• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfilterproblem: ta bort, renovera eller köpa nytt

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Mycket tyder på att partikelfiltret på vår 2012 Fiat Ducato multijet 130 är slut.

Med lite "tur" är det bara difftrycksensorn. Men den byttes i maj så känns osannolikt att den är trasig så snart igen.

Så om det är partikelfiltret som är trasigt, vilka är alternativen och vad rekommenderar ni?

Byte till nytt? Kanske det självklara valet men verkar väldigt dyrt. Hört siffror på upp mot 15000-20000 kr för byte. Känns saftigt på en 11 år gammal bil.

Skicka filtret på rengöring. Fått offert på 4000 kr från ett företag som utför detta. Exklusive demontering/montering. Någon som har erfarenhet av detta?

En verkstad lokalt föreslog att ta ur filter insatsen och programmera om ECU:n så att det luras att filtret är kvar och allt funkar normalt. Ska tydligen inte märkas på besiktningen mm.
Men är detta lagligt? Sen antar jag att det är upp till egna miljösamvetet/moralen om man vill köra runt utan avgasrening...

Vad tycker och tänker ni?

Återkommer när jag tillsattbörja med haft in bilen på verkstaden som bytte sensorn i våras så de får kika på den tillsattbörja med.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Bytte difftrycksensorn i våras på vår bil och allt fungerade, sen kom semester och vi for söder ut men kom bara till Rendsburg då hände det igen läste av felkoder och samma fel igen, fick ingen hjälp i tyskland minst tre veckors vänte tid. Men vi tog oss till Malmö där vi lyckades få tag i en ny i Hörby och tack vare att vi har hydralben så kunde jag byta den igen, nollade alla felkoder och sen dess har det fungerat. Så ny delar kan gå sönder.
 

Adria Sonic

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
35715
Medlemskap
2024
Det finns en ombyggn.sats som Fiat har och som löser problemet. Det är bara på husbilar som det uppstår p.g.a att dom körs för lite, budbilar och liknande som är igång hela dagarna drabbas inte. Kostn. för 6år sedan var ca.5000 kr. Kontakta en Fiat verkstad så kan dom förklara, bättre än jag, och förhoppningsvis avhjälpa.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen