• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pay pal

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
Hej. Är där någon som har erfarenhet av betalningsmetodenPay pal på internet.Jag skall sälja en motorcykel hur fungerar det?

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Pay pal

PayPal er ok som betalings tjeneste. Hurtig, enkelt og en avgift for tjenesten.

PayPal betaling trodde jeg var en sikkerhet for meg som kjøper, det er det IKKE!. Har dessverre meget dårlig erfaring med PayPal når en selger ikke sendte det jeg skulle ha. Intet å hente fra PayPal. Pengene er tapt. Så paypal er enkelt, men Svikter kraftig på kjøpers sikkehet om selger lurer deg. PayPal er falsk trygghet.

F

F.d. 4220

Guest

Jag håller med. Att köpa grejjer på nätet och betala via PayPal gör jag en del. Men vid försäljning av en MC, skulle jag kräva pengar vid överlämnandet. Antingen kontant eller via banköverföring på plats.

Om du har en köpare utomlands som vill betala med Paypal, så är det med allra största säkerhet ett försök till blåsning.

//Stefan

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Som säljare så får man avstå en del av köpesumman till PayPal. Den som köper betalar däremot inget extra.

Ser att andra har haft problem med PayPal. Själv har jag vid två tillfällen inte fått den utlovade varan. Den ena gången betalade säljaren (från Taiwan) tillbaks pengarna själv. Den andra gången så fick jag pengarna från PayPal.

Att sälja en MC via PayPal kan kanske röra sig om mycket pengar. Så om något går fel så är det katastrof. Möjligen kan man tänka sig att ta en mindre handpenning via PayPal och köparen har långt att åka och vill försäkra sig om att ha första tjing på MCn.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vad jag har läst så kan dom avbryta betalnings processen på PayPal så att det ser ut att dom har betalt, fast betalningen inte ske.

D

Deleted member 11118

Guest

Har hela mitt arbetsliv jobbat i bank, jag skulle vara väldigt försiktig att använda Pay Pal. Jag hade använt kontantmetoden när de som skall köpa din MC, skall hämta den. Jag förutsätter att köparen hämtar den

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som alternativ till kontanter och postväxel finns iZettle som blir allt vanligare. Räkna med att avgiften är 2,75%.

Jag har använt det själv, funkar med eller utan kortläsare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hos paypal kan kjøper kalle tilbake betalningen innen 45 dager om varen ikke blir levert. Vanlig svindel er at de betaler på paypal mer enn kjøpesummen - resten er til et transportfirma som må overføres av selger til en Western Union konto. Selger ser ikke noe til transporten og pengene forsvinner fra paypal kontoen og han er svindlet for transportbeløpet. Paypal har fulgt sine regler - varen er ikke levert!

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Måten jeg ble svindlet på av Selger og PayPal var:

Jeg bestiller ett komplett blåtann headset interkom for mc, mao 2 stk. Betaler med Paypal. Når varen ankommer inneholder settet kun 1 sett. Mao mangler det ett headset.

Jeg klager til selger og ber de ettersende det som mangler.

Får svar at det kan de ikke, for de har ikke rutiner for å gjøre det. De vil at jeg bestiller og betaler enda en bestilling, så kan de lage kredit på dette igjen....

Jeg synes dette er suspekt og legger inn klage til Paypal. Der er det ingen hjelp å få. Paypal synes dette er riktig at jeg må bestille og betale enda en ordre for at selger skal få sendt meg den siste 50% av første ordre...

PayPal er lettvint, men er INGEN garanti for at vare og penger er i sikkerhet på noe tidspunkt.

