• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PB ll < 3500 kg eller PB ll >3500, vilken???

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej,
Jag har tidigare haft en tråd rörande "speed limits" i Europa. Under trådens gång har det framkommit att en del föredrar att ha husbilar PB ll < 3500 kg och andra föredrar att tillbringa sin lediga tid i en PB ll > 3500kg. Jag vill med denna tråden försöka att få fram positivt och negativt med de båda viktklasserna.
Det är naturligtvis ett individuellt val vilken typ/viktklass man väljer, men inför sådant val är det väl en del parametrar , positiva respektive negativa, som fäller avgörandet vad man väljer. Dessutom är det en avgörande betydelse vilket körkort man har. I denna min frågeställning utgår jag från att man vid val av husbil har körkortsbehörighet för båda viktklasserna.
Det skulle vara trevligt att få era synpunkter, varför har ni valt det ena eller det andra, samt fördelar/nackdelar.

Nu kör vi.......

T

Teddi

Guest
Sv: PB ll < 3500 kg eller PB ll >3500, vilken???

hallå gold,,när ja köpte bilen för tre år sedan titta ja inte ens på vikt-lastförmåga,,bilen passade oss bara bra just då,,ock prismässigt,,tot,,3400-last600kg,,
men med facit i hand ser de ganska bra ut,,skatten blir ju inte lägre,,men,,mycke annat med dagens regler är ju positivt,,ock när polisen klockade mej i november ock bara ville ha reda på totalvikt så känns de ganska bra faktiskt,,

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: PB ll < 3500 kg 4300kg)PB ll >3500, vilken???

Föredrar PB ll > 3500kg (4300kg). En bil som närmar sig 7m klarar aldrig totalvikten 3500kg med utrustning som ex ac, farhållare, markis, tv, extra gasolflaska, solceller, husdjur, cykelhållare, cyklar m.m .....vad säger försäkringsbolaget om det händer en olycka? Jag tror att många stoppar huvet i busken istället för att åka in och väga bilen i normal-lastat tillstånd. Väg gärna på 2 vågstationer då det kan skillja mellan hur man har kallibrerat vågarna. Tror att många får sig en tankeställare.

/Bosse

F

F.d. 29925

Guest

I landet "lagom" gäller samma hastighetsregler för PB-2 som för alla andra personbilar har jag för mig.

När det gäller tillåtna hastigheter kontra storlek är det en fråga om prioritering. Själv resonerade jag så här, var tillbringar jag den mesta tiden, bakom ratten eller i någon av sofforna i bodelen. Nackdelen med en större bil är nog alla de avgifter som är oproportionellt mycket högre för en tyngre bil. Men som sagt det har man igen under tiden man står still i form av bättre utrymmen.
Men det viktigaste är nog att man själv är nöjd med sitt val av fordon.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: PB ll < 3500 kg 4300kg)PB ll >3500, vilken???

Föredrar PB ll > 3500kg (4300kg). En bil som närmar sig 7m klarar aldrig totalvikten 3500kg med utrustning som ex ac, farhållare, markis, tv, extra gasolflaska, solceller, husdjur, cykelhållare, cyklar m.m .....vad säger försäkringsbolaget om det händer en olycka? Jag tror att många stoppar huvet i busken istället för att åka in och väga bilen i normal-lastat tillstånd. Väg gärna på 2 vågstationer då det kan skillja mellan hur man har kallibrerat vågarna. Tror att många får sig en tankeställare.

/Bosse

Hej, Jag måste nog protestera lite!
Vi har en Eriba 697 -11, som är ca 740cm och har en totalvikt på 3850kg.
Fullutrustad, utom solceller!

Direkt vid hemkomst så vägde jag bilen på en krönt våg och då var bilen lastad som i tjänstevikt´s utförandet.
Bilen vägde exakt som den skulle enl. pappren = 3040kg. Vi fick tom. en utskrift på detta.

Sedan gjorde vi exakt samma vägning med ALLT lastat ! full vatten/soppatank, Hund, katt ja allt som vi behöver för en tvåveckors resa! Fast inga cyklar.

Bilen vägde då 3550kg, vilket gör att vi funderar till att väga ner den till 3500kg totallvikt om behov uppstår.

Vågen står till allmänhetens fromma på Mjölby´s sopstation och är kollad enl. personal med en feltolerans på ca 10kg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025

Hej Anders
Jag har en Eriba som du och har en totalvikt på 4000 kg, vilket jag inte utnyttjar helt men nästan har ca: 150 kg till godo. Har du tänkt på att både förare och eventyella passagerare skall finnas i bilen vid vägningen.
Lennnart

F

F.d. 50069

Guest

Jarå, Frugan (60kg) Molly (34kg) Ludde (8kg) var på plats! Jag var INTE inräknad (90kg), men jag räknar så här =
Vi hade två fulla P11or, Full vattentank, Pilsner å vin för två veckor och nästan allt käk för tiden också!

Det jag menar är att med inte allt för stora prutningar så kan man ligga med en (liten) överlast under 20% och ändå klara sig med 3500kg.

DETTA är med den bilen vi har nu, tidigare bilar har vi varit totallviktstorskar så det bara smäller om det!

tex.
En helintregerad 650cm bil med totallvikt på 3500kg som vid viktkontroll vägde 3900kg utan semesterpackning!
Lastvikten var knappt 200kg på pappret!
Den bilen vägde säkert 3700kg tom som ny!

