• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Peugeot j5 pilote r850 chassienummer gömt

peptekmail

HBK Intresserad
Kommun
Sthlm
Besiktigade precis bilen från 1989 och fick underkänt eftersom chassienummer inte går att finna.
Om jag kommer ihåg rätt så har nog någon enstaka person hittat det någon gång, sannolikt dekra i Södertälje men de flesta har nöjt sig med att chassieenumret finns framme i motorrummet.
Själv kommer jag inte ihåg helt men någon har nog hittat det någon gång.

Vet någon här vart det sitter på modellen, det är en helintegrerad hytt.

Om jag inte hittar chassienummer till ombesiktningen så blir det körförbud eller någon sorts nyregistrering jag hoppas slippa.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Besiktigade precis bilen från 1989 och fick underkänt eftersom chassienummer inte går att finna.
Om jag kommer ihåg rätt så har nog någon enstaka person hittat det någon gång, sannolikt dekra i Södertälje men de flesta har nöjt sig med att chassieenumret finns framme i motorrummet.
Själv kommer jag inte ihåg helt men någon har nog hittat det någon gång.

Vet någon här vart det sitter på modellen, det är en helintegrerad hytt.

Om jag inte hittar chassienummer till ombesiktningen så blir det körförbud eller någon sorts nyregistrering jag hoppas slippa.
På min bil sitter det under en liten lucka på främre hjulhuset Bredvid/Framför passagerarstolen?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej man kan ju undra om det inte är deras skyldighet att veta var chassinumret på bilar sitter, eller ta reda på det.
Det kan ju finnas bilägare som inte bryr sig, inte kan, och vill något annat med bilen att åka med den, skall de begära att en sådan person skall leta reda på chassinumret åt dem, särskilt på en bil som redan är besiktad kanske 33 gånger.
De har blivit hårdare på att stansade numret skall finnas, troligen för att buset fuskar med bilar som allt annat.... Men som vanligt så drabbar det andra, för de som fuskar har säkert rätt nummer instansat även om det är fel bil.

Men... var det sitter, jag har mest erfarenhet av Ducato och troligen samma även på de andra fabrikaten av första europachassit.
Bredvid nere vid fotsteget på en med hytten kvar som skrivits ovan.
På helintegrerade HYMER med första chassit så har de fått till det så att nummret finns inne i bakkant/nerkant på gasolboxen som de placerat vid den balken som är originalet under passagerarstolen och i fotsteget som finns där när hytten är kvar.
Jag hittade en YouTube snutt på en Fiat Ducato med plåthytten kvar och på HYMER har de som sagt fått till det så just den biten av balken syns inne i gsolboxen.

Problemet är väl... Har inte du gasolboxen på vänstersidan i din Pilote och ingen lucka på högersidan....
Men filmen i alla fall och chassinumret sitter original ca. 90cm bakom centrum på framhjulet, och kanske styvt 30cm innanför den helintegrerade karossen.... Om det nu satt där från början på Peugeot.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kom några inlägg till när jag skrev detta såg jag nu.

Senast ändrad:

peptekmail

HBK Intresserad
Kommun
Sthlm
Får kolla i gasolboxen som sitter bakom förarsätet.
Har krympt runt golvet i bilen och letat efter luckor.
Har åtminstone hittat att det är ett stort lastutrymme under passagerarstolen där balken faktiskt syns men jag hittar inget där.

Men jag har för mig att någon besiktningsman någon gång faktiskt hittat den och det stör mig något fruktansvärt att jag inte kommer ihåg.

Det kan också vara så att mattan i bilen ligger ovanpå något....

peptekmail

HBK Intresserad
Kommun
Sthlm
Chassinumret hittat!
Det var till höger om passagerarstolen.
Där finns ett hål man kan lysa med ficklampa och två dm ner syns det.
Under en extra fastlimmad matta och under en eftermonterad värmeväxlare.
Ett riktigt klistrigt lim så man kan dra loss mattan och sedan klistrar den ihop sig igen.
Jag hittade en likadan bil på nätet där jag kunde leta upp ägare och skicka sms och fråga.

peptekmail

HBK Intresserad
Kommun
Sthlm
Nyare bilar är väldokumenterade, det är inget problem.
Åtminstonde Dekra fotograferar och dokumenterar om det inte finns dokumenterat på äldre bilar.
Så har någon besiktigat en likadan bil före dig ska det vara enkelt.
Bilen är nu godkänd och jag tror att det inte ska behövas en ny regbesiktning så om det händer någon annan, tveka inte att blanda in chefen på stationen och se vilka lösningar som finns.

Toppen