• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Perpignan-Andorra

Stina/Rolle

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2025
Hej! Har någon åkt väg N116-N20 från Perpignan till Andorra? Jag undrar om den är väldigt kuperad och krokig.Jag är lite rädd att färdas på sådana vägar:swoon:.Vi skall åka till Spanien och jag vill gärna besöka Andorra på vägen ner till Andalusien.
Tacksam för svar.
Stina

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025
Sv: Perpignan-Andorra

Har åkt N116 men det var för 9 år sedan. Åkte in i Andorra från den spanska sidan.
Kan inte komma ihåg att vägen var otrevlig.

Andorra är väl värt ett besök. Då var det otroligt billigt. Strax efter gränsen låg då ett stort affärskoplex på vänster sida, söderifrån. Otroligt billgt. Men som sagt, för 9 år sedan. Mycket har förändrats sedan dess.

Trevlig resa

Inger:mh:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Stina

Jag skulle bestämt avråda dig Andorra. Betänk att vi har, i bästa fall, 45 hk per ton att förflytta våra husbilar med.
Inte mycket att komma med när backarna har över 16% lutning.
För att inte prata om våra under-dimensionerade bromsar.
- Snacka om skräckupplevelse.

Mvh Torbjörn

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hej.

Vi har åkt denna sträcka ett flertal gånger men med personbil. Dom sista ca 8 milen är både kuperade och krokiga. Men det finns ett antal campingplatser på vägen upp så det går att pausa. Utsikten är stundom bedårande och väl värt ett besök. Vid ett tillfälle på väg upp till Andorra körde vi verkligen in i dimman (molnen). Då vi kom till gränsstationen mellan Frankrike och Andorra var sikten 20 meter och det var bara 5 grader. Vi hade bara t-shirt och shorts med oss så det blev verkligen ett snabbstopp. Jag vill varken rekommendera eller avråda er men det kan bli jobbigt upp om man känner obehag för höjder. Det stupar bitvis brant och det är inte mycket till räcke. Satsar ni på att resa dit önskar jag er en trevlig resa.

Mvh
Janne

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej! Har någon åkt väg N116-N20 från Perpignan till Andorra? Jag undrar om den är väldigt kuperad och krokig.Jag är lite rädd att färdas på sådana vägar:swoon:.Vi skall åka till Spanien och jag vill gärna besöka Andorra på vägen ner till Andalusien.
Tacksam för svar.
Stina
Hej!

Vi var i Andorra i juni. Åkte små vägar från Carcassonne. Verkligt fint men ibland smalt och krokigt. Tog sen N20_N116 mot Perpignan. Vi tyckte inte att det var några problem men vi har heller inte så väldigt stor bil (Marano 6,14m)
Vi var inte så förtjusta i själva stan Andorra la vella men som sagt vägen dit var underbart fin med försommarblomning

Helena o Tom

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Har åkt denna sträcka för ett antal år sedan, på den tiden när man körde en 95 hk? bensinare.
Jag tyckte inte det var några speciella svårigheter på vägen dit, vi övernattade i Vinca och körde sedan via Bourg-Madame och väg N260 o N145 till Andorra la Vella. Ner körde vi N145, N260 o 16/E9 till Barcelona övernattade vid tunnel de Cadi. Personligen tycker jag det är jobbigare att köra nerför än att köra uppför.

Piraten

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Tacksam för svar.
Stina

Allå

Åkte vägen för ett par år sedan, inga som helst problem, mycke vackra vyer och faktiskt flera fina ställen stanna till på. Betydligt större problem hitta någonstans att stanna till på inne i Andorra, vi hitta ingen stans där vi fick plats så det var bara att tanka och åka därifrån igen.

Ha de B&K

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som du ser är det en aning kuperat men några ställ-/campingplatser finns det.

Stellplätze in der Nähe von Andorra
42°32.13' N 01°35.31' O 1.60km
ENCAMP SP CG-2 Carretera General 8SP ![N/vb/1]
Nächtigung/Übernachtung/Parken (allgemein) möglich
1€ Parkgebühr
womo-sp.org, APRS

42°34.01' N 01°35.50' O 2.43km
Canillo, Canillo
Camping Borda d'Ansalonga, Camping Santa Creu, Camping Janramon
Campingplatz (rentocamp Info), APRS

42°32.04' N 01°34.49' O 2.57km
Encamp, Encamp
Camping Internacional

42°30.47' N 01°30.94' O 8.23km
Andorra la Vella, Andorra la Vella
Camping Valira

42°34.00' N 01°30.00' O 8.62km
Erts, La Massana
Camping Xixerella

42°35.30' N 01°48.00' O 16.90km
09390 L'HOSPITALET PRÈS L'ANDORRE P gare N22 5SP ![N]
Nächtigung/Übernachtung/Parken (allgemein) möglich
womo-sp.org, APRS

42°25.00' N 01°27.99' O 18.16km
La Farga de Moles, Lleida
Camping Frontera Park

42°23.01' N 01°38.01' O 18.28km
Aristot, Lleida
Camping Pont d'Ardaix

Bilagor

• andorra.jpg
    andorra.jpg
    306,1 KB · Visningar: 27

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Vi bodde på campingen i Andorra de vella. Inte speciellt trevlig camping men promenadavstånd in till stan,

Helena o Tom

Stina/Rolle

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2025

Tack för alla svar jag fått. Det blir nog ingen tur till Andorra, vägen verkar lite för "farlig" för mig. Vi får ta en annan väg till Andalusien.
Hälsningar Stina

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Absolut inga problem att köra den väg ni tänkt från Perpignan i alla fall inte på sommaren.

Och då blir min följdfråga: Hur är vägen att köra i slutet på mars / början april? Kommer söderifrån! Vi hade tänkt oss köra tillbaka via Andorra!
JvH

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Troligen inget problem då heller, men är det kallt och besvärligt vid kusten så vet man aldrig hur det är där man passerar som högst. Oftast har man möjlighet att vända om det känns otrevligt.

Toppen