• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

passagerarantal husbil

F

F.d. 10239

Guest
hej på er alla trevliga husbilsägare.
bengan 3 här. har ej skaffat någon husbil ännu,gått med i husbilsklubben för att få del av all erfarenhet som finns, och hoppas att någon vet och ge svar på följande:hittat hus bil som passar i många avseende men en del är fel.
behöver godkänd för 4 pass. bilen jag hittat LB reg godkänd för 1 pass.
arca,89 a: totalv. 3100 kg tjänsv. 2270 kg lastvikt 830 kg. är det LB reg som begränsar pass.antal? går det att rega om till flera pass? lastvikten kan inte vara något problem och säkerhetsbälten behövdes väl inte på årsm.89.
hoppas någon vet och kan ge svar.
HBK hälsn. Bengan 3.

F

F.d. 5322

Guest
Sv: passagerarantal husbil

Hej och välkommen till klubben!
Även vanliga personbilar som är LB-reggade, har en passagerare, så där har du säkert det problemet.
Vad det gäller bilbälte så finns det väl krav från 1973 eller nåt sånt, tror jag.
Det finns säkert någon som kan det bättre här. ;)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Lite knepiga bestämmelser.

Är husbilen klassad som personbil typ 2 får man endast ha med det antal passagerare som det finns bälte för (= antalet som står i reg.beviset).

Om den är lastbilsregistrerad (oftast före 2006) skall passagerarna i första hand använda bältade platser, övriga passagerare skall om möjligt färdas med ryggen i färdriktningen.

(Reservation för att reglerna kan ha ändrats under senare tid.)

Gunnar /medlem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Våran gamla Pilote 1990 vi hade köpte vi i Tyskland och där var den reggad med 6 passagerare men när vi skulle registrera den så fick vi bara den godkändför 1 passagerare pga. att kraven på bältesinfästningarna hade ändrats sedan den husbilen tillverkades så jag hade varit tvungen att stålrör förstärka sittlådorna i den .

En svensksåld hade 6 passagerare och detta för den reggades 1990 och inte som våran 2003.

Så är det en importare så kan den varit samma sak med den och reglerna ändrades 94 sade besiktningsmannen .

F

F.d. 10239

Guest

Våran gamla Pilote 1990 vi hade köpte vi i Tyskland och där var den reggad med 6 passagerare men när vi skulle registrera den så fick vi bara den godkändför 1 passagerare pga. att kraven på bältesinfästningarna hade ändrats sedan den husbilen tillverkades så jag hade varit tvungen att stålrör förstärka sittlådorna i den .

En svensksåld hade 6 passagerare och detta för den reggades 1990 och inte som våran 2003.

Så är det en importare så kan den varit samma sak med den och reglerna ändrades 94 sade besiktningsmannen .

bengan 3 här. tack alla som bryr sig bilen är ej inport reg sverige 89.
pass.plats gäller i bodelen.
tack.

Toppen