F

F.d. 8325

Guest

Jag har köpt vid ca 200 st tillfällen på Ebay, och då utan problem när kortet var kopplat till ett kort......har inte sålt där, så jag vet inte hur det skulle fungera omvänt.
Men när jag sålde på Tradera nyligen med ett annat Paybalkonto utan koppling till ett kort, så fick jag väldiga problem med att få över pengarna.
Jag försökte 4 gånger innan jag gav upp, med dessa nya uppgifter jag fått, och varje gång så tog de en avgift på 50:-......jag sade upp detta konto, och skänkte inestående pengar till välgörenhet i USA, vilket Paybal så smidigt redan hadde som ett alternativ när man avslutade ett konto med pengar i.
Goggla gärna på tex "Paybal överföring Nordea".... så får du upp forum där många har dessa problem med att skriva rätt med tex cleringsnr m.m.
Efter detta, så skall jag fortsätta handla på Ebay med endast kontot kopplat till kort, men aldrig sälja något. Och på Tradera skall jag aldrig andvända detta betalsätt överhuvudtaget.

mvh Stig

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

Tack för alla era svar. Vi googla en del på PayPal och fick upp att folk blivit lurade. Vi skickade ett mail tillbaka till den ev. köparen. Där vi skrev att vi har hört om dåliga erfarenheter av detta betalningssätt och att vi inte litade på PayPal.
Sedan dess har vi inte hört av honom. Detta var nog helt klart bedrägeri-försök!!!!

Med vänliga hälsningar Helene och Michael

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag fick son här erbjudande för min Pontiac som jag har till salu på BlocketJag vill ha 51000 kr skulle få 5 milj:spinny:

Hej,

Jag är oerhört glad att få den information av din bil och jag kommer att köpa din bil på din ge pris, men jag kommer att vilja anförtro dig när det gäller att en affärsidé skulle jag vilja att vi arbeta kollektivt som blod relationer. Jag är en krigsveteran med FN trupp i Afghanistan, om kriget mot terrorismen. Jag tjänstgjorde i 1st Armored Division i Kabul.

Baserat på USA lagstiftande och verkställande beslut om att dra tillbaka trupperna från Afghanistan mig nästa år, jag har omfördelats att komma och arbeta i ditt land på plattformen av North Atlantic Treaty rganization (NATO) inom kort. Vår mission är att hjälpa nötkött upp terrorist och drog riktade krig stater, främst Förenta staterna, Sydamerika och Europeiska unionen om kriget mot terrorismen. Jag behöver ett fordon för mig själv och inrätta byggföretag och andra investeringar och det är därför jag kontaktat dig.

Å andra sidan vill jag upplysa er om att jag har i min ägo summan på 16,6 miljoner dollar. Vilket jag gjorde från råolja här i Afghanistan. Jag deponeras dessa pengar med ett rött kors agent informerade honom om att vi kommer att kontakta den faktiska ägaren av pengarna. Det är under min makt att godkänna vem som är berättigad till dessa pengar.

Jag skulle investera pengarna i ditt land så snart du överens om att hålla denna fond trygg i ditt land för näringslivet och andra ändamål investeringar genom dig, men du kommer att informera mig om det eftersom jag inte är en företagskultur person. Jag kan inte flytta dessa pengar till USA, eftersom jag kommer att vara i ditt land för ca 4 år, så jag behöver någon jag kunde lita på. Om du accepterar, kommer jag att flytta fonden till Europa, där du kommer att förmånstagaren, eftersom jag är en uniformerad person och jag kan inte ståta sådant belopp, så jag behöver för att presentera någon som mottagare. Jag är en amerikan och en officer för intelligens, att jag har en 100% äkta sätt att överföra pengar genom diplomatisk kurir.

Jag behöver bara ditt godkännande, och allt är gjort. Snälla, om du är intresserad av denna transaktion, jag ger dig fullständig information du behöver för oss att genomföra denna transaktion framgångsrikt. Jag bestämde mig för att kontakta någon jag kunde lita på och verkliga och inte inbillade, och det är därför jag gick till en säker plats i bilen webben kan jag vara säker på att personen är verklig.

