• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfilter

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Jag har en kusin som fick problem med husbilen, motorlampan tändes vid färd kunde köra till sitt mål men bilen blev mycket svag men dom lyckades även ta sig hem.
Han lämnade den på en lokal verkstad men efter en vecka meddelade dom att dom inte kunde lösa hans problem dom vill att han lämnar till en Fiat godkänd verkstad.
Bilen lämnades på Fiat verkstaden och dom läste av koder och tror att det kan vara en givare/sensor som behöver bytas så dom tog hem en sådan men tyvärr så hjälpte inte detta så dom skickade partikelfiltret för rengöring och efter det så fungerar allt igen.
Bilen har gått ca 6000 mil årsmodell 2014motorn är 2,3l 150hk comfortmatic växellåda servad enligt boken.
Det lustiga är att ingen kan förklara varför filtret är igensatt?
Har han kört för försiktigt?
Är det dieseln som han kör på?
Fel olja i motorn?

Man blir ju lite fundersam för egen del jag har 3l motorn med comfortmatic låda.
om man söker på forumet på partikelfilter så är det inte så många som har haft problem och dom problem som står om så är det långt tillbaka 2012.
Christer
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.691
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har han kört för försiktigt?
Mycket möjligt, korta körningar är inte heller bra. Partikelfiltret mår bra av värme, mer är bättre.

Är det dieseln som han kör på?
Inte om han tankar på vanliga besnsinstationer, och inte heller blandar in något i dieseln.

Fel olja i motorn?
Nej,
Om man har en high/mid SAPS olja så kan avgasreningen ta skada på mycket lång sikt.
En motor som bara gått 6000 mil drar "ingen" olja, så oavsett oljetyp i motorn, kommer inga mängder in i förbränningen.

Det man bör kolla, och som kan orsaka sot = ingensatt partikelfilter:
Luftfilter igensatt/blockerat
Läckande turbo, båda den heta och den kalla sidan.
Otät(a) spridare.
Smutsig(a) spridare.
osv
 
Senast ändrad:

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Jag har en kusin som fick problem med husbilen, motorlampan tändes vid färd kunde köra till sitt mål men bilen blev mycket svag men dom lyckades även ta sig hem.
Han lämnade den på en lokal verkstad men efter en vecka meddelade dom att dom inte kunde lösa hans problem dom vill att han lämnar till en Fiat godkänd verkstad.
Bilen lämnades på Fiat verkstaden och dom läste av koder och tror att det kan vara en givare/sensor som behöver bytas så dom tog hem en sådan men tyvärr så hjälpte inte detta så dom skickade partikelfiltret för rengöring och efter det så fungerar allt igen.
Bilen har gått ca 6000 mil årsmodell 2014motorn är 2,3l 150hk comfortmatic växellåda servad enligt boken.
Det lustiga är att ingen kan förklara varför filtret är igensatt?
Har han kört för försiktigt?
Är det dieseln som han kör på?
Fel olja i motorn?

Man blir ju lite fundersam för egen del jag har 3l motorn med comfortmatic låda.
om man söker på forumet på partikelfilter så är det inte så många som har haft problem och dom problem som står om så är det långt tillbaka 2012.
Christer
För hög oljenivå kan trycka ut olja genom vevhusventilationen som sedan förbränns o hamnar i partikelfilter.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.036
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Åh, varför läste jag detta...?! Fick dåliga minnesbilder från förra sommaren då vi fick halva säsongen förstörd av ett trilskande partikelfilter o dyra verkstadsbesök för vår 2012:a 130 multijet.

Tror vi kan diskutera körsätt o oljor o f-n och hans moster tiils vi blir gråhåriga (om vi inte redan är det). Men egentligen är det i grunden en dålig lösning från Fiat och andra motortillverkare som försökte klara strängare avgaskrav på den tiden.

...och halva denna säsong blev förstörd av en havererad koppling. Men det är en annan historia.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Mycket möjligt, korta körningar är inte heller bra. Partikelfiltret mår bra av värme, mer är bättre.


Inte om han tankar på vanliga besnsinstationer, och inte heller blandar in något i dieseln.


Nej,
Om man har en high/mid SAPS olja så kan avgasreningen ta skada på mycket lång sikt.
En motor som bara gått 6000 mil drar "ingen" olja, så oavsett oljetyp i motorn, kommer inga mängder in i förbränningen.

Det man bör kolla, och som kan orsaka sot = ingensatt partikelfilter:
Luftfilter igensatt/blockerat
Läckande turbo, båda den heta och den kalla sidan.
Otät(a) spridare.
Smutsig(a) spridare.
osv
Tack för ett informativt svar
Christer
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.418
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har en kusin som fick problem med husbilen, motorlampan tändes vid färd kunde köra till sitt mål men bilen blev mycket svag men dom lyckades även ta sig hem.
Han lämnade den på en lokal verkstad men efter en vecka meddelade dom att dom inte kunde lösa hans problem dom vill att han lämnar till en Fiat godkänd verkstad.
Bilen lämnades på Fiat verkstaden och dom läste av koder och tror att det kan vara en givare/sensor som behöver bytas så dom tog hem en sådan men tyvärr så hjälpte inte detta så dom skickade partikelfiltret för rengöring och efter det så fungerar allt igen.
Bilen har gått ca 6000 mil årsmodell 2014motorn är 2,3l 150hk comfortmatic växellåda servad enligt boken.
Det lustiga är att ingen kan förklara varför filtret är igensatt?
Har han kört för försiktigt?
Är det dieseln som han kör på?
Fel olja i motorn?

