• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Partikelfilter på ny bil

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla,

En fråga jag är på väg att byta min husbil då vi fick en fuktskada i den, till den nya så fick jag erbjudande att köpa partikelfilter. Karossen blir en Fiat 3.0.

Vad är fördelen med partikelfilter bortsett från miljöaspekterna?

Den kostar ju ändå 18,500:-

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter på ny bil

På den motoren så gir filteret litt høyere forbruk av diesel - dette gir høyere CO2 utslipp! Det forsvinner også litt effekt i motoren. Motoren klarer Euro-4 kravene uten filteret, den klarer Euro-4 CEE (litt strengere9 med dagens filter, men om den klarer Euro-5 kravene avhenger av hvilken versjon av filteret som er installert.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

En fördel kan vara att du får köra bilen i de s k miljözonerna i Tyskland och Italien. Om det går att i efterhand registrera fordonet med partikelfilter hos transportstyrelsen, kan du ordna en umweltplakette för körning i de tyska miljözonerna. Kolla dock först att det går att registrera detta i efterhand.

Mvh

Home-car

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle nye biler klarer i dag Euro-4 kravene (uten dette så kan de ikke omsettes inne EU) Euro-4 gir GRØNN plakett i Tyskland. Noen eldre biler kan nå i Tyskland og Østerike få grønn plakett ved ettermontering av partikkelfilter.

Det er bare ved kjøp av eldre biler at en må passe seg for rett klasse, det var i enkelte land en mulighet for registrering av nye biler med Euro-3 standard etter disse var forbudt i de fleste andre land. Egentlig skulle sluttstrek for Euro-3 vært 1. oktober 2006, hvilket ble innført i Norge - Tyskland forlenget til 1. oktober 2007. Mulig at en slik bil kan importeres til Sverige, men ikke til Norge.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vår nya bil har vi partikelfilter på. Tycker själv att det ligger i tiden och det kommer inte bli lättare att åka i städer i framtiden. Kraven kommer garanterat bli hårdare. Så resonerade vi. Tror även andrahandsvärdet kommer att påverkas.
Sen får man väga kostnaden för och emot men det var inget problem för oss, vi fick filtret.
Vad det gäller förbrukningen så bör den väl dra mera. Men efter 1000mil i sommar så kan jag säga att förbrukningen ligger ca 2 dl lägre än vår förra bil med 2,8JTD (-03). Våran är en 3,0 som aldrig dragit över 1,2l/mil. Oftast ligger förbrukningen på litern och bilen väger 4250kg fullastad. KCR-box monterad.
En annan fördel är att det luktar mycket midnre dieselavgaser om partikelbilar och det gör inget.

F

F.d. 7117

Guest

Hur vet man om bilen har partikelfilter? Min hade värdet 0,2, fick vara 1,5 vid mätningen på besiktningen. (2,8jtd - 06):wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

2,8JTD er så vidt jeg vet en Euro-3 og får en Gul plakett i Tyskland. Det er ingen partikkelfilter tilgjengelig fra Fiat, det jobbes med ettermonterings løsninger fra flere selskaper.

F

F.d. 7117

Guest

Det skulle vara intressant att veta vilket utsläppsvärde en bil med partikelfilter har. Om min inte har filter och ligger på 0,2 av tillåtna 1,5:yes:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Ett diesl partikelfilter (DPF) är helt otroligt effektivt!
Kolla i avgasröret på en ny dieselbil, det är ofta helt rent efter flera 100 mils körning.
En ny bensinbil får mer sot i avgasröret efter en tid än en moden diesel med DPF.

Om man vill investera i ett DPF är naturligtvis upp till var och en,
men fungerar det gör dom!

//

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Hej,vi har Pf i vår nuvarande bil kört nästan 4000mil syns inte i avgasröret

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Är inte partikrlfilter standard på alla nya husbilar nu, det har ju alla mindre biliggare bilar i dag är verkligen fiat bilarna så efterblivna nu har jag fått ytterligare bevis på det jag alltid har hävdat.

F

F.d. 24290

Guest

Tack alla för svaret!

Det verkar dock bli utan denna gång, eftersom det inte var ett planerat byte av bil och det ändå går iväg en del pengar så får tyvärr de 20.000 sparas in!

Jag tycker också att det borde vara standard, framför allt när man köper den största diesel motorn från Fiat!

Toppen