• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pele 1958 - vilka städer/platser besökte han????

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sitter i Österbotten å diskuterar Pele å hans besök i Sverige å Finland i slutet på -50 talet.
Svärmor säger att han bla var i Jakobstad å att hon åkte med Pele i en öppen bil.
Nån som vet hur Pele mfl reste runt å vilka ställen de besökte???

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Pele 1958 - vilka städer/platser besökte han????

Hade han tid att besöka Finland som 17-åring mitt under brinnande fotbolls-VM?

Jag såg Brasiliens spelare i min hemstad Uddevalla, de vann mot Österrike på Rimnersvallen som byggdes om inför matchen.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Svärmor är ganska klar i huvudet!
Å hon har i flera år sagt samma sak.
Ev kan årtalet slira lite - kan ha varit i slutet på 50-talet eller början på 60-talet.
Borde ha stått nåt i nån tidning??

F

F.d. 29925

Guest

En sak är i alla fall säker, han var enormt populär bland fotbollsfantaster men även bland kvinnliga beundrare. Skulle mycket väl kunna tro att återvände till kalla Norden och den glamour och idoldyrkan som han omgavs med.

H

hianders

Guest

Jag vet att vi var till Sandviken och såg Sverige - Brasilien 1958. Vi bodde då i Torsåker så det var inte så långt att åka. Som tioåring kommer jag inte ihåg så mycket av matchen.

Inger

hansolo

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2025

Rolig tråd...
Min pappas var gift med en Brasilianska på den tiden som jobbade på Brasiliens ambassad. Detta var innan jag föddes och dom bodde då i ett radhus i Vällingby. En dag i anslutning till VM tyckte pappas fru att varför inte bjuda hem laget till oss på en trädgårdsfest. Gissa om grannarna blev förvånade av att se Pelé och grabbarna i laget leka med en boll i grannes trädgård och grilla, sjunga och dansa. Den här historien fick jag höra många gånger under min uppväxt av grannarna hemma i Vällingby. Tyvärr finns inget bildbevis!

/thommy

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Svärmors yngre syster har koll på läget.
Hon var barnvakt när Pele och 2 fotbollsspelare till kom hem till dem i Jakobstad.
Sommaren 1958 är hon säker på.
Vad som hände den dan/natten spelar ingen roll - men trevligt hade de. :)

Toppen