Vi har åkt husbil sen 88à och aldrig tänkt på vikterna tidigare för det fanns inte i skallen ens!

F

F.d. 50069

Guest

HEJ

HE HE, det var för att du sa att en husbil som närmar sig 7m aldrig har en chans att klara 3500 kg !
För såna husbilar finns!

Sedan bryr jag mig inte ett dugg hur andra har det med sina laster! Jag tycker bara att det är synd om dem som åker dit för att de inte är informerade från säljare hur det funkar med lastvikter o.s.v.

Detta med husvagnar/husbilar och lastvikter är ett stort elände ! Det är jäkligt synd om folk som har slitit och sparat och köpt ett fordon som de knappt kan nyttja till det som det är avsett till.

Anders

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Följande svar kan säkert diskuteras och kompletteras men det är i alla fall min syn som jag tror är rätt hyfsat underbyggd gentemot "rubrikens frågeställning"!

Fordon under 3,5 ton;
+ Besiktn sker som för vanl p-bil, dvs inte varje år från nybilsstadiet ....
+ Hastigheter gäller som för vanlig personbil, hemma och utomlands
+ Försumbart lägre drivmedelsförbrukning, oftast mer beroende av motorval
+ Får köras på "vanligt B-kort"
- Med få undantag, otillräcklig verklig lastvikt inkl möjliga passagerare
- Oftast inredningar i syfte att söka hålla ner vikt, mm
- Lastvikten begränsar ofta antal passagerare, medfört vatten/drivmedel, mm
Fordon över 3,5 ton;
+/- Hastigheter som för vanlig personbil, i Sverige men inte utomlands
+/- Får bara köras på befintligt C- och B-kort (utfärdat 1996 eller tidigare, ej återkallat) alt kommande C1-kort from 2013
+ Mindre lastviktsproblem, men vaksamhet krävs trots allt gentemot totalvikt
+ Oftast inredningar i syfte att skapa bekvämlighet och flärd
+ Oftast åtföljt av större sällskapsutrymmen, bekvämlighet med bränsle-/vattentankar som mestadels kan medföras fyllda under färd
+ Bättre möjligheter (map vikt) att extrautrusta HB'n med ex solceller, markis, AC, extra batteri, mm
+ Kan oftast praktiskt ta fler passagerare inom ramen för tillåten totalvikt
- Besiktning krävs varje år from år 1
- Oftast högre vägavgifter utomlands ex, Tjeckien (spec med 3-axlar)
Gemensamt alla HB;
Obs också att integrerade bilars egenvikt oftast är 150-200 kg tyngre, än vad motsvarande delintegrerade bilar är och lastar då motsvarande mindre (inom totalvikten)

Att man inte bara bör lita på den egna bilens officiella reg-handlingar visas av den lastbedömning/planering som jag gjorde betr vår föreg bil, en Bürstner Elegance i726-G 2010, 4 ton). Se bifogad fil;

Bilagor

• 2010-07-08 Bürstner i726G-10, LASTVIKTER.doc
    50,5 KB · Visningar: 90
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Tack Relax,
En mycket bra och väl specificerad sammanställning av för och nackdelar som är bra riktmärken/parametrar utöver plånboken vid val av husbil. Detta kan vara till god hjälp för alla som står i valet att byta i ena eller andra riktningen. Många Tack!
:santa1:

husbilen

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2025

Hej goldfinger. VI har beställt en ADRIA MATRIX 680 SP med 4250 kg totalvikt.
Det blir vår 4:de husbil de andra har varit 3500 kg totalvikt, vi har alltid haft överlast.
I sommras när vi åkte till Belgien [ 2 vuxna 3 barn 9,11,15 år] utan cykelställ fullt kylskåp
vatten vägde vi 3720 kg.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej HUSBILEN,
Lycka till med er nya bil, jag tror att många med mig tycker att det är bättre att ha lastkapacitet så att man håller sig inom det lagliga. Det kan ju bli ganska dyrt med överlast. Naturligtvis avgör var och en vilken viktklass på bil man vill ha, men man bör också samtidigt se till att skaffa en bil som kan uppfylla de krav man har och att man fortfarande kör lagligt. Här kan den välgjorda listan vi tidigare fick från RELAX vara till god hjälp.
Ha ett Gott slut på 2011 och ett Gott nytt år!
:present-1-icon:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Kolla era AXELBELASTNINGAR, Tot,vikten är bara halva sanningen.
Bakaxelbelastningen överskrids ofta ,utan att Tot,vikten överskrids.
Detta blir ett problem om länsman väger bilen.

Gott nytt år o Hejs från:

Claes 105

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Tack Claes,
Jag måste tillstå att jag har nog själv bara fokuserat på totalvikten som är förhållandevis lätt att kontrollera på en våg. Du har förståss helt rätt i ditt påpekande. Hur gör vi för att kolla axeltrycket? duger det att köra upp en axel i taget på vågen?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Visst kan det vara problem totalvikt/max axelvikt men jag tror inte att problemet ska överdrivas.
Summan av max axelvikter på ex min tidigare 4-tons Bürstner i726-G av 2010-års mod var 4,5 ton, dvs ganska gott om utrymme/marginal för ev fellastning!

Om stor felaxselbelastning så märks det nog mer på bilens vägegenskaper/körsäkerhet.

Toppen