• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Personbil, vad kolla vid beg. köp?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vad bör man kolla på en begagnad bil innan köp går igenom?
Typ lyfta på mattorna o kolla fukt m.m.
Inga avancerade kontroller som "kontrollera vevaxeln" och sånt tack....bara det enkla...:p

/Ludde

J

Jimbo

Guest
Sv: Personbil, vad kolla vid beg. köp?

Ta regnumret och ring märkesverkstad för att kolla historik.

Öppna dörrar + huv etc för att se om något är omlackerat.

Åk in på ex OK och hissa upp bilen för att kontrollera undersidan.

Kolla vätskor under huv så de är fräscha.

Fungerar allt?

Kolla däckmönster efter snedslitningar.

Provkör, bromsar drar snett? handbrom fungerar, automat växlar som den skall, manuell inga skrap i synkringar etc.

Kopplingen fräsch? Kör i väg och lägg i en hög växel, kicka ner kopplingen med lite varv...greppar lamellerna som de skall? tar den högt? lågt?

Varva upp motorn med växel i under körning och motorbromsa..möt sedan med gas för att se ev rök i backspegeln....gamla bilar kan ge "svart på vit/blått" å då skall man ta sig en funderare.

Och framför allt.....ha inte för bråttom.....känns något misstänksamt är det bättre att passa eller kolla upp det noga.

Några enkla tips i all välmening =)

F

F.d. 53078

Guest

En enkel regel: Är bilen välskött det du ser, lack klädsel inuti bagageluckan E.t.c så är i allmänhet resten också det.
Den som sköter bilen utanpå gör det inuti också.
kolla servicebok besiktningspapper
är det import lågmilare kolla gummit på pedalerna lite mil mycket slitna gummi på pedalerna det går inte ihop.
Papper fakturor på service kamremsbyte mm
Tänk logiskt
En gång tittade jag på en 1.5 år gammal bil med bara några 1000 Km
den hade helt nya däck. Den köpte jag inte. Vem byter nästan nya däck.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du har en Androidtelefon kör gratisappen Fordonskoll så får du en mängd data om bilen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad är en androidtelefon?

Åh, det trodde jag att alla visste!
Skämt åsido, det är en smartphone som har Googles operativsystem Android. Finns ett flertal tillverkare, bl.a Ericsson, HTC och Samsung.

Jag tror att Iphone har motsvarande.

Det går naturligtvis bra via datorn också: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kan vara bra att veta vilken prisklass det rör sig om och om det är privat. Ju billigare bilen är och desto mindre kunskap man har om bilar desto mer tycker jag man får gå på de mjuka värdena. Alla har ju inte en bilmek i fickan som kan följa med och kolla.
Lika viktigt som att kolla bilen är det att kolla ägaren. Det säger ofta väldigt mycket om bilen och bidrar till helhetsbilden.

Hur länge har han haft bilen?
Har han bara haft den några dagar, veckor kan han vara en hobbyhandlare som lever på att köpa så billigt som möjligt och sälja dyrast möjligt. Han lagar säkerligen eventuella fel på billigaste möjligaste sätt. Eller så kan ägaren vara otroligt missnöjd själv med sitt köp av bilen och ett stort och dyrt fel kanske finns som han inte vill fixa därför säljer han den istället vidare.

Hur har han underhållit den?
Den som bara byter ett torkarblad eller bara ett däck och inte minns när någon bytte olja på den sist mer än att "det skall vara gjort" har ju inte spenderat mer än absolut nödvändigt på bilen för att bara hålla den rullande.

Hur är människan i övrigt?
Sådan husse..

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kan vara bra att veta vilken prisklass det rör sig om och om det är privat. Ju billigare bilen är och desto mindre kunskap man har om bilar desto mer tycker jag man får gå på de mjuka värdena. Alla har ju inte en bilmek i fickan som kan följa med och kolla.
Lika viktigt som att kolla bilen är det att kolla ägaren. Det säger ofta väldigt mycket om bilen och bidrar till helhetsbilden.

Hur länge har han haft bilen?
Har han bara haft den några dagar, veckor kan han vara en hobbyhandlare som lever på att köpa så billigt som möjligt och sälja dyrast möjligt. Han lagar säkerligen eventuella fel på billigaste möjligaste sätt. Eller så kan ägaren vara otroligt missnöjd själv med sitt köp av bilen och ett stort och dyrt fel kanske finns som han inte vill fixa därför säljer han den istället vidare.

Hur har han underhållit den?
Den som bara byter ett torkarblad eller bara ett däck och inte minns när någon bytte olja på den sist mer än att "det skall vara gjort" har ju inte spenderat mer än absolut nödvändigt på bilen för att bara hålla den rullande.

Hur är människan i övrigt?
Sådan husse..