Man blir ju lite fundersam för egen del jag har 3l motorn med comfortmatic låda.
om man söker på forumet på partikelfilter så är det inte så många som har haft problem och dom problem som står om så är det långt tillbaka 2012.
Christer
Om det nu var filtret som var problemet, verkstäderna kopplar upp sig och felsöker byter delar därefter, jag skulle avvakta och köra några hundra mil för att se att det verkligen har löst problemet, partikelfiltret rengör sig själv, jag har läst av mitt och i snitt 85mil mellan regenereringarna,igensatt partikelfilter är ovanligt,körstil,diesel spelar ingen roll, olja kan ha betydelse.
EGR ventiler är ett relativt vanligt problem som ger liknande symtom, felkoder säger inte allt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.729
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det finns en "bakre" EGR-ventil som sätter igen sig och sen blir det skit i avgassystemet, men detta är inte den enda förklaringen. Check engine tycks vara en gemensam varning för flera olika. Klimathysterin verkar vara den verkliga orsaken.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.167
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns en "bakre" EGR-ventil som sätter igen sig och sen blir det skit i avgassystemet, men detta är inte den enda förklaringen. Check engine tycks vara en gemensam varning för flera olika. Klimathysterin verkar vara den verkliga orsaken.
Trådskaparen skriver om en 2014. För att ha två EGR-ventiler skall det vara första generationens Euro6, ungefär 2016-19 (före AdBlue). Euro 5 har bara en EGR och ett annat partikelfilter.

(Det som sätter igen på de drabbade Euro6-orna är återflödet genom lågtrycksEGR-kretsen om det förekommer sot där, vilket det inte skall göra om partikelfiltret och dess styrning är OK. Ett varningstecken på att allt inte står rätt till är om avgasrörets insida vid mynningen är tydligt sotigt dvs torkar man ur röret med en vit trasa skall den inte bli alldeles svart.)

Dåliga lösningar/produkter för att klara de ökade utsläppskraven är huvudorsaken. När det gäller EGR handlar det om att minska utsläppen av ohälsosamma kväveoxider (NOx), inte om CO2 eller ”klimatet”…..
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.728
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Hade en Skoda Jeti diesel som gått ca 8000 mil där den gula lampan tändes för motorfel. Talade med Toveks och de trodde partikelfiltret och uppmanade mig att köra lite längre sträckor och se om det går över.

Till saken hör att vi flyttat till ett centralare boende så resorna blir inte så långa och inte heller så ofta. Automaten sköter om så motorn jobbar optimalt utifrån alla synpunkter, tror jag.

Skaffade oss ett ärende till Varberg, 6 mil 40-80-väg, efter paus där tog vi motorvägen till Falkenberg. Körde hela tiden på s-läget på automaten. Fortsatte 154:an till Överlida och vidare till Kinna där vi ställde bilen. Inga förändringar.

Nästa gång vi startade bilen några dagar senare tändes inte varningslampan! Problemet löst!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Urbränning av partikelfiltret kräver oftast en längre körsträcka på landsväg/motorväg i jämn fart när motor och partikelfilter upp nått normal arbetstemperatur, tar c:a 15 - 20 minuter när det sker för att bränna ur filtret, kortare stadskörning är sällan bra för partikelfiltret. Har 25 km. enkel väg ( E18 )till jobbet och det brukade räcka för urbränningen av partikelfiltret, så jag hade aldrig några problem med filtret.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.167
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En del bilar har den enklaste formen av regenering, passiv regenering, som sker ”av sig själv” när filtret blivit tillräckligt varmt.
Andra bilar, tex Euro6 Fiat Ducato (och kanske Euro 5, har ej kollat) har aktiv regenering där motorstyrningen sprutar in extra bränsle och därmed ser till att det filtret blir tillräckligt varmt för att regenering skall ske.
Rekommendationer och erfarenheter för en bil med den ena typen av regenerering är inte alltid helt relevanta för en bil med den andra typen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.167
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Trots att regenereringen fungerar, så sakta men säkert fylls cellerna med aska, som till slut kräver demontering och rengöring, eller utbyte av dpf, när detta sker skiljer stort mellan olika fordon.
Ja det är en del av dimensioneringsförutsättningarna för ett partikelfilter. Eftersom husbilar oftast har ganska kort årlig körsträcka kan vi hoppas att våra filter är dimensionerade så att det dröjer väldigt många år innan det är för mycket aska i dem. Det är också bra att inte köra med fel oljekvalitet som har för högt askinnehåll.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.846
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Mycket möjligt, korta körningar är inte heller bra. Partikelfiltret mår bra av värme, mer är bättre.


Inte om han tankar på vanliga besnsinstationer, och inte heller blandar in något i dieseln.


Nej,
Om man har en high/mid SAPS olja så kan avgasreningen ta skada på mycket lång sikt.
En motor som bara gått 6000 mil drar "ingen" olja, så oavsett oljetyp i motorn, kommer inga mängder in i förbränningen.

Det man bör kolla, och som kan orsaka sot = ingensatt partikelfilter:
Luftfilter igensatt/blockerat
Läckande turbo, båda den heta och den kalla sidan.
Otät(a) spridare.
Smutsig(a) spridare.
osv
När jag läser blir jag "yr"!
Tankade Diesel häromdagen i "Östra Karup" Gulf!! ( Skåne).
Tankade ," M1" pris17.89 kr / l , behövs tillsatser???????????
Hjäp mej gärna.
 
Toppen