• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pepparkakshusbil

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Vid dagens middag dök den årliga frågan upp "Ska vi baka något pepparkakshus i år?"
Tvekan från de hemmavarande barnen, dom börjar äntligen tröttna.
Men då säger min fru "Kan man inte baka en pepparkakshusbil?"
Efter lite funderande kom vi fram till att en äldre kantig alkovbil borde man kunna åstadkomma, men någon ritning har jag förstås inte....

Min fråga till detta eminenta forum blir:
Har någon en ritning till en pepparkakshusbil liggande?

M.v.h Åke

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Pepparkakshusbil

Samma sak sker på www.nordicaudi.com och visst är vi entusiaster lite"galna" .

Det får bli en Audi quattro och en husbil in i ugnen , skall grabben vara med så blir det väl även en Mitsubishi Lancer EVO 5 också ...

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Här är ett exempel på pepparkakshusbil. Att göra mallar är inte svårt. Ta en bit kartong och rita ut hur den ska se ut, klipp ut och tejpa ihop för att kolla att det stämmer sedan är det bara till att kavla, skära ut och grädda! monteringen kan ju ge en del brännblåsor men det hör ju farfar och julförberedelserna till.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ett litet tips som kan underlätta vid tillverkning av pepparkaksbilar m.m.. Ta till rejält med "sömsmån" när ni kavlar och skär till bitarna, sen sågar ni till i bandsågen efter gräddningen!!!
// Göte J

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Lysande idé!

Och nu är det dags för klubbledningen och webfolket att utlysa en tävling om snyggaste pepparkakshusbilen!!!
Jag tror att det skulle bli full snurr på degarna så engagerade medlemmar som klubben har. Och vi har väl inte så mycket annat att syssla med i mörka november/december.

Vad säger ni..?

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er.
Jag har ingen PepparkaksHusbil men väl en PepparkaksHusvagn, den kom till för några år sedan när det skulle bakas Pepparkashus till Hjul, det finns en story till det baket, ska se om jag hittar den och kan länka in den här. Ritning till husvagnen gjordes med hjälp av vanligt papper, pennor, linjal och en sax.
Bild på Husvagnen kommer dock redan nu, håll tillgodo...
mvh Claes
HusbilsBjörk

Bilagor

• PepparkaksHusvagn[1].jpg
    PepparkaksHusvagn[1].jpg
    57,4 KB · Visningar: 726
F

F.d. 52920

Guest

:santa1:Här är lite vad jag pysslat med i dag,fick bli den äldre (kantigare) modellen.:santa-5-icon:

imgp9876.jpg

imgp9896.jpg

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vad duktiga och kreativa ni är. Jag är mycket imponerade av dessa mästerverk. Finns det fler, måntro?
Eva

F

F.d. 5817

Guest

Så duktig du är Folke. :santa1:

Hjul-jul hälsningar från Norge. :snowman-2-icon:

Senast redigerad av en moderator:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er.
Jag har ingen PepparkaksHusbil men väl en PepparkaksHusvagn, den kom till för några år sedan när det skulle bakas Pepparkashus till Hjul, det finns en story till det baket, ska se om jag hittar den och kan länka in den här. Ritning till husvagnen gjordes med hjälp av vanligt papper, pennor, linjal och en sax.
Bild på Husvagnen kommer dock redan nu, håll tillgodo...
mvh Claes
HusbilsBjörk

Lovade er länken till Pepparkaksbaket den kommer här, dessutom kan ni tjuvkika på mitt andra stora intresse, PT Cruiser Club Sweden
mvh Claes
HusbilsBjörk
Claes Pepparkaksbak

Senast ändrad:
Toppen