INTE, Vi har nämligen tummen mitt i handen som man brukar säga.Den är iaf fukttestad. Va skönt att höra att motorn fortfarande går bra vid 18500 mil. Den här har gått 12500 så då kan man ju hoppas den håller ett bra tag till. Kram Agge

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Motorns många mil är säkert det minsta problemet. Dom brukar klara väldigt många mil. Fukt och sen rost är viktigare att ha koll på.

F

F.d. 55425

Guest

Låter bra.Den ä fukttestad och det ska inte vara nån rost.Kommer vi naturligtvis att kolla.

Toppen