• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

permanentboende i husbilen - mantalsskrivning?

F

F.d. 25411

Guest
Vi flyttar in permanent i vår nyinköpta husbil och kommer att ha en postadress till vår son. Nu undrar vi var vi skriver oss. Ringer man skatteverket har de inte något svar utan vi hänvisas till än den ene än den andre. Vi vet bara att om man befinner sig utomlands större delen av året avskrivs man och betraktas som utlandssvensk och förlorar därmed sina rättigheter som svensk men i gengäld betalar man 25% i skatt på pensionen.
Hur gör ni som bor permanent i er husbil?
Tacksam om någon med erfarenhet hjälper oss att bli lite klokare i denna för oss viktiga fråga.

F

F.d. 53022

Guest
Sv: permanentboende i husbilen - mantalsskrivning?

Vi är skrivna på samma adress som sonen, och han mailar posten till oss, om det är rätt eller fel, bra eller dåligt vet jag inte, men det funkar bra för oss.
Bosse

I

Ice-Man

Guest

Sverige verkar vara dåligt anpassat för dagens "nomader"....

I övrigt är jag faktiskt lite avis på de som är "klara med sitt jobb" och kan bo lite här och där. Inte för att jag har bråttom att bli pensionär, men visst låter det lockande att tillbringa den kallare årstiden på ett något mindre kallt ställe.

F

F.d. 14497

Guest

hej
jag går in nu på min tredje säsong som pemanet boende i husbilen, varav 7 månader i Spanien och resterande här hemma.
Är skriven hos sonen, funkar bra ringer lite då och då och kollar av posten, nåt av vikt så sänder han ner det. Mycket sköter jag via datorn, och vet vad som skall komma.

Skatteverket har en blankett " Anmälan, Flyttning till utlandet" SKV 7665 med lite upplysningar, där pratar dom om att bo utomlands under minst ett år.

Har själv inte kommit längre, för det funkar bra just, och 7 septemer går färden söderöver igen, så det är bara hoppas vädret blir bättre, för just nu eländes, elände.

lowelowe och Ante :dog:

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Om man bor utomlands mer än halva året så är det väl förmånligare att skriva sig där. Skatten är ju oftast lägre och man har samma sociala förmåner som övriga inom EU. Man kan spara flera tusenlappar i månaden.

F

F.d. 14497

Guest

Om man bor utomlands mer än halva året så är det väl förmånligare att skriva sig där. Skatten är ju oftast lägre och man har samma sociala förmåner som övriga inom EU. Man kan spara flera tusenlappar i månaden.

Visst kan man skriva sig ex i Spanien, men då måste man ansöka om ett sk N.I.E. nummer "Numero de Identidad de Extranjero" som görs hos polisen och det kräver oxå att man har en permanet adress och då uppnar sig nya dörrar, mitt Spanska Id nummer är
Y1640612-J, så nu kan jag köpa bil, är gjort, öppna företag, öppna bankkonto,gjort, ta Spanskt körkort söka vidarutbildning mm.
Så visst kan man nog spara någon krona i månaden men det är inte bara..........

lowelowe med Ante :dog:

Toppen