Sv: Passagerare i bilen
JamoSwe
Det råder ingen osäkerhet alls om vilka regler som gäller beträffande antal passagerare.
Polisen vet vad som gäller – vägverket också. Som myndighet alltså.
För det finns lagar som reglerar detta.
Att du sedan fått sitta i telefon i flera timmar och fått tala med enskilda personer på dessa myndigheter och att dessa inte vet vad som gäller är en helt annan sak.
Det är ju synd om dig att du behövt ägna så mycket tid åt detta och haft oturen att kopplas till okunniga tjänstemän.
Lagen säger: "I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för." (Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §6, första stycket)
Det innebär alltså att du har fel beträffande din Volvo 855.
Du får alltså bara ha 4 passagerare i den.
MEN, i fjärde stycket samma paragraf står följande: "Vägverket får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena."
Och detta har Vägverket gjort.
I Vägverkets författningssamling VVFS 2006:69 står i §3: "Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpskarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006."
Det innebär alltså att du har rätt beträffande din husbil.
Om den är registrerad som lastbil alltså.
Så om man vill registrera om sin husbil, tex. för att höja vikten, så blir den ju pb2 sedan, och då gäller inte längre undantagen.
När det däremot gäller själva registreringen, som ju bilprovningen är ansvarig för, så tycks det vara lite hur som helst med den.
Jag har inte blivit klok på vilka regler som gäller. Det tycks vara godtyckligt.
Jag har sett 2 husbilar, båda direktimporterade och äldre än 2006 och båda registrerade som lätta lastbilar.
Den ena är registrerad för 6 personer (förare + 5 passagerare) men är bara godkänd för 5 sovplatser.
Den andra är registrerad för 5 personer (förare + 4 passagerare) men är godkänd för 6 sovplatser.
Det är ju lite märkligt – meningen med en husbil är väl att de som åker i den också skall kunna sova i den.
Men, så kan det bli när olika lagar gäller. Passagerarantalet styrs av ”trafiklagar” medan antalet sovplatser styrs av ”ventilationslagar”
Men så länge det rör sig om gamla lastbilsregistrerade husbilar så har det ju ingen betydelse.
Men när det gäller alla bilar som nu registreras, t.ex. vid direktimport så gäller det att vara på sin vakt.
Jag har en god vän som direktimporterade sin tunga husbil. Vid registreringsbesiktningen fick han frågan av besiktningsmannen: Hur många passagerare vill du ha den registrerad för?
Han var helt oförberedd på frågan, men svarade ”rätt”: så många som möjligt.
Och så fick han den registrerad som 1+6
Tänk om han svarat: det räcker för mig och min hustru.
Då hade den alltså bara blivit registrerad 1+1.
Och antagligen mycket svårare att kunna sälja i framtiden (för hur många hade vågat köpa denna bil och begära en ny registreringsbesiktning?)
På Elmia-mässan förra året såg jag en liten husbil, byggd på en Ford Escort!
Den var registrerad 1+4
Men när jag såg att lastvikten (totalvikt minus tjänstevikt) bara var drygt 200 kilo, så frågade jag säljaren:
Hur kan den vara registrerad för 4 passagerare? Tar du de tillåtna 4 passagerarna med dig i husbilen så överskrider du ju totalvikten?
Och hans svar blev: det struntar bilprovningen i!
Men det gör ju inte polisen om du blir stoppad och vägd. Då åker du ju fast för övervikt, trots att du har tillåtet antal passagerare!
Så det gäller att pressa besiktningsmännen på vilka regler som gäller vid registeringsbesiktning.
Det finns naturligtvis regler, men de tycks vara så svåra att tyda att det finns utrymme för personliga tolkningar av den enskilde besiktningsmannen.
Och detta skall man göra innan besiktningen, så att man är väl förberedd och påläst när besiktningen sker.
Det var ju tessan i inlägg #1 – och det lönade ju sig.
Grattis tessan.