• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pensionärer?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Pensionärer?

Hur många pensionärer över 65 år kan det finnas i klubben? Skulle det kunna engageras någon konsult som kan driva frågan om lägre/ingen bilskatt för HB för oss pensionärer eller fri besiktning på bilprovningen? Borde kunna vara läge nu i valtider!

Jag tycker faktiskt att pensionärer ska betala mer vägskatt på sina husbilar än icke pensionärer. Det tillbringar förmodligen mer tid på vägarna. Sedan ska den regeln gälla tills jag blir pensionär! :)
(Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig =)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

I Sverige är det dåligt med pensionärsrabatter, annat är det i utlandet.

Jag har lärt mig att alltid säga, "pensionista" innan jag betalar inträde till olika evenemang. Väldigt ofta är det halva priset eller helt gratis men man bör kunna bevisa det via pass eller körkort.

Vid ett tillfälle kostade inträdet €12 men för 60+ var det gratis. Hustrun hade passet med sig och gick in gratis men kassören ville ha betalt av mig efter som jag glömt passet. När jag frågade om han tyckte min fru såg äldre ut än mig så funderade han ett ögonblick och sedan släppte han in mig också gratis.;)

F

F.d. 50005

Guest

Finns redan tillräckligt mycket tjafs i samhället om "vi och dom" så det räcker fullkomligt.:mad:

Inte fattar jag det som tjafs, här talas väl om pensionärer, inte om "dom".
Naturligtvis är vi intresserade av vad vi som pensionärer har för rättigheter, skyldigheter och eventuella fördelar, som t.ex. rabatter!
;)
Ha en bra dag alla!

Senast redigerad av en moderator:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Jag tycker faktiskt att pensionärer ska betala mer vägskatt på sina husbilar än icke pensionärer. Det tillbringar förmodligen mer tid på vägarna. Sedan ska den regeln gälla tills jag blir pensionär! :)
(Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig =)

Hahaha
Håller fullständigt med. Gud välsigne humor.
:):)

F

F.d. 11362

Guest

Ja
g har en fråga, varför är det alltid så att pensionärer som man hör och läser om har det så dåligt?? Och det är så synd om dom , visst jag är den förste att erkänna att det finns,jag vill påstå som man bäddar får man ligga.Får jag på skallen nu?? Eller,Jag är bara 72. M.V.H. Edling på Öland .

F

F.d. 3847

Guest

Jag tycker att ni inte ska ställa upp på uttrycket att vara pensionär.
Alldeles som att hallå JAG ÄR PENSIONÄR och då behöver jag inte ens tänka längre.
För övrig så gäller det yrken också som att jag är Doktor eller jag är sotare.
Var en individ allihopa som är sysselsatta med diverse ting men ta inte på er en identitet som att JAG ÄR PENSIONÄR vilket är lika med att underkasta sig systemet och beslut från myndighet och verk. Var inte en skolunge där ni måste fråga magistern om lov.
Var en individ som på sin höjd har en pension i och för sig om ni absolut måste få ut detta.
Det var detta jag ville ha fram.
Var en individ under utveckling ända till slutet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Isfiskarn!

Jag är en individ som ser fram emot pension! Jag ser också upp till de individer som redan har uppnått pension. Jag ser också upp till de individer som fortsätter att jobba för att vi alla ska kunna få en hygglig pension. Även de som är stolta över och vill markera sitt yrke.

Däremot "underkastar" jag mig inte någonting, tvärtom. Jag är med i en gemenskap som kallas för samhälle och det är jag förbanne mig stolt över. Jag har rätt att ta del och påverka så mycket jag orkar, men det innebär också att jag har rätt att engagera mig mindre om jag vill det.

Isfiskarn.., jag tycker det "lyser" genom en hel del bitterhet i ditt inlägg! :(

F

F.d. 25098

Guest

Hur många pensionärer över 65 år kan det finnas i klubben? Skulle det kunna engageras någon konsult som kan driva frågan om lägre/ingen bilskatt för HB för oss pensionärer eller fri besiktning på bilprovningen? Borde kunna vara läge nu i valtider!

Jag tror nog Husbilsklubben kan engagera en konsult för att driva frågor som gäller "alla" medlemmar. Vi har yttrandefrihet i Sverige, men som några inlägg visar på fins vissa slitnigar mellan om man är pensionär eller inte.

Trådskaparen skulle kanske inte anspeglat på rabatter av de skatter och avgifter som förknippas med statsfinanser utan påtryckningar på privata aktörer såsom Rederier, drivmedelsbolag, försäkringsbolag bland många andra.

Den debatt som åsyftas i vissa inlägg (vi mot dom) har väl inte undgått någon som läser debatt och insändarsidor i pressen.

Om någon undrar hur pensionsystemet fungerar rekomenderar jag Regeringskansliets hemsida för information.

Med vänlig hälsning (till "alla" HBK:are),

Peter:bye:

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Ja, varför inte?
Vi är pensionärer, 2st.
Karin o Rolf,
Vitaby

F

F.d. 25023

Guest

Här i Spanien kallar man oss för "jubilados", det låter inte som "de tärande" i alla fall som en del politiker kallar oss...

Mycket bättre ord m.a.o. Visar också lite av den vardags-respekten som alla inklusive samhället visar de som fullgjort sitt arbetsliv! Tänk om Sverige och svenskarna skulle röra sig lite mer åt detta håll.

hälsning
jyrki

F

F.d. 25098

Guest

Här i Spanien kallar man oss för "jubilados", det låter inte som "de tärande" i alla fall som en del politiker kallar oss...

Mycket bättre ord m.a.o. Visar också lite av den vardags-respekten som alla inklusive samhället visar de som fullgjort sitt arbetsliv! Tänk om Sverige och svenskarna skulle röra sig lite mer åt detta håll.

hälsning
jyrki

Jag har stor respekt för vad mina föräldrar har åstakommit och vad de har bidragit till mitt fria liv. Men,,, många som har "arbetat i 50 år" har en skev bild av vad arbete är idag. "De sitter ju bara framför datorn" är en vanlig klycha att dagens arbetare inte gör ett "riktigt" jobb.

Det finns betydande antal människor som även idag sliter ut sej på industri jobb, gruv jobb och mycket annat.

Inkomstpensionen betalas av de som arbetar idag, så som vi önskar att de som arbetar i framtiden skall betala till oss. Det betyder att vi som är i jobb också är betydelsefulla utan att vi får höra det.

Närande och Tärande tycker jag är oehört dåligt ordval och jag har inte hört någon politiker använda detta på många år. Det som kan sägas om detta är väl att trygghetssytemet från 60-talet byggde på en tärande på två närande, vilket blir en utopi i framtiden.

Peter.

F

F.d. 14083

Guest

Hejsan! Jag är också pensionär,-76 år- jag begär inga förmåner pga min ålder,jag vill helst glömma att jag är så gammal.Men man är ju inte äldre än man känner sig.Däremot vill jag bli rättvist behandlad, och därför är jag engagerad i en pensionärsförening för att få rättvisa när det rör skattefrågan, vi pensionärer betalar ju mer skatt än dom som arbetar.
Vi vill väl inte ha en "politiktråd" här i HBK så jag vill inte knyta någon sådan.

MVH Lasse R i Alingsås

F

F.d. 3847

Guest

Jag är "människa".
Tror att det krävs en viss eftertanke för att förstå mitt budskap i ett tidigare inlägg.
Handlar alltså inte om att en grupp är bättre eller sämre än någon annan utan om det tokiga i att koppla sin "identitet" till den.
Vi är alla lika.

Toppen