• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pbil2 eller Lb

F

F.d. 3088

Guest
Hej dum fråga kanske men vet alla vad bilen är registrerad som Pb2 eller Lb. Kanske någon av 4000 medlemmar som inte tänkt på det och som åker Lb och tror att det är Pb2 med vad det innebär eller tvärt om. Bara en tanke :D

Gurra

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Pbil2 eller Lb

Hej dum fråga kanske men vet alla vad bilen är registrerad som Pb2 eller Lb. Kanske någon av 4000 medlemmar som inte tänkt på det och som åker Lb och tror att det är Pb2 med vad det innebär eller tvärt om. Bara en tanke :D

Gurra
Jomen, min är en lastbil fast den bar är 530 cm, 5 cm längre än personbilen vi hade - en Chevrolet Trans Sport. Nu lever vi billösa - förutom husbilen förstås och klarar oss bra med tåg och cyklar.:):):):)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Jojomensan - min lilla Plåtis är lb!
FGZ681

Har det någon betydelse?
För- eller nackdelar med att ha den som lb el pb2??

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Är det inte så att det inte blir någon skillnad till totalvikten överstiger 3,5 ton?
Är det inte så då att LB över 3,5ton= C-kort
--------------------PB2 ----3,5ton= B-kort om kortet är tagit innan 1997(eller vilket år det nu var)

Anders som inte är riktigt säker!

F

F.d. 3088

Guest

Man kan inte heller parkera en Lb på p ruta med tillägget personbil, sedan att köra i vänster körfält när där är skylt ej lastbil går inte heller. hur är det med hastigheten med lastbil ??

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Hmm Hur funkar det då om någon kör bil som är reggad som Lb och väger över 3.500 kg och endast innehar C-kort
Såg här över att några inte visste om dom körde Lbil eller Pbil2

Gurra

F

F.d. 50069

Guest

Hmm Hur funkar det då om någon kör bil som är reggad som Lb och väger över 3.500 kg och endast innehar C-kort
Såg här över att några inte visste om dom körde Lbil eller Pbil2

Gurra

Olovlig körning, misstänker jag:eek:

Det är konstigt egentligen, finns inga 100% lösningar på något! Fördjupar man sig i ett ämne så dyker det alltid upp något som ger "smolk i bägaren"
Ta bara det här med olika klassningar för husbilar. Lägg sedan till allt som man skall veta om last,tjänste samt totalvikter så är det inte konstigt att man gör fel ibland!
ja, sedan kommer allt tekniskt som strular och tankar som skall tömmas/fyllas på rätt plats!
Fasiken, snart läge för en avhandling i ämnet, doktor i husbilsägande det vore nåt att skriva på ett visitkort det:cool:

Anders

M

mikkis

Guest

hej
För vår del med stor husbil ( 9 ton ) 10,10 meter är det en fördel att ha husbilen reggad som lastbil,
Vår års skatt är 2800:-/år och Frun i huset kör Inte husbilen.
Jag kör med c behörighet och är gammal van lastbils chaffis , att ta sig fram med husbilen är inget problem för oss.

Sen att vi får enligt lag köra 80 km/h ser jag heller inte som ett problem.
Vi har ju inte bråttom då vi åker med husbilen utan vi tar väl vara på stunderna då vi har möjlighet att åka.
ca 3000 mil per år brkar det bli!

Nackdelen är parkeringar men vi har INTE ännu stött på problem av den sorten, men det kommer väl och det löser sig då den dagen vi stöter på problemet.

Mikkis

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025

Vad är det för skillnad på vägskatten mellan Pbil2 och Lb med avseende på totalvikt upp till 3500kg och över den gränsen?

Senast ändrad:
M

mikkis

Guest

Min vägskatt på föregående husbil var ca 6000kr/år ( PB2 ) och idag 2800kr/år (LB )
Skillnaden är över 50 %. ca.

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Hur ändrar man från Pb2 till Lb för att få billigare vägskatt. En som undrar

M

mikkis

Guest

hej

Om man skall typa om sin bil från Personbilsklass 2 till Tunglastbil och få den lägre vägtrafikskatten tar man kontakt med Bilprovningen. men man bör överväga en omregistrering på grund av olika anledningar, 1 nackdel är att husbilen blir mer svår såld då den kräver att man har c-behörighet bland annat,, sedan måste man kolla upp angående lastvikterna, jag vet inte om det blir samma men det blir iallafall INTE mera lastvikt på grund av om registrering.

Mikkis

F

F.d. 1997

Guest

PB II - Registrerade passagerare sätter maxgränsen för antalet lagliga passagerare.
LB - Antalet fasta säten (bäddbar dinette räknas som fasta säten) sätter maxgränsen för antalet lagliga passagerare.

För bägge fallen gäller att max axeltryck och/eller totalvikt ej får överskridas.
/David

Hugo

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
4280
Medlemskap
2026

Min vägskatt på föregående husbil var ca 6000kr/år ( PB2 ) och idag 2800kr/år (LB )
Skillnaden är över 50 %. ca.
Hmm min bil är lb reggad, betalar för närvarande 6688:- per år. Totalvikt 3400kg, blir de billigare ju tyngre den är?

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Kanske inte hör hemma i denna tråd men skulle inte nån som har koll kunna skriva vad som gäller för:

Pb2 upp till 3500
Pp2 över 3500
Lb

Så att vi får en lathund

tex vilket körkort, dubbdäck krav, hastighet, m.m

Hoppas ni förstår vad jag menar
Skulle va riktigt bra att ha en lathund på forumet

F

F.d. 11346

Guest

Hej.
Det har skett några ändringar för lätt lastbil på senare tid.
På vägmärken gäller symbolen lastbil endast tung lastbil sedan 1/6-07

Sedan har EG-direktiv 97/27/EG börjat gälla sedan 1/9-08.
Det betyder att en lastbil är ett motorfordon konstruerat och
tillverkat uteslutande och huvudsakligen för godstransport.
Det betyder enkelt förklarat att vikten av passagerare läggs på
tjänstevikten. Och att sen måste fordonet klara en last som är
större än vikten av passagerarna.
Ex- lastbilen är regad för 4 passagerare x70kg=280kg
Lastvikten som finns kvar måste då vara större än 280 kg.

Toppen