Volvo V70GLT ´98, 170Hk (stora motorn), 19000 mil. 29000kr. Säljaren har ägt den sedan 2002. Svensksåld Volvo Sisjön. Han är andra ägaren utöver bilhandlarna.Servicebok ifylld all service som nuvarande ägare gjort är gjord på märkesverkstad, dock ej Volvos egen.
Alufälgar, bra däck, vinterdäck ingår (friktionsdäck) på stålfälg.
Ser fin ut i lacken, inga skador, några små märken men den är ju inte ny. Har provkört den, verkar bra men jag är ju ingen expert. Bilen har dock stått ute alltid, men såg fin ut ändå. Mörkblåmetallic. Verkar vara en pedant ägare.
Sjysst dessutom, ville inte ens ha handpenning utan litade på mig att jag ville ha den. Ska köpa den idag om inget oväntat dyker upp när jag tittar på den igen. Hoppas man inte blir lurad, men det verkar vara en bra bil.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Volvo V70GLT ´98, 170Hk (stora motorn), 19000 mil. 29000kr. Säljaren har ägt den sedan 2002. Svensksåld Volvo Sisjön. Han är andra ägaren utöver bilhandlarna.Servicebok ifylld all service som nuvarande ägare gjort är gjord på märkesverkstad, dock ej Volvos egen.
Alufälgar, bra däck, vinterdäck ingår (friktionsdäck) på stålfälg.
Ser fin ut i lacken, inga skador, några små märken men den är ju inte ny. Har provkört den, verkar bra men jag är ju ingen expert. Bilen har dock stått ute alltid, men såg fin ut ändå. Mörkblåmetallic. Verkar vara en pedant ägare.
Sjysst dessutom, ville inte ens ha handpenning utan litade på mig att jag ville ha den. Ska köpa den idag om inget oväntat dyker upp när jag tittar på den igen. Hoppas man inte blir lurad, men det verkar vara en bra bil.

Kan säkert vara en bra bil, men räkna med att den kan vara ganska glad för mycket bensin.

J

Jimbo

Guest

V70 av gamla, gamla modellen baserad på 850 plattformen är tom enligt Volvo bland de bästa bilar de byggt i modern tid.

Kända fel brukar vara tomgångsmotorn (lätt att byta),
Kompressorn till ac:n behöver schimsas för att koppla in,
Läckage ac,
Läckage, olja, mellan motor + vxl-låda.
Om det är en manuell så är växellådan vajerstyrd. Har hänt att vajrarna tappar sin justering och synkringarna blir onödigt påfrestade.
Bakluckan kan få "böldpest" dvs lacken reser sig i små bubblor.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hehe , en jobbarkompis V70-00:a rostade slangklämma av på kylets nedre del och han tömdesystemet och motorn skar , det var -10 ute och ingern varning för låg nivå i expansionskärlet .
I sommras skar den andra jobbarkompisens V70-98 .

En annan jobbarkompis har en V70 01:a AWD och är så less på skiten så han har beställt en VW Passat -10:a .

Det har varit hjullager ett par stycken samt bromsar osv .

Men köper du den av en handlare så är det ju 3 mån MRF garanti eller ?

Men det är inte nya bilar heller ...

Vad är Ludde intresserad av för bil / pris ?

En stabil och hyffast billig samt bra kvalité är ju VW Passat med 1,8T motorn på 150 pållar eller ännu hellre en audi A4/A6 med quattro ;) .
Som alla skriver kolla servicehistorik samt även om ev kamremsbyten och det är ju som på dom 12000mils intervall eller 6 år som gäller .
Kolla så alla eldetaljer fungerar som el hissar, el speglar även at tdu kollar så att nyckeln fungerar i alla låsen för i dessa tiden med fjärrkontroll till låsen så är det stor risk att dom beckar igen och i bakluckan att nyckeln inte ens går in i låscylindern .

Är det en ny bil och det är serviceintervall så kan en del verkstäder slå i från sina garantier om man skall serva den var 3000mil och man har servar den vid 2900mil och sen vid 6100mil = 3200mil emellan .
Listan kan göras lång ...

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Bilen är min nu, den är väldigt välskött. Visst kan det värsta hända, att den rasar i morn, men det är ju inget man kan helgardera sig för.

Jag ska köra barn i den och även ha den när jag är ute o fotar före jobbet. Nu slipper jag ta husbilen till det...:wub:

J

Jimbo

Guest

Hoppas ni får många lyckliga mil tillsammans =)

Vad gäller bilar så kan man ha tur eller otur med allt!

Finns de som kört 30,000 mil med bilar som är klassade som "billigt skit" utan problem och de som har haft otur med "premium-bilar" som trilskas hela tiden.

Köpte för en tid sedan en fabriksny bil av ett märke som borgar för sin otroligt höga kvalité.
Efter 2700 mil och Ac-, 3 x växellåds-, 4 x kopplings, interiördetaljs- och turbo-problem mm.mm.mm tog återförsäljaren tillbaka bilen.

Tur att det finns nybilsgaranti när man får ett riktigt måndagsexemplar.

Nu är det en ny bil på gården av samma märke, fast annan modell. Hoppas den håller vad tillverkaren lovar =)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jaha, jag han o parkera bilen i fem minuter på gården hemma, sen snodde maken den....:wideeyed: tyckte tydligen den var bra....!

/Ludde

F

F.d. 53078

Guest

Jag tror att du har gjort ett bra köp Kör själv Volvo både privat och i jobbet Min V70 98 D har nu fyllt 1.200.000km inga större reparationer bara renoverat automatlådan 2ggr och kylaren och bytt och slitdelar.Det är min bästa bil utan tveka. Lycka till och hoppas du får många problemfria mil

Toppen