Sv: Pensionärer?
Här i Spanien kallar man oss för "jubilados", det låter inte som "de tärande" i alla fall som en del politiker kallar oss...
Mycket bättre ord m.a.o. Visar också lite av den vardags-respekten som alla inklusive samhället visar de som fullgjort sitt arbetsliv! Tänk om Sverige och svenskarna skulle röra sig lite mer åt detta håll.
hälsning
jyrki
Jag har stor respekt för vad mina föräldrar har åstakommit och vad de har bidragit till mitt fria liv. Men,,, många som har "arbetat i 50 år" har en skev bild av vad arbete är idag. "De sitter ju bara framför datorn" är en vanlig klycha att dagens arbetare inte gör ett "riktigt" jobb.
Det finns betydande antal människor som även idag sliter ut sej på industri jobb, gruv jobb och mycket annat.
Inkomstpensionen betalas av de som arbetar idag, så som vi önskar att de som arbetar i framtiden skall betala till oss. Det betyder att vi som är i jobb också är betydelsefulla utan att vi får höra det.
Närande och Tärande tycker jag är oehört dåligt ordval och jag har inte hört någon politiker använda detta på många år. Det som kan sägas om detta är väl att trygghetssytemet från 60-talet byggde på en tärande på två närande, vilket blir en utopi i framtiden.
Peter.