Jag tror att jag kan lita på dig, där vi är nu vi bara kan kommunicera genom vår militära anläggningar, är kommunikation tryggas, så ingen kan övervaka vår e-post, och då kan jag förklara i detaljer till dig. Jag kommer endast att nå dig via e-post, eftersom våra samtal kan övervakas, måste jag vara säker, jag måste ta itu med någon jag kunde lita på. Om du är intresserad, skicka mig ditt personliga mobilnummer så att diplomaten i London Storbritannien kan ringa dig för förfrågningar och hur man kan föra boxen som innehåller mina pengar till dig. Om du inte är intresserad, inte svarar på detta e-postmeddelande och ta bort det här meddelandet om inget svar efter 3 dagar kommer jag sedan söka efter någon annan.

Jag väntar på dina kontaktuppgifter information, så att vi kan gå vidare. På mindre än 4 dagar lådan ska vara i din ägo, och jag kommer för mina pengar. Jag ger dig 30% av den totala och 70% för mig. Jag hoppas att jag har varit rättvis mot den här affären.

Komma tillbaka till mig med din fullständiga uppgifter: ditt namn, din fullständiga adress, din direkta telefonnummer.

Hälsningar,

Akule Aranck

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag sålde en kamera nyligen på Tradera och köparen vill betala via PayPal. Hon har satt in pengarna där, säger hon. Det verkar som jag skulle betala en avgift på 115 spänn för detta! Aldrig i livet! Vill köparen betala via PayPal så borde väl hon stå för kostnaden! Jag undrar vad Tradera säger om detta! Vi har en överenskommelse och jag har inte godkänt någon betalning via PayPal!

Jappe

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Har handlat med Paypal sedan 2005 100-200 gånger, 85 % via eBay. Har sålt några gånger -också via eBay.
Som köpare har man väldigt gott skydd, bägge de senaste köpen (solpaneler från Prevent (Tyskland) samt en NASA BM-1 batterimonitor (England)) har betalats med PayPal.

Problemet är just det starka skyddet vid köp som en köpare kan utnyttja om man säljer privat och inte via eBay..

Peter :)

Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Det hade jag ej gjort de hade fått betala vid hämtning med överföring via datorn.
Skulle ej lita på det men varför vet jag ej./susanne

nergaard

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2026

Jeg har köbt väldigt mycket i mange forskellige lande og betaler helst med Pay-Pal (Ca. 150 gange) og har aldrig haft problemer af nogen art.

Skulle jeg derimod sälja ville jeg väre mycket betänkelig og ville nok insistere på at köberen afhentede varen selv. Der har väret mycket forsög på svindel.

Ekstra Bladet - PayPals navn misbruges af svindlere

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Mitt Paypal-konto kapades för några månader sedan. Fanns inget att stjäla men två andra personers konton länsades och pengarna fördes över till mitt och sen vidare ut i cyberrymden. Innebar alltså att den skyldige kommit över flera användaruppgifter på något sätt och det var nog inte hos de enskilda personerna.

I detta fall gick allt bra och jag kunde backa alla transaktioner innan pengarna försvann och återföra dem till sina ägare.

Trots påstötningar gjorde Paypal ingen vidare utredning eller polisanmälan. Vi tre inblandade gjorde polisanmälan men den har ingenstans lett.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ibland kan det löna sig att råka ut för PayPalare och annat löst folk när man säljer en vara på Tradera! I mitt fall har jag nu på tredje försöket att bli av med ett fint objektiv på nämnda sajt hamnat på oanade "budhöjder", mycket högre än vid tidigare försök! Auktionen slutar inte förrän i morgon vid middagstid (lunch för den moderna människan) och det hela artar sig väl.

Att en säljare ogillar att betala extra för att en köpare via dessa "egendomliga" hjälpmedel ska få alla fördelar i eventuell affär är för mig fullständigt begripligt! För köparen däremot kan dessa sajter vara väldigt givande! Total kontroll!

Här gäller det att kunna lita på varandra, en finess som många saknar idag, kanske!

Jappe

Toppen