• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PB vs Lastbil

Ö

örjan o irene

Guest
Vår nya husbil är registrerad som lastbil, totalvikt 3500 kg. Vad är skillnaden mellan en bil som är registrerad som personbil och en lastbilsregistrerad men med samma totalvikt (3500kg)?
Tacksam för svar
Örjan, medlem 2135
Gråbo

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: PB vs Lastbil

Jag har samma läge och har inte heller fått något klarhet om fördel eller nackdel .

Skatten är ju samma .

OM man skulle få köra upp på en våg och OM man skulle ha överlass så bör ju den räknas som tung lastbil då eftersom det är över 3500kg och har man inte C-kort då så kanske det blir olovligkörning också och inte bara överlass , jag har ju C-kort iofs .

F

F.d. 8036

Guest

Om bilen är reggad som lätt lastbil kan det aldrig bli en tung lastbil oavsett hur mycket överlast du har i den.
Det kan bli dryga böter för överlast och kanske åtal för vårdslöshet i trafik men inte olovlig körning.

Like lite som du kan klara dig från böter etc för att du har ett C-kort.

Så har i alla fall jag förstått bestämmelserna.

Skipper

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nä jag formulerade mej ju lite fel för är den lättlastbil så blir den ju aldrig tung lastbil för att man går över 3500kg .

Det är ju lite mysko detta med bilarna och hur dom är reggade för det finns ju många bilar som är reggade till 3500kg och sedan finns det då möjlighet att väga upp en del till ex. 4000kg och det är godkända och är egentligen bara en bit papper som avgör detta .

Sen att många börjar skriva om att vägegenskaperna ökar markant och blir livsfarliga när man kör med så kallad överlass är ju lite konstigt när det går väga upp dom .

Då är det ju mera farligt att placera vikten som man kan och får lasta ex. på taket i form av parlabol,solceller,takox och markis.

F

F.d. 8036

Guest

Det hela bottnar ju i den magiska gränsen 3500 kg. När det inte fanns personbil klass 2 ville ju inte husbilstillverkarna/försäljarna ha mer än 3500 kr som totalvikt för att öka antalet kunder som kunde köpa bilarna.
Som lastbilsregistrerad måste du ju ha ett C-kort.
Därför tog man ju ner totalvikten till 3500 även om den kunde klara en högre totalvikt.
Efter att man införde personbil klass 2 finns ju inte alls samma behov längre eftersom dom flesta som köper husbilar finns i en åldersgrupp som tog sitt körkort långt före 1 juli 1996 och som därför kan framföra tyngre husbilar på sitt B-kort.

Sen är det lite olika vad man måste göra för att väga upp bilen.
Jag har ju en Fiat med ALKO-chassi och jag fick byta torsionsfjädrar i bakaxeln för att ta upp den till 4000 kg.

Om det är vårdslöshet i trafik bedöms ju av en domstol som har att ta hänsyn till dom faktiska omständigheterna i fallet och det ska väl i alla fall vara mer än 50% överlast för att det ska komma dithän.

Skipper

Toppen