• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil klass 2

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
jag har en H-bil som är regad i personbil klass2, (totalvikt 4500kg) Bor i Malmö :mad: och enligt kommunen så får jag bara parkera inom "miljözonen" med Tung lastbil, Tung buss, traktor, motorredskap eller frikopplad släpfordon med totalvikt över 3,5ton fram till kl 22.00. Efter 22.00 och 06.00 får jag inte parkera med ovan nämnd fordon inom vissa zoner där tunga fordon inte får vara efter 22.00. ringde myndigheterna och frågade hur reglen gäller för personbil klass 2. Fick beskedet att de (myndigheterna) bedömer det så att regelen också gäller personbil klass 2:twitcy:. Nu är frågan har de rätt ? kan det vara så att de har glömt att "uppdatera" lagen sen personbil klass 2 infördes? Myndigheterna har tydligt specificerat vilka fordon de avser (se ovan nämnda fordonstyper), de har inte en generell gräns tex fordon över 3,5ton.:confused:
ag kan ställa mig där och få en böta, sen driva ärendet hela vägen då det tydligen inte finns något domstolsutslag i denna fråga. Vad har ni för erfarenheter av dessa parkeringsregler inom Stockholm, Göteborg och Malmö.... då det endast gäller dessa storstäder...... i Sverige :swoon:
änk till sidan myndigheterna (Malmö) stöder sig på.... se bla FÖRBUD ATT PARKERA FORDON.... :wideeyed:
http://www.malmo.se/download/18.72b...TF_Tunga_kartan_A3_600dpi_110601_utskrift.pdf

Med varma sommarhälsningar
Peter N
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Personbil klass 2

I Malmö gäller färgerna miljözoner. Har du grönt märke [4} så får du köra överallt. Jag brukar parkera vid Drottningtorget, Stadsteatern och den långa badplatsparkeringen mellan småbåtshamnen och Sibbarps parkering, om det inte är förmånga badgäster. Ställplatser finns i alla tre gästhamnarna.

Hälsar du på hos någon eller ska handla får du såklart stå inärheten om det inte finns särskilda förbundsskyltar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.603
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Personbil klass 2

Enligt skriften du åberopar så gäller det endast tung lastbil, tung buss, traktor eller frikopplat släpfordon med totalvikt över 3,5 ton mellan kl 22.00 och 6.oo.

Husbil/personbil (klass 2) omfattas alltså inte av förbudet.

Malmö Gatukontor tolkar i och för sig att övernatta i husbil är detsamma som camping. Camping är enligt lokalstadgan förbjudet inom kommunens gränser undantaget Sibbarps Campingplats.

De tror dock, att det inte går att beivra övernattning i husbil men anser det önskvärt. Varför det vore önskvärt ville man inte svara på.

Gunnar /medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Oj...! det blev lite fel.... DETTA HANDLAR INTE OM ATT JAG "BOR CAMPAR" I HUSBILEN.... JAG BOR I MALMÖ I EN LÄGHT. DETTA HANDLAR OM ATT PARKERA 24TIM MED OBEBODD HUSBIL....:swoon:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Personbil klass 2

Då beror det helt på var du vågar stå. Jag hade nog annonserat efter en P-plats i en villaträdgård vid Ribban, Slatans t ex. Nej skämt åt sidan. Kanske någon småindustritomt efter Ribban. Eller bussgaraget vid Värnhem. Där är ju folk hela tiden.

Lycka till
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Jaha.... där fick vi ett bra svar, nu är frågan om personbilar klass2 skall dömas som en tunglastbil när de väger över 3.5ton i de lokala stadgarna.....

Hej Peter!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/6185.

Fråga: Är en personbil klass2 över 3,5 ton, juridiskt en tung lastbil?? eller är det en egen klass?

Svar:
Personbil klass 2 är en personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord.

Med vänliga hälsningar

Supportenheten
Transportstyrelsen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.603
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Personbil klass 2

Pesonbil klass2 över 3,5 ton är och räknas som personbil, se i övrigt mitt svar i inlägg#3.

Jag skulle avråda dig att ställa din husbil oskyddad på någon gata eller parkeringsplats. Obebodd husbil är ett tacksamt mål för graffiti-klottrare och andra skadegörare.

Gunnar /medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Vad tycker ni om detta??? (Se bifogad fil)... Som jag ser det så gäller inte förbudet för personbil klass2 inom miljözone .... eller...? Nu ställer jag mig på boendeparkeringen och sen får vi se vad som händer.... det som är besväligast just nu är att en myndighet alltid har ett tolknigsföreträde.... men varför har de då specificerat vilka tunga fordon som inte får stå inom boendeparkeringen förstår jag inte....:confused: för om, det skall gälla alla tunga fordon över 3,5ton, tycker jag att det hade varit enklare att skiva det.

Finns det någon här i "klubben" som har fått en böta då de har parkerat efter 22.00 inom en miljö zon.... eller inte fått sin boendeparkering eftersom personbilen klass2 (H-bilen) har vägt mer än 3,5 ton? Hör då gärna av er ....
 

Bilagor

  • Temppdf_141.pdf
    74 KB · Visningar: 173

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Myndigheten får tydligen inte generallisera vilka fordon (typ alla över 3,5ton) som förbudet gäller mot, de måste ange vilket fordonstyp regelen avser.....lagtexten säger bla... se §2 och punkt 2....längre ner i texten.... som jag ser det så gäler inte förbuden för personbil klass 2. Har ringt polisen för att höra hur de tolkar situationen, men fick inget svar... skall återkomma imorgon.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Personbil klass 2

Det finns inga tveksamheter, du får parkera din PB2 i miljözonen.

