• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pengar

T

tbb78

Guest
Hej!

Vi ska åka ner i Europa om någon vecka tanken är Kroatien.
Finns det några bra tips på hur man ska göra med pengar. Ska man växla innan eller använda sig av Visakortet.

MVH Tobbe

F

F.d. 30064

Guest
Sv: Pengar

Hej
När vi är ute växlar vi aldrig pengar i Sverige, när vi vill ha kontanter brukar vi stanna vid en Bank och ta ut på deras bankomat. Deutsche Bank som finns lite överallt brukar ha bra kurs. Det mesta handlar vi med kort. Det som är viktigt är att vara noga med att man tar ut pengar på en Bankomat och inte en Uttagsautomat som finns lite varstans. Det är mycket kostsamt att ta ut på uttagsautomaterna.

//Sylvia nu på A1 mellan Hamburg o Bremen i solsken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noe en må passe på er å svare nei på frågan om en vil bli belastet i svenske kroner - det er dette som blir dyrt. Det benyttes alltid en overkurs på dette, belastes det i landets egen valuta så er det din bank som står for vekslingen til best mulig kurs. Denne kursen er vesentlig bedre enn om du går i din egen bank og kjøper valuta over disk! Og det er hele tiden dagens kurs som gjelder.

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

Hej
När vi är ute växlar vi aldrig pengar i Sverige, när vi vill ha kontanter brukar vi stanna vid en Bank och ta ut på deras bankomat. Deutsche Bank som finns lite överallt brukar ha bra kurs. Det mesta handlar vi med kort. Det som är viktigt är att vara noga med att man tar ut pengar på en Bankomat och inte en Uttagsautomat som finns lite varstans. Det är mycket kostsamt att ta ut på uttagsautomaterna.

//Sylvia nu på A1 mellan Hamburg o Bremen i solsken.

Hej Sylvia,

vad är skillnaden om du tar ut på bankomat alt uttagsautomat ? du säger att det är kostsamt ?
jag har aldrig märkt ngn skillnad .:)

/NoyNoy

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

När du använder ditt kort utomlands skickas köptransaktionen via inköpsställets lokala bank till Nordea. Valutakursen sätts samma dag som inköpsstället får betalt av sin bank för den inlösta transaktionen. Om du handlar dagen innan en större förändring mot den svenska kronan, kan det medföra att varan eller tjänsten blir billigare eller dyrare jämfört med den kurs som noterades på inköpsdagen. Valutan upphandlas på valutamarknaden och köpkursen mot svenska kronor sätts flera gånger om dagen. Vid omräkning till svenska kronor tar Nordea ut ett administrativt påslag på 1,55%, som ingår i kursen .
/NoyNoy

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Jag tar ut pengar i både bankomat&uttagsautomat och har aldrig märkt någon skillnad. Men däremot, som Knut säger att man ska ta och trycka på Euro och inte svenska pengar, när man får frågan, det har min bank påpekat för mig, så ta ut Euro. Vi växlar lite på Forex så vi har lite till att börja med, sen tar vi ut eftersom. Trevlig resa
Gun

Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Hur brukar ni ordna Euro-mynt? Vi har aldrig till automaterna vid ställplatserna när vi behöver, och har alltid glömt att ordna euromynt i förväg. Men i år tänkte vi vara förutseende... :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ved småkjøp, betal alltid med sedler :D - gi aldri fra deg brukbare mynter annet enn i automater :rolleyes:. En sjelden gang finner en vekslingsautomater som tar imot sedler og leverer mynt. Vi pleier å ha en egen pung i bilen for automatmynt.

Det med forskjell på Bankomater ved banker og Uttaksautomater er nesten helt borte, hovedforskjellen er at de fleste Bankomatene ikke spørr om den skal regne om til svenske kroner for deg. Uttaksautomatene spørr alltid og har som default svar at den skal veksle - derav problem for de som ikke leser hva som står på skjermen. Noen har grøn knapp for skr og andre for euro :cool:

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag har märkt att man får bättre kurs när man betalar diesel med kortet på tappen än man får i bankernas automater.

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Lite pengar i landetsvaluta är bra att ha från början alla tar inte kort, men betala mesta möjliga med kortet. Begär alltid att få betala i landets valuta ,om inte är det ofta en högre omräkningsavgift till SKR.

F

F.d. 55376

Guest

Vi lägger oxå undan mynt eftersom spar 1&2Euros och 50 centarna.
Man kan ju gå in på en bank i utlandet och växla till sig ett rör. Synd att Forex inte har mynt att växla.

Gun

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Men bruk kortet der det går, banken har et lite påslag ved kontantuttak utenlands - det skal i prinsippet ikke være påslag ved varekjøp. Dessverre er det endel steder i Danmark og Tyskland som ikke tar i mot andre kort enn innenlandske bankkort.

UffeA

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021

Vår erfarenhet är att det lönar sig att betala med kortet framför att ta ut kontanter. Precis som någon nämnde i tråden kring betalning vid bränsletappen så löner det sig att nyttja kortet.
Däremot så skall man om möjlighet finnes planera sin semester då valutakurser ändras under året. Dagsläget är dock att svenska kronan står sig hyggligt stark mot Euron och sannolikt fortsätter så under sommaren.

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Vi lägger oxå undan mynt eftersom spar 1&2Euros och 50 centarna.
Man kan ju gå in på en bank i utlandet och växla till sig ett rör. Synd att Forex inte har mynt att växla.

Gun

Jag växla till mig lite Euro häromdagen på Forex varav damen i kassan frågade om jag ville ha mynt med, så verkade inte som några problem.

Ingo

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2025

Hej!

Vi ska åka ner i Europa om någon vecka tanken är Kroatien.
Finns det några bra tips på hur man ska göra med pengar. Ska man växla innan eller använda sig av Visakortet.

MVH Tobbe

40 kr per uttag i bankomat i kroatsien med vanligt bankkort mastercard/visa så ta inte ut för små belopp.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Vi använder ICA-bankkort som vi sätter in pengar på då och då och tar ut när vi behöver eller när vi handlar och tankar. Detta och GE Money Bank är de enda kort som inte har avgifter på uttagen. Dessutom får man den kurs som är i realtid. Fungerar perfekt!

Toppen