• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

passagerare i husbil

F

F.d. 2297

Guest
Vad händer om polisen stannar mig och jag har för många passagerare i husbilen, än vad som står i regbeviset
Hälsn
Elving o Inga-Britt

F

F.d. 29809

Guest
Sv: passagerare i husbil

Jag misstänker att någon/några får kliva ur, finns även risk att maxlasten överskridits. Undrar även om alla är försäkrade om det händer en olycka.

F

F.d. 8987

Guest

Hej!
Ni får vara fler sålänge det finns fasta sittplatser till alla, dock inte fler än antalet sovplatser. De som sitter bakåtvända behöver inte ha bälten heller om bilen är äldre än -06. Det bör de dock ha, tycker jag, så vi satte in fler rullbälten i vår bil.
Se: http://www.typ2-klubben.com/camping/regler.asp
och Bilprovningen: Förstasidan
Torbjörn

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest

Om bilen är registerad som PB klass II så får ni inte överskrida det antal passagerare som den är registrerad för.

Om däremot bilen är registerad som LB, då får ni överskrida det antal passagerare som bilen är registerad för.

I bägge fallen gäller:
Platser med säkerhetsbälten ska först nyttjas sedan de plater som uppskattningsvis ger minst skada vid olycka. Ni får inte ha fler åkandes än vad det finns fasta platser till, dinette som kan bäddas till säng räknas som fast plats. Max axeltryck får ej överskridas.
/David

Toppen