• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Partikelfilter

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej Nu har vi köpt ny husbil.Men det som vi funderar på
är ska man ha partikelfilter ,vad är för och nackdelar,
klar är ju för miljön,men annars,får man billigare skatt eller någon annan fördel det är ju inte gratis att köpa in den,ändras bränsle förbrukningen mm.
Ni som vet mer om detta kan skriva och berätta här

MVH Berra
 
J

Jarn

Guest
Sv: Partikelfilter

Om du redan köpt din husbil så har du väl redan gjort ditt val?
Det är i dagsläget ej godkänt i Sverige med eftermonterat partikelfilter.

Bra för miljön vet du ju redan.
Det ger något ökad förbrukning är min erfarenhet. Bl.a. beroende på att efter en viss körd sträcka, så sprutas det in några extra dl diesel i systemet för att förbränna o rengöra partikelfiltret.
På min pb tror jag det är ungefär vid varje 80 eller 100 körda mil.

För tillfället finns inga skattelättnader på husbilar för partikelfilter, men det borde ju komma.
Det har inte heller någon inverkan på den miljözonsdekal man har i Tyskland.
Där kan man få grön dekal utan partikelfilter.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Partikelfilter

Jag har fått frågan från försäljaren har ej bestämt mig än,där av denna fråga

MVH Berra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Personlig så vil jeg unngå partikkelfilter så lenge det er mulig, en boks til å vedlikeholde / bytte - øket forbruk -> øket CO2 utslipp og øket pris på den negative siden. I Norge er det litt lavere årsavgift, men det tilsvarer under 0,5 timer på verksted pr. år og over 10 år før ekstrakostnaden ved anskaffelse er avskrevet, før den tid må en regne med å bytte hele boksen.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Partikelfilter

Personlig så vil jeg unngå partikkelfilter så lenge det er mulig, en boks til å vedlikeholde / bytte - øket forbruk -> øket CO2 utslipp og øket pris på den negative siden. I Norge er det litt lavere årsavgift, men det tilsvarer under 0,5 timer på verksted pr. år og over 10 år før ekstrakostnaden ved anskaffelse er avskrevet, før den tid må en regne med å bytte hele boksen.

Vad är det för box du nämner , kan du förklara lite närmare ?

// Pär
 
F

F.d. 3478

Guest
Sv: Partikelfilter

Detta är en samvetsfråga men min rekomendation skulle vara att köpa utan partikelfilter. Du kan räkna med att du kommer att känna dig lurad när du hämtar bilen från service och ser räkningen. Men å andra sidan kanske ditt miljösamvete och din önskan om att mänskligheten ska må bra gör att du väljer partikelfilter ändå. Om du väljer partikelfilter och servar själv så ta reda på om det är sådant du vänder eller måste byta redan vid första intervallen. Med vända partikelfiltret menar jag att du helt enkelt kan montera det åt andra hållet vid första intervallen.

Kanske du upplever som kostnaden för byte av ev. kamrem som tillräckligt stor i sig och vill tanka för dom sköna slantarna du kan spara på att köpa utan partikelfilter. Men glöm inte att ta reda på miljöklass med och utan.
 
F

F.d. 6559

Guest
Sv: Partikelfilter

Här tycks tydligen råda missuppfattning om partikelfilter, i alla fall moderna sådana. Ett partikelfilter är tillverkat av metall och behöver inte bytas på många tusen mil. Däremot måste filtret regenereras, d v s rengöras regelbundet. Det sker helt automatiskt genom att temperaturen höjs med hjälp av en extra bränsledos.

SJÄLVKLART ska du välja partikelfilter om du har möjlighet. Allt annat är i högsta grad oansvarigt.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Hej!

Vid landsvägskörning där motorn når normal arbetstemperatur (till skillnad från korta turer i stan) behöver man inte göra något för att rensa filtret. Det rensar sig självt.


MVH

Home-car
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Partikelfilter är en anordning på dieselmotorer för att avskilja partiklar från motorns avgaser. Med ett partikelfilter i avgasströmmen kan upp till 99.9% av partiklarna avskiljas.
Partiklar består enligt definitionen av allt som kan ansamlas på ett speciellt filterpapper som genomströmmas av dieselavgaser under ett defnierat provförfarande. Dieselpartikeln består av kolväten från bränslet och smörjoljan, kol och oorganiska ämnen såsom svavel och aska.
Ett partikelfilter måste med regelbundenhet regeneraras. Detta sker antingen genom att filtret upphettas till en hög temperatur, 650 grader celsius, varvid partiklarna oxideras till koloxid och vatten. Man kan även regnera genom att tillsätta olika kemikalier till fordonets bränsle som sänker oxidationstemperaturen för partiklarna.


Kopierat från Wikipedia. På nya bilar kan där vara en kontrollampa som tänds på instrumentpanelen att det är dags för regenering och då måste man köra en viss sträcka i en minsta angiven hastighet för det skall genomföras.

Ur ägarhandbok från en Opel. "Kör i en genomsnittlig hastighet på ungefär 60km/h med motorn i normal drifttemperatur till kontrolllampan slocknar. I en del fall kan detta ta upp till 20 minuter."
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3478

Guest
Sv: Partikelfilter

Här tycks tydligen råda missuppfattning om partikelfilter, i alla fall moderna sådana. Ett partikelfilter är tillverkat av metall och behöver inte bytas på många tusen mil. Däremot måste filtret regenereras, d v s rengöras regelbundet. Det sker helt automatiskt genom att temperaturen höjs med hjälp av en extra bränsledos.

SJÄLVKLART ska du välja partikelfilter om du har möjlighet. Allt annat är i högsta grad oansvarigt.

Tänkte inte på att husbilar inte går så många tusen mil per år, av gammal vana och dumhet tänkte inte jag på det faktum att det finns fordon som går under 10000mil om året. Nisse här har naturligtvis helt rätt.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Partikelfilter

Tack för många bra svar,fick just klar från säljaren att filter går att få till ett pris av 13.000kr.Nu är frågan hur våra styrande ställer sig till detta kan det vara en orsak att höja skatten på de bilar utan,på MHC sidan skrev en om höjd diesel skatt .Vi får se vad våra vänner finner för nya inkomster.

MVH Berra
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Partikelfilter

Självklart ska du välja motor med partikelfilter,i förlängningen kommer det

säkert restriktioner och pålagor på bilar utan avgasrening,har ju redan

börjat ute i Europa. Det kommer säkert vid framtida bilbyte vara till fördel

på inbytespriset.


Mvh Rune.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Vi har beställt med partikelfilter. Känns som om det ligger i tiden nu.

Vad det gäller lampor som tänds osv. verkar det inte stämma på den bil jag kör i företaget som har partikelfilter. Caddy -08 med filter som jag kört 5000mil nu och inte en indikation på panelen. Bara att köra. Men det kanske beror på hur bilen används som det skrivits tidigare här med korta sträckor.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Kommer nog att bli lag i flera av vår Europeiska grannländer tex Köpenhamn har redan enl lag inget centrum utan partikel filter för fordon över 3,5 ton (vet ej hur det är med pb 2)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Till Räser Rune. Bilar utan avgasrening? Om jag inte är helt ute och cyklar så har vi haft avgasrening (katalysator) på lätta lastbilar sedan 1996 i detta land.
 
Toppen