• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Perfekt energihantering!

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Finns det plats för några positiva nyheter dessa dagar? Om så notera då följande:

Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.

Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.

En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.

En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.

Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.

Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…

Utrustningen arbetar enligt följande principer.

  • Solcellsregulatorn, som har en strömgräns på max 50A, matar i första hand bodelsbatteriets last. Regulatorn laddar därutöver batteriet så länge den totala strömmen genom regulatorn inte överstiger 50A. Notera att solcellerna behöver bara ge 40A vid 18V för att strömmen till batteriet vid 13,5V skall bli 50A då solcellsregulatorn är en Buck-converter med hög verkningsgrad.
  • Solcellerna övergår till att ladda bilbatteriet, max 25A, när bodelsbattriet är fulladdat och bilbatteriets spänning ligger under 12,7V. Laddningen upphör vid 13,2V
  • Solcellsregulatorn arbetar givetvis även när du kör vilket avlastar bilgeneratorn och sänker bränsleförbrukningen.
  • OBS notera. Det finns inget drifttillstånd i Renogys produkt som kan utlösa överspänningsskyddet i ett litiumbatteri med inbyggt BMS-övervakning!
Jag rekommenderar GEL-inställningen för maximal säkerhet och livslängd i en kombination med AGM i bildelen och ett litiumbatteri i bodelen. Mvh / Kjelle
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Janne,

Mitt intresse för husbilar är helt nytt så någon expert på det området är inte jag heller. Jag tror dock utan att veta vilket Lithiumbatteri Du har köpt att Nordelettronica NE 186 300W laddare bör fungera bra även i kombination med Renogy om du kör i GEL-läget dvs. S1-S2 i läget off. Spänningsavkänning till NE 186 via en 1A säkring bör vara inkopplad för optimalt resultat.

Laddare med inställning speciellt för Lithium-batterier ger en något högre laddningsgrad men skillnaden är så liten att du lär få mycket svårt att verifiera det i praktiken. Personligen föredrar jag därför GEL-lägesinställningen för Renogy då marginalerna mot framtida batterihaveri och eventuell brand blir större.

Notera att Victron Blue Smart IP22 är givetvis en utmärkt laddare med bluetooth-funktion. Laddar initialt 30A till 14,2V med Li-ion inställning och därefter 13,5V vilket faktiskt motsvarar Regonys GEL-inställning - bra.
/Mvh
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag tackar PeterK och Kjelle för Era råd. Så, jag avstår från köp än Victron Blue Smart IP 22 och behåller min Nordelettronica NE 186, då den fungerar bra.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Janne,

Mitt intresse för husbilar är helt nytt så någon expert på det området är inte jag heller. Jag tror dock utan att veta vilket Lithiumbatteri Du har köpt att Nordelettronica NE 186 300W laddare bör fungera bra även i kombination med Renogy om du kör i GEL-läget dvs. S1-S2 i läget off. Spänningsavkänning till NE 186 via en 1A säkring bör vara inkopplad för optimalt resultat.

Laddare med inställning speciellt för Lithium-batterier ger en något högre laddningsgrad men skillnaden är så liten att du lär få mycket svårt att verifiera det i praktiken. Personligen föredrar jag därför GEL-lägesinställningen för Renogy då marginalerna mot framtida batterihaveri och eventuell brand blir större.

Notera att Victron Blue Smart IP22 är givetvis en utmärkt laddare med bluetooth-funktion. Laddar initialt 30A till 14,2V med Li-ion inställning och därefter 13,5V vilket faktiskt motsvarar Regonys GEL-inställning - bra.
/Mvh
Kjelle, liten fundering kring vilket läge arbetar min NE 186? Du skriver att det ska gå bra om jag ska köra NE 186 med dip switchar S1-S2 off. Jag kan tyvärr inte se hur switchar är inställda, jag kan inte se det pga placering av laddaren. Jag misstänker att de är i läge S1 on och S2 och dvs för bly batteri, eftersom när NE 168 börjar ladda, LED lyser röd, och på kontroll panelen står 14,7 V både för bilbatteri och för bodelsbatterier (dvs den laddar enligt algoritm 1 - kollat i NE 168 manualen).

Kjelle, blir det bra att använda Renogy inställd för GEL och NE 168 med läge S1on och S2 off, eller ska jag försöka komma åt NE 168 switchar och ändra till S1 off.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Janne, jag fick samma problem som du pga. att min EBL har inbyggd laddare med switcharna på undersidan. Men jag formade en liten plastbit samt använde en spegel för att sätta switcharna rätt. Det är extra lätt då båda switcharna skall åt samma håll.

Vilket Lithiumbatteri kommer du att installera? Att toppladda med 14,7 kan vara olämpligt i ditt fall. / Kjelle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Kjelle, ska försöka ändra på switcharna med tandläkar-sond-instrument och spegel enligt Ditt förslag. Då ska laddning vara högst 14,4V enligt manual, blir der bra för laddning av bilbatteri och för bodel batteri?
Jag har köpt Liontron LiFePO4 batteri... bifogar länk ochMitt Liontron 100Ah faktablad.
 

Bilagor

  • LISMART12100LX.pdf
    364,8 KB · Visningar: 41

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har nu testat min Renogy med ett bra resultat men en liten fråga dök upp. Om jag inte misstolkar manualen (Charging logic 3.3) så kommer generatorn att, maximalt, ge 25A till batterierna så snart en solcell är inkopplad. Stämmer det?
Vet någon som använt sin Renogy lite längre med säkerhet att det fungerar så? På det sättet skulle dom maximala 50A som DC/DC omvandlaren ska kunna ge begränsas om man har en liten solcell som ligger inkopplad och bara ger lite laddning.
Tacksam för alla inlägg som kan ge svar på frågan.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Morris,

Renogy leverar max 50A till bodelsbatteriet. Solcellsregulatorn är prioriterad och har du tillräckligt med solceller för att leverera den strömmen så blir det så. Finns inte den kapaciteten på taket så kommer generatorn om du kör bilen göra sitt bästa för att addera 25A ifall laddningstillståndet i bodelsbatteriet kräver det. Den andra i databladet omtalade 25A gränsen gäller Regonys förmåga att ladda bilbatteriet från solcellsregulatorn.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack för ett snabbt svar.
Däremot står det också att "The maximum alternator charging current is 50A".
Om man då "klipper" solcellen under körning, borde inte generatorn då ladda upp till 50A istället för 25A?
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Morris,

Jag tog en dusch efter mitt inlägg ovan och inser stående i duschen att det måste vara ett formuleringsfel i manualen för produkten. Punkt 3.3 motsäger punkt 3.1 i manualen. Solcellsregulatorn är prioriterad och kan solcellerna ge 40A tex så kommer generatorn bara tillföra 10A om produkten är riktigt utformad. Så måste det vara. Den här detaljen kollade jag dessvärre inte upp vid mina funktionstester på labbet i vintras.

Ger solcellerna mindre än 25A så bidrar kanske generatorn med max 25A vilket motstrider den tidigare uppgiften om "The maximum alternator charging current is 50A" vilket du har noterat. Databladet är därmed på två punkter motsägelsefullt dessvärre.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack igen, Peters bild visar i varje fall att det verkar fungera utan sol. Fast ändå, gav solcellen någon spänning ö.h.t.?
Min tolkning av manualen är:
1. Bara generator ingen spänning från solcellen max 50A
2. Generator och ström från solcell max 25/25A (totalt 50A)

Om manualen stämmer så verkar man begränsa generatorladdningen till förmån för solceller så snart lilla minsta ström kommer från solcellen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Troligen gav inte mina paneler något vid detta tillfälle, för detta är högsta ström jag noterat.
Mellan 20-35A är mer vanligt under färd i solsken.

Så det är säkert så att ström från solpaneler prioriteras, det kan förklara varför generatorn inte får fram mer ström.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Då ska jag inför nästa resa lossa på kabeln som går in från solsidan för att se vad som händer med laddningen.
Fast det får bli på hemvägen när vi har lite mindre ström i batterierna än vad vi har nu. Med fulla batterier går det inte att se någon skillnad.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har nu testat min Renogy med ett bra resultat men en liten fråga dök upp. Om jag inte misstolkar manualen (Charging logic 3.3) så kommer generatorn att, maximalt, ge 25A till batterierna så snart en solcell är inkopplad. Stämmer det?
Vet någon som använt sin Renogy lite längre med säkerhet att det fungerar så? På det sättet skulle dom maximala 50A som DC/DC omvandlaren ska kunna ge begränsas om man har en liten solcell som ligger inkopplad och bara ger lite laddning.
Tacksam för alla inlägg som kan ge svar på frågan.
För kännedom: jag har inte än min Renogy installerat. Förhoppningsvis blir det under den här veckan... så får det bli uppdatering från mina första Renody erfarenheter lite senare.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Hej, Jag har 2x100 ah LiFePO4 batterier med bsm och en Wictron laddare 30ah med litiumläge, en 250 w solpanel med mppt regulator och är sugen på en Renogy 50 dc-dc laddare, är det den som ni rekommendear eller finns det alternativ typ Ctek? vi kör runt på vinterhalvåret så laddningen är systemkritisk. Husbilen är Fiat 3.0 180 2014
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns flera alternativ tex. Büttner Voitronic Victron,alla fungerar som en 12V driven batteriladdare,alla har inställning för LiFo,vissa har separat spänningsmätning vid start/bodelsbatteri andra inte,vissa startar på höjd spänning andra på D+,en smaksak vad du väljer,jag har en Victron den fungerar bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, Jag har 2x100 ah LiFePO4 batterier med bsm och en Wictron laddare 30ah med litiumläge, en 250 w solpanel med mppt regulator och är sugen på en Renogy 50 dc-dc laddare, är det den som ni rekommendear eller finns det alternativ typ Ctek? vi kör runt på vinterhalvåret så laddningen är systemkritisk. Husbilen är Fiat 3.0 180 2014

SMARTPASS 120S
 
Toppen