Tekniska nämden i Malmö beslutade 24/11 2010 vad som gäller, föreskriften/beslutet började gälla 1/1 2011, det framgår hur klart som helst att det endast gäller tung lastbil, tung buss.

När man ringer kommuner, myndigheter så svarar dom oftast så som dom vill att det skall vara, dom behöver inte stå för sina muntliga besked, och kan därför påstå vad som helst.

Skriv till Tekniska nämden och fråga och du kommer att få svaret att du får parkera din PB2 i miljözonen.

Bosse
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Tack för uppbackningen...... Jag har tidigare "jobbat" med lagar och förstår i dag att det är min skyldighet att sätta mig in i mina "ärende" ..... Att myndigheter ger en ett svar är inte altid detsamma som att det är vad lagen säger..... det finns många myndighetspersoner som har egna "arbetsmetoder" och de behöver hjälp, då de kan inte hjälpa att de inte har förstånd att förstår regeringens intentioner i lagar.
Jag har mitt boendeparkering, men där står att fordon över 3,5ton ger man inte tillstånd till.... så nu är det bara att lugnt sitta och vänta på bötan.....:twitcy:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Personbil klass 2

hej muskatten,,ja har väntat på någon med ditt kunnande när de gäller p-problem för våra bilar,,,idag finns de ett alldeles för stort godtycke ock annat när de gäller kommunala tjänstemän bl,annat..de finns ju klara regler som ofta tolkas hur som helst eller av eget intresse,,

så har du lust o tid så kanske vi kan hjälpa varandra o till sist denna förening..ock de gör vi med stor stolthet:D,,,

så ett litet #snack# efter sommaren???

hälsn,,,teddi 4131..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Hej Teddi..!
Jag är bara en "glad amatör" men har viss erfarenhet av lagar och tolkningar.... Du kan väl berätta om vad är problemt så skall jag se vad jag kan göra..... eller ring mig..
Vänliga hälsningar
Peter N

hej muskatten,,ja har väntat på någon med ditt kunnande när de gäller p-problem för våra bilar,,,idag finns de ett alldeles för stort godtycke ock annat när de gäller kommunala tjänstemän bl,annat..de finns ju klara regler som ofta tolkas hur som helst eller av eget intresse,,

så har du lust o tid så kanske vi kan hjälpa varandra o till sist denna förening..ock de gör vi med stor stolthet:D,,,

så ett litet #snack# efter sommaren???

hälsn,,,teddi 4131..
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Hej Gunilla o Kenth!
Så du menar som jag att Malmö är värre än Chikago!?
Mvh.
Då beror det helt på var du vågar stå. Jag hade nog annonserat efter en P-plats i en villaträdgård vid Ribban, Slatans t ex. Nej skämt åt sidan. Kanske någon småindustritomt efter Ribban. Eller bussgaraget vid Värnhem. Där är ju folk hela tiden.

Lycka till
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.215
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Hej Gunilla o Kenth!
Så du menar som jag att Malmö är värre än Chikago!?
Mvh.


Det handlar nog mer om otur.... att jag är på fel plats fel tidpunk och möter fel personer.... sen har jag aldrig varit i Chikago (kan det vara Chicago du menar).... vare sig med eller utan H-bilen, men visst.... så kan jag stöta på myndighetspersoner som vill ha makten över folkett.... "dessa" myndighetspersoner finns i alla länder och städer ..... Men nu åker jag den 13/9-2011 till Riga Lettland, för en längre tid.... Riga har varit den stad där det stjäls flest bilar, men jag har aldrig haft problem där.... ännsålänge ... får jag tilllägga, och då har jag varit där ca 8-9 ggr sen 94.

såg nunär jag körde in i Helsingborg att de också har miljözoner..... men det gäller ju inte min personbil klass 2 över 3,5 ton..... även om det inte stod någon information om miljözon :swoon:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Personbil klass 2

Vilken urspårning men, vi bör ju svara ...

Om man tänker på att Malmös befolkning har sitt ursprung i alla världens länder så är Malmö lugna gatan jämfört med resten av världen. Att det sen finns enskilda knäppa människor kan vi ju konstatera: massakern i Srebrenica, bomben i Stockholm, massakern i Norge, samt en och annan knäppgök som tar kål på sina nära och kära.

Vi trivs väldigt bra i Malmö, alla årstider och alla tider på dygnet. Sveriges farligaste plats är taxi-plan utanför Österport i Visby. Men inte ens där är vi rädda.

Imorgon är det melodikrysset och nästa helg ses vi i Jönköping men nu ska vi ut i solen.

Trevlig helg till alla
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2

Hej muskatten!
Du får ursäkta min Svenska men visst är det "Chikago"!
Kolla här. Husbilsbrand i Malmö - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Mvh.

Det handlar nog mer om otur.... att jag är på fel plats fel tidpunk och möter fel personer.... sen har jag aldrig varit i Chikago (kan det vara Chicago du menar).... vare sig med eller utan H-bilen, men visst.... så kan jag stöta på myndighetspersoner som vill ha makten över folkett.... "dessa" myndighetspersoner finns i alla länder och städer ..... Men nu åker jag den 13/9-2011 till Riga Lettland, för en längre tid.... Riga har varit den stad där det stjäls flest bilar, men jag har aldrig haft problem där.... ännsålänge ... får jag tilllägga, och då har jag varit där ca 8-9 ggr sen 94.

såg nunär jag körde in i Helsingborg att de också har miljözoner..... men det gäller ju inte min personbil klass 2 över 3,5 ton..... även om det inte stod någon information om miljözon :swoon:
 
Toppen