• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PB2 vs LB

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Jag har ägnat en lång stund åt att, via Transportstyrelsens hemsida, försöka ta reda på och förstå skillnaden mellan PB2 och LB och vad konsekvenserna består av.

Det gick ganska lätt att få reda på koden för "avståndet mellan förarens öra och bullerkällan" men det var ju ganska oviktig information när jag hellre ville ha reda på skatteskillnader, vikt- och last och andra mer konkreta saker.

Förmodligen är det här redan utrett och klarlagt i detta forum men jag har inte hittat det trots att jag är ganska bra på att gräva fram saker.

Transportstyrelsen har jag gett upp, jag är helt övertygad om att den sökta informationen finns här i HBK.

Jag har en Hobby T600FC -05 med Fordmotor. I reg.beviset står det att den är en lastbil.
På körkortet har jag alla bokstäver, jag har hoppat fallskärm, har dykcert, paddlar kajak och har navigationsintyg, men, jag kan inte klara ut skillnaden mellan pb2 och lb, i alla fall inte via Transportstyrelsen!

Richard

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: PB2 vs LB

Tack Ove G.!!

Det där var ju lite att bita i, inte underligt att de måste gömma det så väl.
Men lite kul på några ställen ändå!

Personbilar delas in i klass I och klass II.
Personbil klass I
En personbil som inte tillhör klass II. (Kan man tänka sig!)
Personbil klass II
En personbil som är permanent försedd med åtminstone
a. fast monterade sittplatser, (så pb1 kan få vara utan säten då!)
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord. (Å här kommer ett korrekturläsningsfel!) Det är inte så lätt alla gånger å få in allt i grammatiken!

Skattetabellerna sen kommer att föranleda ett samtal till Transportstyrelsen på måndag, för den summa de begärde in för min hb hittar jag inte nånstans.
Å en statlig myndighet ska väl ha uppdaterade och korrekta data publicerade?

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Så där, nu har jag pratat med Transportstyrelsen på vanlig svenska, inte byråkratdialekten alltså.
5 dagar om året får man köra oskattat, man tackar för det! Ett år har då 360 dagar.
Det betyder att varje månad har 30 dagar och man ska skatta för varje av de dagarna.
Å om man räknar med de premisserna så stämde den summan som de begärde in.
Sen ville de ha en påsättnings... påställningsavgift också. Det är kostsamt att klicka in i några rutor i datorn!

Så var det ur världen. Nu kan jag nöta asfalten och veta att jag gjort rätt för mig.

Min xna registrerades i december -05 och är alltså en lastbil. Det står så i papperet. Det var först -06 som pb2-begreppet infördes.
Vad jag kan se så är det ingen skillnad egentligen.

Har jag missat något? Ni som varit med längre kanske vet vilka tolkningar som gäller där ute i verkligheten??

Richard

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Enligt EG:s typgodkännandedirektiv ska husbilar med högst 8 passagerare hänföras till fordonsslaget personbilar. Detta innebär att husbil som EG-typgodkänts och registreras i Sverige med stöd av detta godkännande förs till fordonsslag personbil typ II.

Toppen